Professionsbachelor (overbygning) - Professionsbachelor i e-handel - Zealand - Sjællands Erhvervsakademi
Adgang via erhvervsakademiuddannelserne
- Handelsøkonom
- Logistikøkonom
- Markedsføringsøkonom
- Multimediedesigner
- Serviceøkonom
- Finansøkonom
Ingen specifikke adgangskrav
Ikke relevant
Ikke relevant
Ikke relevant
E-handel er et forretningsområde i kraftig vækst – internationalt såvel som i Danmark. Eksempelvis viser Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) E-handels analyse fra 2021, at der siden 2014 har været en vækst på hele e-handelsområdet (målt i omsætning) på i gennemsnit næsten 13% pr. år. Alene fra 2020 til 2021 har væksten været på hele 18%. Der er altså med andre ord tale om en stor og tydelig tendens til, at mere og mere forbrug i Danmark bliver digitalt og foregår online. Selv i de tilfælde, hvor selve købet ender med at foregå i en butik, så viser undersøgelser af forbrugeradfærd (f.eks. Zero Moment Of Truth, Google, 2011), at købsprocessen for rigtig mange produkter starter online i dag.
Det er også en tendens, som vores lokale samarbejdspartnere i Region Sjælland oplever. En stor andel af virksomhederne er derfor enten allerede i gang med E-handelsaktiviteter. Der er derfor en omfattende efterspørgsel indenfor forretningsudvikling og digital markedsføring - og i den sammenhæng behov for ‘digitale integratorer’, altså profiler der selvstændigt kan håndtere disse ofte komplekse udviklingsopgaver.
En oplagt måde at styrke den regionale erhvervsudvikling på, er således at sikre adgangen til kompetencer indenfor E-handelsområdet, så regionens virksomheder kan udvikle deres E-handelsaktiviteter på en måde der modsvarer markedets stigende behov og dermed øger deres konkurrenceevne.
Se uddybning i behovsanalysen
Som det også beskrives i behovsanalysen er PBA i e-handel stadig relativ ny uddannelse, hvilket medfører, at alle seks nuværende udbudssteder er underlagt uddannelsesspecifik dimensionering. Vi ser samtidig at de første resultater af ledighedsgraden 4.-7. kvartal indikerer, at dimittenderne hurtigt kommer i job. Sammenholdt med Zealands behovsanalyse, der påpeger et stadigt stødtstigende behov for kompetencer indenfor e-handel i regionen mener vi, at regionens behov bør dækkes med et udbud på Zealand i Næstved. Indikationer i det interne survey viser, at der er en opbakning fra de AK-uddannelser, der er optagsgrundlag til uddannelsen. På denne baggrund ansøger Zealand om 35 studerende, der matcher andre udbudssteder, der ligner Zealand. Det er vores antagelse, at regionens behov vil blive dækket løbende og fremadrettet på denne måde.
For bedst muligt at kunne afdække behovet for uddannelsen i Region Sjælland, har Zealand udarbejdet en behovsanalyse, der tager udgangspunkt i det regionale erhvervsliv. Dette er gjort gennem 1) dialog med nogle af vores samarbejdspartnere (Erhvervshus Sjælland, Næstved Erhverv og Næstved City-forening), der har en bred kontakt til regionens virksomheder, 2) 7 kvalitative interviews. Dels med 5 regionale virksomheder indenfor forskellige brancher, og dels med 2 aktører, som har en bred kontakt til regionens erhvervsliv og 3) en survey blandt studerende og dimittender fra relevante adgangsgivende uddannelser.
Der er desuden indsamlet 15 støtteerklæringer fra regionale virksomheder. Disse virksomheder vil gerne indgå i et aktivt samarbejde med Zealands afdeling i Næstved omkring virksomhedsoplæg, case-opgaver og praktikpladser.
Den regionale analyse er understøttet af nationale undersøgelser og statistikker, da der er et stort sammenfald mellem regionale og nationale behov. Selvom undersøgelser påpeger regionale variationer, så er manglen på kvalificerede medarbejdere indenfor E-handel og digital forretningsudvikling generelt en udfordring for alle regioner i Danmark.
PBA i e-handel har ikke en direkte pendant i Region Sjælland. På samme niveau (professionsbachelorniveau) udbyder Zealand tre uddannelser, der på forskellig vis har indholdselementer, der også genfindes i PBA i e-handel; PBA i Digital konceptudvikling, PBA i International Handel og PBA i webudvikling. De tre lignende professionsbacheloruddannelser giver dog ikke de studernde de praktiske digitale kompetencer inden for salg og marketing i e-handel, der efterspørges af virksomhederne.
Som også beskrevet tidligere er uddannelsen uddannelsesdimensioneret for nuværende, mens det afventes, hvordan dimittendernes ledighed de første år ser ud. Samtidig med dette viser medsendte behovsanalyse, at der siden 2014 har været en vækst på hele e-handelsområdet (målt i omsætning) på i gennemsnit næsten 13% pr. år. Alene fra 2020 til 2021 har væksten været på hele 18%. Der er altså med andre ord tale om en stor og tydelig tendens til, at mere og mere forbrug i Danmark bliver digitalt og foregår online. Af denne årsag mener vi, at et udbud af PBA i e-handel bør udbydes i Region Sjælland også.
Se behovsanalysen for yderligere bemærkninger
Zealand har fra 2019-2022 dimitteret 890 potentielle studerende på PBA i e-handel:
- Finansøkonom 152
- Handelsøkonom 85
- Logistikøkonom 46
- Markedsføringsøkonom 299
- Multimediesign 210
- Serviceøkonom 98
Som det ses i behovsanalysen har 68 nuværende eller tidligere studerende deltaget i et survey der viste, at en tredjedel ser det som relevant at læse PBA i e-handel på Zealand som top-up. Vi mener derfor, at der vil være et stærkt rekrutteringsgrundlag lokalt i regionen.
Det antages ikke, at det vil medføre en nævneværdig negativ konsekvens for andre beslægtede uddannelser.
Det vil efter endt uddannelse være muligt at tage en kandidat på en kandidatuddanenlse, der matcher de tillærte kompetencer, efter konkret, personlig vurdering.
2023: 30 studerende
2024: 35 studerende
2025: 35 studerende
I forbindelse med udarbejdelsen af behovsanalysen i forbindelse med denne ansøgning, har Zealand modtaget 15 støtteerklæringer, der også er støtte til at tilbyde praktikplads. Zealand har derudover et omfangsrigt samarbejde med praktikvirksomheder i regionen, som PBA i e-handel også vil indgå i. Det er ikke et problem at sikre praktikpladser til alle studerende på de merkantile uddannelser, der føder ind til PBA i e-handel.
Bemørk vedhftede behovsanalyse, bilag 1.