Ansøgning om prækvalifikation af videregående uddannelser

Master - Vurdering af husdyrvelfærd i primærproduktion - Aarhus Universitet

Aarhus Universitet
16/09-2024 08:17
2024-2
Indsendt
Ansøgningstype
Ny uddannelse

Udbudssted
AU Viborg

Informationer på kontaktperson for ansøgningen (navn, email og telefonnummer)
Astrid Gad Knudsen, agk@au.dk, +4551371429

Er institutionen institutionsakkrediteret?
Ja

Er der tidligere søgt om godkendelse af uddannelsen eller udbuddet?
Nej

Uddannelsestype
Master

Uddannelsens fagbetegnelse på dansk
Vurdering af husdyrvelfærd i primærproduktion

Uddannelsens fagbetegnelse på engelsk
Welfare Assessment in Animal Livestock Production

Angiv den officielle danske titel, som institutionen forventer at bruge til den nye uddannelse
Master i vurdering af husdyrvelfærd i primærproduktion

Angiv den officielle engelske titel, som institutionen forventer at bruge til den nye uddannelse
Master of Welfare Assessment in Animal Livestock Production

Hvilket hovedområde hører uddannelsen under?
Naturvidenskab

Hvilke adgangskrav gælder til uddannelsen?

Forudsætningen for at blive optaget på Master of Welfare Assessment in Animal Livestock Production er en naturvidenskabelig bachelorgrad med fokus på husdyrproduktion suppleret med mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse. Direkte adgangsgivende uddannelser er:



  • Dyrevidenskab, BA

  • Veterinærmedicin, BA

  • Agrobiologi, BA


Derudover er der krav om engelsk på gymnasialt B-niveau, så det er muligt at følge et engelsksproget uddannelsesforløb.


På grundlag af en individuel vurdering kan der dispenseres fra adgangsbetingelserne, hvis det skønnes, at den studerende har tilsvarende uddannelsesmæssige forudsætninger for at kunne gennemføre uddannelsen.


Der kan derimod ikke dispenseres fra kravet om 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse. Den relevante erhvervserfaring kan omfatte arbejde med dyrevelfærd i forbindelse med kontrol, vejledning og undervisning samt andre jobfunktioner, der kræver indsigt i husdyrvelfærd.


Vi vil dimensionere antal studiepladser efter behov. Hvis der er flere ansøgere end studiepladser, sker udvælgelsen af ansøgere på baggrund af følgende kriterier:



  • Minimum tre års sammenhængende erhvervserfaring efter den adgangsgivende uddannelse med arbejdsopgaver indenfor offentlig eller privat velfærdskontrol

  • Karaktergennemsnit fra adgangsgivende uddannelse, jf. de i studieordningen beskrevne adgangsgivende uddannelser


Kriterierne er prioriterede. Kriterium 2 finder således alene anvendelse, hvis der fortsat er flere ansøgere end pladser efter vurdering af ansøgerne i kriterium 1.


Er det et internationalt samarbejde, herunder Erasmus, fællesuddannelse el. lign.?
Nej

Hvis ja, hvilket samarbejde?

Hvilket sprog udbydes uddannelsen på?
Engelsk

Er uddannelsen primært baseret på e-læring?
Nej, undervisningen foregår slet ikke eller i mindre grad på nettet.

ECTS-omfang
60

Beskrivelse af uddannelsens formål og erhvervssigte. Beskrivelsen må maks. fylde 1200 anslag

Uddannelsen er oprettet for at imødekomme et behov for videreuddannelse blandt personer, der i deres daglige arbejde direkte eller indirekte er beskæftiget med husdyrvelfærd i EU. Uddannelsen tager sit udspring i EU’s (2012-2015) nye strategi for husdyrvelfærd (EU Animal Welfare Strategy), der vurderer dyrevelfærd ud fra dyrebaserede indikatorer snarere end regelstyring af systemer til hold af dyr. Denne ændring stiller nogle helt nye kompetencekrav til professionelle indenfor området. Den erhvervsmæssige målgruppe for uddannelsen er således bl.a. kontrollører af dyrevelfærd ansat hos myndighederne eller privat, dyrlæger, undervisere på landboskolerne og rådgivere i landbrugssektoren. Alle deltagere forventes at være i beskæftigelse og fortsætte i denne beskæftigelse, men med forøget kompetenceniveau. Et engelsksproget udbud vil sikre en større målgruppe for uddannelsen og dermed muliggøre et konstant udbud af programmet. Derudover vil det sikre de danske deltagere en bredere indsigt i håndteringen af dyrevelfærd i EU som helhed og bibringe et værdifuldt internationalt netværk, og dermed et højere samlet kompetenceniveau. Uddannelsen er unik i såvel Danmark som EU.


Uddannelses struktur og konstituerende faglige elementer

Den nye uddannelse udbudt på engelsk tager afsæt i den eksisterende uddannelse.


Efter endt uddannelse har den studerende opnået kompetencer inden for følgende overordnede kompetencemål:


Viden



  • kan beskrive, sammenfatte og formidle det biologiske grundlag for international og national lovgivning om dyreværn og hold af husdyr, samt beskrive centrale adfærdsmæssige behov

  • kan beskrive relevante definitioner for dyrevelfærd samt vurdere, hvordan velfærdsindikatorer (f.eks. smerte, lidelse, angst og sult) kan måles

  • kan udvælge, anvende og diskutere dyrevelfærdsdefinitioner og metoder til vurdering af dyrevelfærd på gruppeniveau i relation til produktionsforhold, forskellige interessenter og forskellige formål (beslutningsstøtte, certificering eller klassifikation)

  • kan vurdere anvendeligheden og hensigtsmæssigheden af teoretiske, eksperimentelle og praktiske metoder til analyse og løsning af faglige spørgsmål og problemstillinger

  • kan reflektere over dyrevelfærd i en global kontekst og over sammenhængen mellem lovgivning og kontrol i en bæredygtighedskontekst


Færdigheder



  • kan kommunikere om vurdering af dyrevelfærd i et bredt perspektiv og har indsigt i og kan anvende forskellige kommunikationsstrategier i samspillet mellem kontrollant og landmand

  • kan kommunikere om og motivere for betydningen af dyrevelfærd til landmænd og kan diskutere samspillet mellem kontrollant/rådgiver og landmand i relation til løsning af dyrevelfærdsproblemer

  • kan anvende stikprøveudtagning og andre relevante statistiske metoder ved kontrol

  • kan forebygge og håndtere væsentlige dyrevelfærdsproblemer i en national og international kontekst


Kompetencer



  • kan strukturere egen kompetenceudvikling

  • kan selvstændigt planlægge og gennemføre projekter

  • kan formidle og kommunikere faglige spørgsmål og problemstillinger i såvel et videnskabeligt som et alment forum


Uddannelsens indhold


Modul 1: 'Biological basis for the European and national laying down minimum standards for protection on livestock' (15 ECTS)


Modul 1 fokuserer på hhv. det etiske og biologiske grundlag for vurdering af dyrs velfærd, samt international og national lovgivning om hold af husdyr. Modulet omhandler 4 temaer:


Dyretik



  • Dyreetik – i et historisk perspektiv

  • Etiske teorier og cases

  • Begrebet dyrevelfærd


Dyrs adfærd



  • Introduktion til etologi – studiet af dyrs adfærd

  • Naturlig adfærd og biologien hos typiske husdyrarter – svin, kvæg, fjerkræ samt heste.

  • Historik og teori om biologiske såvel som adfærdsmæssige behov


Velfærdsrelaterede sygdomme



  • Produktionssygdomme

  • Forensisk veterinærpatologi


Hold af dyr, lovgivning og kontrol



  • National og international lovgivning omhandlende dyreværn samt hold af dyr

  • Hold af typiske husdyrarter, såvel ekstensiv som intensiv produktion, transport og slagtning. Fokus på de faktorer, som har betydning for dyrevelfærden


Modul 2: 'Animal welfare definition and animal welfare measuring based on animal-based indicators' (15 ECTS)


Modulet fokuserer på hvordan dyrevelfærd måles og vurderes gennem dyrevelfærdsindikatorer. Modulet omhandler 3 temaer:


Målinger og indikatorer



  • Videnskabelig dokumentation for validering af dyrevelfærdsmålinger som velfærdsindikatorer

  • Statistiske overvejelser vdr. måling af dyrevelfærd


Negative velfærdsindikatorer



  • Metoder til måling af bl.a. smerte, lidelse og frygt

  • Positive velfærdsindikatorer

  • Metoder til måling af bl.a. leg, fitness, trivsel, naturlig adfærd


Modul 3: 'Animal welfare assessment on farm/group level' (15 ECTS)


Modulet fokuserer på vurdering af dyrevelfærd på flok- eller besætningsniveau i en kommerciel sammenhæng i relation til forskellige interessenters interesse og formål. Modulet omhandler 3 temaer:


Vurdering på flokniveau



  • Formål og metodik (beslutningsstøtte, certificering og klassificering)

  • Statistiske overvejelser om stikprøver og præcision


Eksisterende databaser samt info om pasning og opstaldning



  • Eksisterende databaser – validering og risikoforhold

  • System og ressourceforhold – indirekte dyrevelfærdsindikatorer


Casebaseret vurdering af dyrevelfærd



  • Gruppevis gennemførelse af en dyrevelfærdsvurdering i en husdyrbesætning, et dambrug eller et stutteri.

  • Kommunikation af resultat af velfærdsvurdering med case-ejer


Modul 4: ’Master project’ (15 ECTS)


Modul 4 udgøres af Masterprojektet, som laves individuelt på basis af enten empirisk materiale, der er tilpasset projektets samlede omfang, eller som litteraturstudier. Der vil blive organiseret et antal kollokvier inden for uddannelsens centrale fag, hvor den studerende under vejledning formidler et fagligt afgrænset emne, eller hvor studietekniske emner gennemgås.


Begrundet forslag til takstindplacering af uddannelsen

Uddannelsen er naturvidenskabelig og foreslås indplaceret på taxameter takst 3, som den nuværende uddannelse er godkendt til.


Forslag til censorkorps
Censorkorps for Veterinær- og Husdyrvidenskab

Dokumentation af efterspørgsel på uddannelsesprofil - Upload PDF-fil på max 30 sider. Der kan kun uploades én fil
Bilag, Animal Welfare.pdf

Kort redegørelse for det nationale og regionale behov for den nye uddannelse. Besvarelsen må maks. fylde 1800 anslag

Uddannelsen udfylder et nationalt og internationalt (EU) behov for opkvalificering af professionelt personale, der beskæftiger sig med dyrevelfærd. Med udarbejdelsen af EU's (2012-2015) nye strategi for husdyrvelfærd (EU Animal Welfare Strategy) skete der et skift i kriterierne for vurderingen af dyrevelfærd fra at overvejende at tage udgangspunkt i regelstyring af systemer til hold af dyr, til at vurderingen skulle foretages ud fra dyrebaserede indikatorer. Dette stiller nogle markant anderledes kompetencekrav til professionelle indenfor området, hvilket masteruddannelsen er designet til tage hånd om. Det vurderes, at der på EU-niveau er et omfattende efteruddannelsesbehov på området, hvorfor Aarhus Universitet ønsker at bringe vores unikke forskningsmæssige kompetencer på området i spil i det Europæiske fællesskab. Blandt danske professionelle har mange allerede taget masteruddannelsen i løbet af tidligere udbud. Der er imidlertid et stadigt og løbende behov blandt danske professionelle for denne type videreuddannelse, og ved at udbyde uddannelsen på engelsk til en større målgruppe vil vi kunne sikre et fortløbende udbud af uddannelsen. Samtidig kan vi opnå en større deltagergruppe med et bredere samlet professionelt erfaringsgrundlag, hvilket vil højne kvaliteten af uddannelsen for den enkelte deltager og bidrage til et større overblik over dyrevelfærd og dens håndtering indenfor EU. Alle deltagere forventes at være i beskæftigelse, når de tager uddannelsen, og fortsætte i samme beskæftigelse efter endt uddannelse. Erfaringer viser, at dimittender efterfølgende ofte får nye funktioner i deres job, som udnytter de erhvervede nye kompetencer.


Uddybende bemærkninger

Ingen uddybende bemærkninger.


Underbygget skøn over det nationale og regionale behov for dimittender. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Der er et betydeligt potentiale indenfor offentlig kontrol af dyrevelfærd. I Danmark er der ca. 300 akademikere beskæftiget med kontrol af dyrevelfærd. En skalering til EU-niveau vil give 4.000-6.000 akademikere beskæftiget med offentlig kontrol af dyrevelfærd indenfor EU.


I en behovsanalyse gennemført i forbindelse med denne ansøgning (se ansøgningsbilag for uddybning) i form af et online survey rettet mod uddannelsens hovedmålgruppe - de danske og europæiske myndigheder - har 24 institutioner fra 9 europæiske lande og 11 institutioner fra 6 lande udenfor Europa svaret, at de kunne forstille sig at tilbyde uddannelsen til i alt ca. 150-200 ansatte over en 5-årig periode. Selvom langt fra alle myndigheder fra alle Europæiske lande har svaret på surveyet, og selvom svarene er uforpligtende, vidner dette om en god tilslutning til uddannelsen. Idet det antages, at gruppen af dyrevelfærdskontrollører udgør 80% af de studerende på masteruddannelsen, tyder behovsanalysen på, at der vil være i gennemsnit et årligt optag på 50-70 studerende.


Hvilke aftagere har været inddraget i behovsundersøgelsen? Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Behov for uddannelsen i den offentlige kontrol i EU’s medlemslande kortlægges gennem en spørgeskemaundersøgelse. Spørgeskemaet blev lanceret dels via hjemmesider og nyhedsbreve for 3 EU referencecentre for dyrevelfærd (EURCAW’s), hhv. EURCAW-Pigs, EURCAW-Ruminants and Equines og EURCAW-Poultry and other small farm animals (SFA), der alle har fokus på dyrevelfærdskontrol - hver indenfor den/de dyrearter, som repræsenteres.


Derudover blev spørgeskemaet lanceret via LinkedIn-profilen for Institut for Husdyr- og veterinærvidenskab ved Aarhus Universitet. Dette for også at nå bredere ud end til myndighederne. Se ansøgningsbilag for yderligere detaljer.


Hvordan er det konkret sikret, at den nye uddannelse matcher det påviste behov? Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Der er i løbet af foråret 2024 gennemført et online survey målrettet den danske og internationale (EU) hovedmålgruppe - dyrevelfærdskontrollører (se bilag for uddybning). Survey’et fokuserede, som det er angivet i det forrige afsnit, dels på behovet for uddannelsen (se ’Underbygget skøn over det nationale og regionale behov for dimittender ’), og dels på at inddrage målgruppen i tilrettelæggelsen af uddannelsen mht. form og indhold. Mht. sidstnævnte viste surveyet, at de fleste respondenter foretrækker en kombination af online og on-site undervisning, samt at undervisningen samles på flere på hinanden følgende seminardage. Sammen med de temaer, som respondenterne har foreslået, danner disse svar baggrund for den uddannelsesstruktur, der beskrives i afsnittet ’Uddannelsens struktur og konstituerende faglige elementer’.


Beskriv ligheder og forskelle til beslægtede uddannelser, herunder beskæftigelse og eventuel dimensionering. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Der eksisterer ingen beslægtede uddannelser målrettet professionelle, ud over den eksisterende danske uddannelse, som forventes afviklet ved godkendelse af engelsksproget udbud/uddannelse.


Uddybende bemærkninger

Ingen uddybende bemærkninger.


Beskriv rekrutteringsgrundlaget for ansøgte, herunder eventuelle konsekvenser for eksisterende beslægtede udbud. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Uddannelsen retter sig mod personer med en akademisk uddannelse, der i det daglige er direkte eller indirekte beskæftiget med husdyrvelfærd. Nationalt skønnes ca. 300 akademikere beskæftiget med kontrol af dyrevelfærd. Indenfor EU vurderes denne gruppe at omfatte ca. 4.000-6.000 akademikere (se afsnit om 'Underbygget skøn over det nationale og regionale behov for dimittender')


Der eksisterer ingen beslægtede uddannelser, og oprettelsen af denne uddannelse på engelsk vil derfor ikke have effekt på nogle eksisterende uddannelser.


Beskriv kort mulighederne for videreuddannelse

Der er tale om en videreuddannelse. Som sådan er masteruddannelsen dermed ikke lagt an på at skabe en adgang til andre videreuddannelsesmuligheder.


Forventet optag på de første 3 år af uddannelsen. Besvarelsen må maks. fylde 200 anslag

Vi forventer et optag på 20 studerende det første år, stigende til 40-50 studerende efter 3 år, hvilket vil udgøre det stabile niveau.


Hvis relevant: forventede praktikaftaler. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Ikke relevant.


Øvrige bemærkninger til ansøgningen

Hermed erklæres, at ansøgning om prækvalifikation er godkendt af institutionens rektor
Ja

Status på ansøgningen
Indsendt

Ansøgningsrunde
2024-2

Afgørelsesbilag - Upload PDF-fil

Samlet godkendelsesbrev - Upload PDF-fil