Professionsbachelor (overbygning) - Professionsbachelor i e-handel (PB i e-handel) - Erhvervsakademi Kolding
Ansøger skal have en af følgende uddannelser for at søge om optagelse: Serviceøkonom, Markedsføringsøkonom, Handelsøkonom, Logistikøkonom, Multimediedesigner.
ikke relevant
ikke relevant
ikke relevant
I denne redegørelse demonstreres det, at der er et behov for et udbud af Professionsbachelor i e-handel nationalt, regionalt samt i IBA Erhvervsakademi Koldings dækningsområde, som består af vækstområdet Kolding, Fredericia, Vejen og Haderslev (herefter vækstområdet).
Den underbyggende dokumentation udgør ”Analyse af Behovet for Professionsbachelor i e-handel (PB i e-handel) regionalt og nationalt” (herefter behovsanalysen) udarbejdet af IBA Erhvervsakademi Kolding i perioden maj – september 2019.
Det fremgår af behovsanalysen, at der er behov for et udbud af en uddannelse inden for e-handel, , digital markedsføring, online kommunikation samt forretningsforståelse. PB i e-handel bidrager dermed til at opfylde behovet for at højne det digitale og forretningsmæssige kompetenceniveau regionalt og nationalt på nedenstående punkter. Punkterne understøttes løbende af behovsanalysen.
1. E-handelens økonomiske betydning regionalt og nationalt
2. Erhvervslivet efterspørger digitale kompetencer på højt niveau
3. Placering af professionsbachelor i e-handel i Sydjylland
1. E-handelens økonomiske betydning regionalt og nationalt (behovsanalysen s. 3-6)
2. Erhvervslivet efterspørger digitale kompetencer på højt niveau (behovsanalysen s. 7-13)
3. Placering af professionsbachelor i e-handel i Sydjylland (behovsanalysen s. 14-16)
Henrik Theil, FDIH: ”Internettet er en del af dagens erhvervsliv, og dets rolle er stærkt stigende, hvilket gælder såvel for B2C som B2B. Det skaber et behov for uddannelser, som giver virksomhedernes medarbejdere mulighed for at udvikle deres kompetencer i takt med den udvikling, som deres arbejdspladser gennemlever ”.
Jacob Schack Iversen, brancheforeningen Dansk Markedsføring udtaler: ”Udviklingen inden for digital markedsføring fra for bare tre år siden og til nu er eskaleret helt vanvittigt. Når man kigger på virksomhedernes marketingbudgetter, så har over halvdelen af budgetterne i dag et digitalt afsæt … der er et kæmpe kompetencegab i forhold til medarbejdernes digitale kompetencer og den virkelighed, vi har i dag ”.
I denne ansøgning henvises der løbende til den af IBA Erhvervsakademi Kolding udarbejdede ”Analyse af Behovet for PB i e-handel (PB i e-handel) regionalt og nationalt”. Denne behovsanalyse består af en omfattende kvantitativ undersøgelse funderet i desk research af sekundært kvantitativt data i form af analyser, undersøgelser og strategiplaner med henblik på at granske potentialet for PB i e-handel i vækstområdet.
Med henblik på at afdække behovet for en PB i e-handel inden for e-handel, online marketing og digital kommunikation anvendes en tidligere analyse gennemført af IBA Erhvervsakademi Kolding. Konklusionerne fra de gennemførte fokusgruppe- og dybdeinterviews kan med fordel trianguleres i nærværende analyse.
Følgende personer og virksomheder har deltaget i online fokusgruppeinterviewene:
1. Malene Schwaner Jørgensen, HR-konsulent, Hesehus A/S Odense. Virksomheden er et webbureau med ca. 80 ansatte, der bl.a. servicerer virksomheder i region Syddanmark, herunder i dækningsområdet.
2. Rune Hansen, senior SEO-specialist og administrerende direktør, OnlinePartners Kolding. Virksomheden arbejder med søgemaskineoptimering og har ca. 15 ansatte.
3. Thomas Jessen, Salgs- og Marketingkoordinator, Stenderup Rødding. Virksomheden har 24 ansatte og leverer maskiner og udstyr bl.a. til landbruget.
4. Nete Gellert Kaasen, selvstændig i Nete Kaasen. Konsulentvirksomhed med fokus på kommunikation i sociale medier.
5. Tobias Brandt, seniorrådgiver, reklamebureauet Kindly Odense. Virksomheden har 32 ansatte og kunder i dækningsområdet.
6. Mette Brinch Lund Hollesen, marketingkonsulent i Djurslands Bank.
7. Andreas Hegart Petersen, ejer af hegartpetersen, som arbejder med online marketing og digital strategi.
8. Nanna Houbak Hertel, online marketingansvarlig, iCompany.
Følgende personer og virksomheder har deltaget i dybdeinterviewene:
• Anita Byskov, e-Business Manager i Alfa Laval Kolding, industrivirksomhed med ca. 17.000 ansatte på verdensplan
• Rune Hansen, senior SEO-specialist og administrerende direktør i OnlinePartners Kolding. Virksomheden arbejder med søgemaskineoptimering.
• Jacob Schack Iversen, projektchef i brancheforeningen Dansk Markedsføring.
De afholdte interviews dokumenterer et gennemgående behov for kompetencer på det digitale område, både på tværs af virksomheder og brancher. Deltagerne lægger generelt meget vægt på, at der er behov for at opbygge kompetencer inden for bl.a. digital strategi, brugeranalyse, online marketing, content marketing, e-handel og digital projektledelse. Emneområder som en professionsbachelor i e-handel bl.a. dækker.
Der findes ingen uddannelser i Sydjylland som denne - det vil sige videregående uddannelser, hvor fokus er på data-dreven markedsføring, customer experience og creative content.
Tættest er IBA's egen PB i International Handel og Markedsføring som har punktuelle ligheder med PB i e-handel.
Den store forskel mellem de to uddannelser er PB i International Handel og Markedsføring fokuserer på B2B markedsføring, mens PB e-handel fokuserer på B2C. Samtidigt har PB i e-handel på den data-drevne markedsføring og creative content som store kerneområder. Begge elementer er fraværende PB i International Handel og Markedsføring.
De potentielle ansøgere til PB i e-handel forventes at være studerende, som allerede har gennemført en uddannelsen indenfor akademiets økonomisk-merkantile uddannelser Markedsføringsøkonom, Multimediedesigner, E-designer og evt. Finansøkonom.
Der henvises i øvrigt til punktet ”Hvilke adgangskrav gælder til uddannelsen?” overfor.
Foruden akademiets egne kandidater forventes enkelte ældre kandidater at søge.
Kandidater har mulighed for at fortsætte med en videregående uddannelse på deltid. Typisk en en diplomuddannelse eller en masteruddannelse. Efter en konkret vurdering kan du også have mulighed for optagelse på en kandidatuddannelse.
Det forventede optag af PB i e-handel studerende bygger på IBA Erhvervsakademi Koldings erfaring om det antal studerende som ønsker at læse videre fra de adgangsgivende uddannelser. Det skal medtænkes:
Der er et stærkt stigende ønske blandt AK-studerende om at få bacheloruddannelsen.
Nye overbygningsuddannelser ofte trækker lidt mere i de første optag end de senere.
På baggrund af ovenstående samt behovsanalysens konklusioner har IBA Erhvervsakademi Kolding en forventning om et årligt optag af PB i e-handel som vist nedenfor.
Sommeroptag 2020: 35 – 40
Sommeroptag 2021: 30
Sommeroptag 2022: 30