Professionsbachelor (overbygning) - Uddannelse til professionsbachelor i international handel og markedsføring - Erhvervsakademiet Dania
For at blive optaget på Bachelor’s Degree Programme in International Sales and Marketing Management skal du have en uddannelse som markedsføringsøkonom/AP Degree in Marketing Management eller tilsvarende.
Hvis adgangskravene er opfyldt, kan den studerende søge ind på uddannelsen uanset karaktergennemsnittet fra den adgangsgivende uddannelse. Alle indkomne ansøgninger vurderes.
Ansøgere med en anden uddannelsesmæssig baggrund end markedsføringsøkonom/AP Degree in Marketing Management vil blive vurderet individuelt. Ved optagelsen lægges vægt på:
- uddannelsesmæssig baggrund
- eksamensresultater
- erhvervserfaring
- Studierelevant udlandsophold (job, praktik eller studieophold)
- Motiveret ansøgningsbrev
Ud over ovenstående gælder følgende for internationale studerende:
En af følgende engelsk-test skal være bestået med min. nedenstående niveau:
- IELTS: 6.0
- TOEFL Internet based: 80
- TOEFL paper based: 550
- Cambridge test: CAE: A, B or C grade
- Oxford Placement test: 140 (min. 70 in each part)
- Oxford Online Placement test: B2 (min. 70 in each part)
- TOEIC: 700
Ansøgere med engelsk som modersmål og ansøgere med en nordisk adgangsgivende eksamen (herunder ansøgere med en adgangsgivende eksamen fra USA, Canada, Australien, New Zealand, Storbritannien, Skotland eller Irland) er fritaget for en engelsk test.
Ansøgere med en adgangsgivende eksamen fra alle andre lande (herunder afrikanske og asiatiske lande, hvor undervisningssproget er engelsk) skal indsende en engelsk test.
Med en dansksproget adgangsgivende eksamen (eller anden nordisk adgangsgivende eksamen), skal man mindst have engelsk B eller tilsvarende.
Ikke relevant
Ikke relevant
Ikke relevant
Ikke relevant
GEOGRAFISK OMRÅDE
Erhvervsakademi Dania i Viborg modtager studerende fra et dækningsområde, der strækker sig fra Struer og Holstebro til Randers og fra Nykøbing Mors og Skive området ned til Silkeborg.
Udbuddet udspringer af et behov i arbejdsmarkedets i dette dækningsområde.
Med udbuddet i Viborg ønsker vi at dække følgende områder primært og sekundært:
· Primært område: Viborg, Bjerringbro, Randers, Kjellerup, Karup, Herning, Holstebro, Struer, Skive og Nykøbing Mors.
· Sekundært område: Ringkøbing, Silkeborg, Hobro og Aars
I bilag 1 ses et kort med markering af det primære og sekundære dækningsområde.
Som tidligere uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V) udtaler:
”Bor man i Midt- og Vestjylland, skal man ikke tvinges til Aarhus for at tage en videregående uddannelse.”.
Med udbuddet i Viborg ønsker Erhvervsakademi Dania i Viborg at kunne uddanne dygtige studerende med kompetencer inden for internationalt orienteret salg og markedsføring og dermed bidrage med dygtige medarbejdere til erhvervslivet i dækningsområdet.
MÅLGRUPPEN
Uddannelsens målgruppe er dimittender med en AP Degree in Marketing Management samt markedsføringsøkonomer og dimittender fra tilsvarende uddannelser i indland og udland.
Som en top-up mulighed for både danske og internationale markedsføringsøkonomer, henvender uddannelsen sig både til dimittender, der ønsker at læse videre direkte efter fuldførelse af markedsføringsøkonomuddannelsen, men også til markedsføringsøkonomer, der efter endt uddannelse har været et eller flere år på arbejdsmarkedet.
Uddannelsen er rettet mod flere jobområder inden for eksport, import, projektledelse og marketing og den uddannede kan besidde stillinger som key account manager, salgskonsulent, eksport koordinator, marketing koordinator, projektleder, produktchef mm.
Netop nogle af disse stillinger er der efterspørgsel på i Region Midtjylland. Se bilag 2, tabel 2.
REGION OG KOMMUNE
Udbuddet søges til Erhvervsakademi Dania i Viborg, da flere lokale forhold og indsatser taler for uddannelsens relevans for Viborg og omegn.
Den fremtidige efterspørgsel på kompetencer både i Danmark og specifikt i Region Midtjylland, svarer til dé kompetencer studerende på uddannelsen tilegner sig. Herudover taler også udviklingen i beskæftigelsen samt efterspørgslen på medarbejdere og kompetencer for relevansen af et udbud af Bachelor’s Degree Programme in International Sales and Marketing Management i Viborg.
I en rapport om fremtidens medarbejder, udarbejdet af Teknologisk Institut, peger virksomhederne på, at fremtidige medarbejdere skal være:
- Internationale
- Forretningsudviklere
- Kreative problemløsere
- Sam-udviklere
- Tværfaglige
En medarbejder med Bachelor’s Degree in International Sales and Marketing Management menes i et væsentligt omfang at kunne opfylde alle fem kompetencer.
I en rapport udarbejdet af COWI i 2014, omhandlende fremtidens uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder i Midtjylland, bekræftes det ligeledes, at der fremadrettet vil være fokus og efterspørgsel på:
- Internationalisering
- engelsksprogede efter- og videreuddannelsestilbud
- Kompetencer inden for markedsføring og internationalt salg
- Merkantile kompetencer
- Medarbejdere med forretningsforståelse
- Medarbejdere med en mellemlang videregående uddannelse
Der vil derfor i fremtiden være efterspørgsel på netop denne type uddannelse og dé kompetencer uddannelsen giver, og dé job uddannelsen uddanner til.
I Viborg Kommunes uddannelsesstrategi for 2015-2020 er der fokus på at styrke det globale udsyn og den internationale forståelse, herunder at tiltrække, fastholde og inkludere internationale studerende. Herudover ønsker Viborg Kommune også at sikre, at kommunen har en arbejdsstyrke med gode arbejdsværdier, de nødvendige kompetencer og relevante uddannelser.
I Viborg Kommunes Erhvervsstrategi 2020 er der ligeledes en målsætning om fortsat at være en stærk uddannelseskommune med uddannelser, der imødekommer nutidens og fremtidige behov, og at arbejde sammen om at tiltrække uddannelser, der efterspørges af erhvervslivet.
Dette gælder også udbuddet af internationale uddannelser i Viborg.
Erhvervsstrategien har også en målsætning om at udvikle erhvervslivets eksportpotentiale samt skabe forøget viden og indsigt i internationale markedsmuligheder.
Et udbud af Bachelor’s Degree Programme in International Sales and Marketing Management kan derfor hjælpe til at opnå målene i både Viborg Kommunes uddannelses- og erhvervsstrategi.
I 2015 annoncerede Apple Inc. at de fra 2016 til 2026 etablerer et mega-datacenter i Foulum 8 km. fra Viborg by. Denne investering vil medvirke til at skabe flere hundrede arbejdspladser i Viborg Kommune. Det vil også åbne op for andre mulige udenlandske investorer.
Viborg Kommune er i kølvandet på Apples investering indgået i et samarbejde med Udenrigsministeriets Invest in Denmark, hvor målet er at tiltrække flere udenlandske investorer til Viborg Kommune. Dette initiativ betegnes som ”Invest in Viborg”.
I denne forbindelse fremhæver Kristian Brøns Nielsen, Erhvervs- og udviklingschef i Viborg Kommune, også vigtigheden af at have adgang til de rette kompetencer:
”Viborg kommune finder det meget vigtigt at der snarest og i løbet af de først kommende år udbygges væsentlig på uddannelseskapaciteten inden for rigtig mange områder – efterspørgslen af højt uddannede med de rigtige kompetencer er vigtige indenfor de tekniske områder, It og kommercielle uddannelser så som bachelor i international marketing og handel. Vigtigt er det også at der udbydes på flere sprog.
Vi har konstant henvendelser fra virksomheder som påpeger at det bliver stadig sværere at rekruttere den rette arbejdskraft.”
Ligeledes skriver Børsen.dk, at en analyse offentliggjort af Invest in Denmark viser, at adgangen til højtkvalificeret arbejdskraft og stærke professionelle, tekniske og kommercielle kompetencer har været afgørende for fire ud af fem udenlandske investeringer.
TILKENDEGIVELSER FRA POTENTIELLE FREMTIDIGE ARBEJDSSTEDER
For at undersøge det lokale behov for et udbud af Bachelor’s Degree Programme in International Sales and Marketing Management, har vi været i dialog med mange lokale interessenter. I bilag 5 ses en liste over de 20 virksomheder/organisationer, der har tilkendegivet, at de ser et behov for at udbyde uddannelsen i Viborg.
Blandt andet har VIBORGegnens Erhvervsråd og Viborg Kommune tidligt i processen været involveret i tanken om at udbyde professionsbachelor i international handel og markedsføring i Viborg. Det er blandt andet på opfordring fra disse to parter, at der ansøges om et udbud.
Dette blev blandt andet udtrykt på et møde om strategisk samarbejde i foråret 2016 med deltagelse af Erhvervsakademi Danias uddannelsesdirektør.
Som VIBORGegnens Erhvervsråd udtaler:
”Kvalificeret arbejdskraft er en af grundstenene i virksomheders drift og evne til at vækste.
Samtidig viser undersøgelser, at mangel på netop kvalificerede medarbejdere er en af de største vækstbarrierer for virksomhederne i Viborg Kommune.
Et udbud af Professionsbachelor i International handel og Markedsføring kan give Viborg Kommune kvalificerede medarbejdere med viden inden for import/eksport og internationale kompetencer.
Vi finder derfor uddannelsen meget relevant for Viborgs erhvervsliv.” - Henrik Hansen, Erhvervsdirektør
VIBORGegnens Erhvervsråd tilkendegiver også, at de ser et behov blandt virksomhederne i Viborg for komptencer inden for BtB, internationale salgsstrategier og markedsføring, udvikling, ledelse, produkt- og konceptudvikling, erhvervsjura, kulturforståelse og økonomi mm.
Som eksportvirksomhed har JP Group i Viborg også et fremtidigt behov for medarbejdere med viden inden for eksport, marketing, indkøb mm. CCO Morten Vammen udtaler:
”Jeg kan kun bekræfte at der i fremtiden vil være behov for dygtige medarbejdere med kompetencer indenfor international handel indenfor B2B.
Det er lige meget om det er i salg, marketing, indkøb, logistik, ledelse osv. det er vigtigt at det er muligt at finde dygtige medarbejdere med gode kompetencer inden for mange områder, hertil også sprog. Især for JP Group er det meget yderst vigtigt, da 99% af vores salg er eksport.”
Ligeledes Siemens Wind Power, ser et behov for uddannelsen.
”Da Siemens er en virksomhed der operer internationalt og dermed er en arbejdsplads hvor mange nationaliteter og sprog mødes, så er det såvel påkrævet, som naturligt, at Siemens har brug for kompetencer inden for International handel og markedsføring”. - Lars Laursen Moeller, Head of External Design
Flere af virksomhederne vi har været i dialog med, giver udtryk for et behov for uddannelsen i Viborg, da de oplever udfordringer med at rekruttere medarbejdere med de rette kompetencer inden for international handel og markedsføring, da uddannede ofte bosætter sig i områderne omkring uddannelsesstedet, i dette tilfælde eksempelvis Aalborg og Aarhus-området.
Der er derfor et ønske om, at få uddannelsen til Viborg, så det er muligt at fastholde flere af de uddannede i lokalområdet.
Jens Christian Winther, CEO for Jysk Display i Viborg, skriver i sin udtalelse:
”Når første studerende på en videre gående uddannelse er flyttet fra byen, kan det være en udfordring at trække dem tilbage igen, og vi ser det som en stor gevinst om vi kunne rekrutterer internationalt orienteret salgs og marketings personer der har rod i lokal området.
Vi ser derfor en Bachelor i international handel og markedsføring som en stor gevinst for Viborg og Jysk Display, som vi gerne vil støtte op om.”.
Som nævnt, vil der i fremtiden være fokus på internationalisering i Region Midtjylland, og der vil være en efterspørgsel på engelsksprogede uddannelser. Virksomhederne efterspørger også medarbejdere med interkulturelle kompetencer, en styrke både danske og internationale studerende med Bachelor’s Degree in International Sales and Marketing Management vil have, ved at studere på et hold med flere nationaliteter.
Her ser virksomhederne også en fordel i muligheden for at rekruttere medarbejdere med andre kulturelle baggrunde.
Lars Laursen Moeller, Head of External Design hos Siemens Wind Power udtaler:
”…Og til trods for tidens tendens hvor der til tider er negative fokus på mennesker med anden kulturel baggrund, så kan det ofte være et aktiv på et internationalt marked, hvor det ikke altid er nok at kunne tale Engelsk eller det lokale sprog, man er også nødt til at kende de lokale kulturer for at kunne operere lokalt.
Da Siemens ikke er et Dansk firma og er en virksomhed der opererer internationalt, betyder det også at det danske sprog og kultur er mindre udpræget her i Brande hos Siemens Wind Power.
Seneste opgørelse viser at vi repræsenterer sprog og kulturer fra 17 forskellige lande, hvilket jeg netop ser som et udtryk for tidligere beskrevet behov for mangfoldighed samt fokus på det internationale.
På den baggrund støtter vi Jeres ide om at starte en Professionsbachelor i international handel og markedsføring, som vi antager vil blive et godt aktiv for alle parter.”
Også Jysk Display ser et behov for medarbejdere med interkulturelle kompetencer.
”Vi har i vores strategiplaner sat fokus på at øge vores internationale salg til udenlandske kunder væsentligt. Dette kræver dygtige strukturerede medarbejdere der kan agere fornuftigt i forhold til de kulturer vi gerne vil sælge til”. - Jens Christian Winther, CEO
KONKLUSION
Der er et behov for uddannelsen Bachelor’s Degree Programme in International sales and Marketing Management i Viborg og omegn. Lokale indsatser, samt udviklingen i beskæftigelsen og den fremtidige efterspørgsel på medarbejdere og kompetencer, viser en efterspørgsel på medarbejdere med netop dé kompetencer uddannelsen giver.
Ligeledes tilkendegiver flere virksomheder og organisationer i dækningsområdet et specifikt behov for et engelsk udbud af uddannelsen og støtter Erhvervsakademi Dania i at søge om et udbud i Viborg.
Frem mod 2023 vil der i Region Midtjylland være en stigning i efterspørgslen på medarbejdere med en mellemlang videregående uddannelse, jf. notatet ”Udbud og efterspørgsel efter arbejdskraft i Region Midtjylland”.
Der forventes et underskud på helt op om mod 22 % af arbejdsstyrken for mellemlange videregående uddannelser, herunder professionsbacheloruddannelser inden for det samfundsfaglige og økonomiske område. I forhold til uddannelsesbalancen for Øst- og Vestjylland, forventes et større underskud af arbejdsstyrken i Vestjylland end i Østjylland. Se bilag 2, tabel 1.
Af samme årsag vil det være en fordel at udbyde Bachelor’s Degree Programme i Viborg, der dækker et større område af Vestjylland, end andre institutioner, der udbyder samme uddannelse.
Der forventes generelt en stigning i behovet for arbejdskraft i Region Midtjylland, hvor der de seneste 5 år har været en jævn stigning i antallet af jobåbninger. Se bilag 12, figur 1.
Udbuddet af uddannelsen på Erhvervsakademi Dania i Viborg har været drøftet med flere interessenter i lokalområdet.
Også Erhvervsakademi Dania Viborgs Advisory board har været inddraget. Som det ses af bilag 13, blev forslaget om at ansøge om udbud af uddannelsen taget op på Advisory board møde d. 19.01.2016. Her var der opbakning til at ansøge om udbud af uddannelsen fra Advisory board-medlemmerne. Advisory board medlemmerne blev ligeledes informeret om status på prækvalifikationsansøgningen på mødet d. 29.09.16.
Se bilag 5 med støtteerklæringer fra virksomheder samt beskrivelsen under ”Kort redegørelse for hvordan det nye udbud bidrager til at opfylde behovet for uddannelsen nationalt og/eller regionalt”.
UDDANNELSENS FORHOLD TIL ERHVERVSAKADEMI DANIAS ANDRE UDBUD
Erhvervsakademi Dania i Viborg har et studie- og videnmiljø, der kan danne grundlag for et udbud af Bachelor’s Degree Programme in International Sales and Marketing Management i Viborg.
På Erhvervsakademi Dania Viborg udbydes i forvejen uddannelsen Markedsføringsøkonom og den engelske AP Degree in Marketing Management, der er direkte adgangsgivende til Bachelor’s Degree Programme. Et udbud vil derfor give Erhvervsakademi Dania Viborgs studerende muligheden for at fortsætte direkte på en top-up i Viborg.
På Erhvervsakademi Danias campusser i Skive, Silkeborg, Horsens, Randers og Hobro udbydes uddannelser så som Markedsføringsøkonom, Handelsøkonom, Finansøkonom og Serviceøkonom. Dimittenderne fra disse uddannelser kan ligeledes få muligheden for at tage top-up’en i Viborg, efter en vurdering af den studerendes valgfag samt individuelle kvalifikationer, afhængigt af uddannelsen.
Erhvervsakademi Dania i Viborg er allerede en del af et veletableret internationalt studiemiljø bestående af studerende fra Erhvervsakademi Dania (KVU), VIA University College (MVU) og Aarhus Universitet (PHD).
Derudover indgår Erhvervsakademi Dania Viborg også i samarbejde med flere internationale uddannelsesinstitutioner, som eksempelvis Fontys University of Applied Sciences i Holland, Athlone Institute of Technology i Irland og ISTC - Ecole de communication i Frankrig, der kan medvirke til at understøtte videngrundlaget på uddannelsen og give viden om dét at undervise på professionsbachelorniveau. Engelsksprogede uddannelser er desuden en nødvendighed for etablering og bibeholdelse af Erasmus-samarbejder (udveksling af studerende).
VIDEREUDDANNELSESMULIGHEDER
Som dimittend fra Bachelor’s Degree Programme in International Sales and Marketing Management er det muligt at læse en kandidat i erhvervsøkonomi (cand.merc.) på enten dansk eller engelsk ved bl.a. Aalborg, Aarhus og Syddansk Universitet med den rette supplering.
På Aalborg Universitet er det også muligt at læse videre på en kandidat i Culture, Communication and Globalization (cand.mag.) på engelsk.
Erhvervsakademi Dania i Viborg er i dialog med både Syddansk, Aalborg og Aarhus Universitet, om hvilke valgfag de studerende på Bachelor’s Degree Programme skal have, for at uddannelsen er direkte adgangsgivende til kandidatuddannelserne. Det er målet for Erhvervsakademi Dania i Viborg at udvikle valgfag på Bachelor’s Degree Programme, der kan give dimittenderne adgang til at læse videre på en kandidat i erhvervsøkonomi og i Culture, Communication and Globalization.
Dimittender fra Bachelor’s Degree Programme med en baggrund som markedsføringsøkonom/Marketing Management, skal blandt andet have haft driftsøkonomi og statistik som valgfag på markedsføringsøkonomuddannelsen, som en del af suppleringen for at læse cand.merc.. Denne mulighed udbyder Erhvervsakademi Dania i Viborg i forvejen på sit udbud af markedsføringsøkonom- og Marketing Management-uddannelserne, hvor driftsøkonomi og statistik indgår i valgfagspakken ”EXECUTIVE”.
Ydermere har dimittenderne mulighed for at læse en kandidat i udlandet. Her har Erhvervsakademi Dania i Viborg blandt andet fået tilkendegivelse fra vores samarbejdspartner ISTC i Frankrig (se bilag 4) om, at dimittender fra professionsbacheloruddannelsen i Viborg har mulighed for at læse en Master på ISTC.
FORHOLD TIL EKSISTERENDE UDBUD
Det nærmeste tilsvarende udbud af uddannelsen er i Århus og Aalborg, med halvanden times offentlig transport fra Viborg, og op mod 2,5 times offentlig transport fra flere af byerne i Vestjylland.
1. Erhvervsakademi Aarhus: Dansk og engelsk udbud
Afstand fra Viborg: ca. 73 km. Offentlig transporttid: 1 t. 30 m. med bus og tog
2. University College Nordjylland - Aalborg: Dansk og engelsk udbud
Afstand fra Viborg: ca. 76 km. Offentlig transporttid: 1 t. 30 m. med bus
3. VIA University College - Horsens: Engelsk udbud
Afstand fra Viborg: ca. 92 km. Offentlig transporttid: 2 t. 15 m. med bus og tog
Overordnet har der været en stigning i tilgangen til professionsbacheloren i international handel og markedsføring siden 2011. (Se bilag 10)
Ifølge de tre udbudssteders offentlige tilgængelige informationer (hjemmeside) fremgår det ikke, at der skulle være ledige studiepladser på uddannelsen ved studiestart 2016.
Som tidligere nævnt udbyder Erhvervsakademi Dania uddannelserne markedsføringsøkonom, Marketing Management, finansøkonom, handelsøkonom og serviceøkonom.
Dimittenderne fra disse uddannelser på Erhvervsakademi Danias campusser udgør en meget stor del af rekrutteringsgrundlaget for Bachelor’s Degree Programme in International Sales and Marketing Management i Viborg.
I bilag 7 ses det samlede antal dimittender fra Erhvervsakademi Dania, fra dé uddannelser, der danner rekrutteringsgrundlaget for professionsbacheloruddannelsen.
Erhvervsakademi Dania har i perioden 2013-2016 haft i alt 353 dimittender fra uddannelserne markedsføringsøkonom og Marketing Management. Som det ses af bilag 8 figur 1, læser ca. 70% af markedsføringsøkonomerne videre, hvilket vil sige, at disse årgange muligvis allerede er i gang med at læse videre. Dette efterlader ca. 106 dimittender fra markedsføringsøkonom- og Marketing Management-uddannelsen, der er potentielle studerende på Bachelor’s Degree Programme.
Derudover vil der være en andel fra uddannelserne handelsøkonom, finansøkonom og serviceøkonom, der også vil læse videre på Bachelor’s Degree Programme in International Sales and Marketing Management.
Ud over Erhvervsakademi Danias egne studerende, vil en del af rekrutteringsgrundlaget også bestå af internationale studerende, der har læst Marketing Management eller lignende i udlandet, men ønsker at læse Bachelor’s Degree Programme i Danmark.
På baggrund af rekrutteringsgrundlaget forventes der årligt at optages studerende til et hold på uddannelsen, dvs. ca. 25-30 studerende.
Da udbuddet også søges på dansk, forventes i alt to hold, et på henholdsvis dansk og et på engelsk. Der forventes derfor årligt et optag på 50-60 studerende fordelt på det danske og engelske udbud.
Fordelingen af studerende på de to udbud forventes i alt at udgøre:
· Ca. 30% internationale studerende
· Ca. 70% danske studerende
Som det ses i bilag 5 med tilkendegivelser fra virksomhederne, er 14 ud af de 20 virksomheder åbne for at have en praktikant fra Bachelor’s Degree Programme in International Sales and Marketing Management. Derudover har Erhvervsakademi Dania en veletableret database med virksomheder, der er interesseret i praktikanter fra Erhvervsakademiet.
Hos Erhvervsakademi Dania i Viborg oplever vi en stor efterspørgsel på praktikanter fra markedsføringsøkonomuddannelsen. Fra den engelske Marketing Management uddannelse er ca. 70% af de internationale studerende i praktik hos Danske/lokale virksomheder. Det må derfor påtænkes at mange af disse virksomheder også kunne være interesseret i praktikanter fra Bachelor’s Degree Programme.