Erhvervsakademiuddannelse - Serviceøkonom AK - Erhvervsakademi Midt-Vest
Adgang via gymnasial eksamen:
Specifikke adgangskrav: Matematik C eller erhvervsøkonomi C
Adgang via erhvervsuddannelse:
Bager (trin 2)
detailhandelsuddannelsen med specialer
detailslagter med specialer
eventkoordinatoruddannelsen (trin 2)
generel kontoruddannelse
gastronom (med specialer)
handelsuddannelse med specialer
konditor (trin 2)
kontoruddannelse med specialer
receptionist
tjener (trin 2)
Ingen specifikke adgangskrav
Ikke relevant
Ikke relevant
Ikke relevant
Erhvervslivet i Ringkøbing Skjern kommune er hæmmet i sin vækst og udvikling på grund af mangel på kvalificeret arbejdskraft. Én af de professioner, som erhvervslivet i særlig grad efterspørger, er serviceøkonomer. Som en af Danmarks største turismekommuner, er der fra erhvervslivets side eksplicit formuleret et behov for flere medarbejdere med videregående uddannelser, som er bosiddende i, og har indgående kendskab til lokalområdet. Erhvervslivet udtrykker, at der er udbredt mangel på videnspersoner inden for servicefaget som helhed. Et fag som ikke har en tradition for uddannelse og som i dag er domineret af ufaglærte, faglærte og personer, som højest har gennemført en studentereksamen. Brancheforeningen for turismen finder det sværere at gennemføre det overordnede ”turismekvalitetsløft”, der skal til for at sikre Vestjylland og Danmark som helhed en turismeindustri i vækst. Derudover påpeger branchen det store uforløste potentiale, som skal findes i at højne uddannelsesniveauet på turismeområdet, og herved øge forståelsen for og koordineringen af, de turismeoplevelser, som skal bidrage til den fortsatte vækst på området. Dette er en problemstilling som kommunen, EAMV og det omkringliggende samfund nu aktivt forsøger at gøre noget ved, da problemet er selvforstærkende og voksende. Sammen ønsker områdets parter at vende udviklingen ved at facilitere udbud af serviceøkonomuddannelsen, til gavn for de erhvervsdrivende, som arbejder i og omkring service -og turismebranchen.
Det forventes, at der kan rekrutteres unge fra hele vestkysten, fra Vadehavet til Limfjorden, med en dybde der over størstedelen af strækningen dækker mere en halvdelen af Jylland. Herved bliver serviceøkonomuddannelsen en reel mulighed for unge i hele EAMV’s udbudsområde. Desuden forventes der en mindre, men dog målbar, tiltrækning på nationalt plan.
Det eksisterende udbud i Holsterbro forventes ikke at miste studerende. Tværtimod findes det sandsynligt, at det store fokus og erhvervslivets ”pull” efter serviceøkonomer i Ringkøbing-Skjern kommune, vil øge kendskabet til uddannelsen, både hvad angår dimittendernes faglige og personlige kompetencer, samt uddannelsens generelle ry og omdømme.
Ydermere har EAMV generelt ikke oplevet, at uddannelser af samme karakter udbudt i nabobyerne Holstebro og Herning har skadet ansøgningskvotienten.Tværtimod har det måske nærmere bevirket, at kendskabet til uddannelsen er blevet højnet, hvorved uddannelsen er blevet mere populær. Dette har ikke reduceret beskæftigelsesmulighederne for dimittenderne, da erhvervslivet fortsat efterspørger serviceøkonomer.
På første år forventes et optag på 25 studerende, og derfra forventes det at der optages yderligere 25 studerende årligt, således at det samlede optag fra andet år, forventes at være 50 nye studerende årligt. De studerende forventes at være jævnt fordelt på uddannelsens specialeretninger.
Der vil naturligvis være et tæt samarbejde mellem serviceøkonomuddannelsen og undervisere fra EAMV i Holstebro, således at uddannelserne vil være tæt koordineret. Det stærke merkantilt-faglige miljø sikres blandt andet gennem tæt samarbejde med undervisere fra EAMV’s merkantile-økonomiske fag, dialog og samarbejde med lokale, regionale og nationale partere (erhvervsliv og vidensinstitutioner som fx AU, CBS og SDU).
Der forventes ikke at opstå problemer med at finde praktikpladser til de studerende på serviceøkonomuddannelsen, idet erhvervslivet allerede har udtrykt et brændende ønske om at støtte den lokale uddannelsesfacilitet, herunder også med tilbud om praktikpladser til studerende.
Dette skal også ses i lyset af EAMV’s tradition for at have succes på den brede bane med at få studerende ud i praktik. Sidst bør det nævnes at der i et turismeområde som Vestjylland netop er et stort antal små og mellemstore virksomheder, som er potentielle praktikpladser for blandt andet serviceøkonomer.
EAMV’s rate for praktik og afsluttende eksamensprojekter i direkte samarbejde med en virksomhed ligger på 96% i 2013.