Akademiuddannelse - Akademiuddannelse i socialt arbejde - Professionshøjskolen Absalon
Professionshøjskolen Absalon
31/01-2014 11:53
2014 - 1
Godkendt
Ansøgningstype
Nyt udbud
Udbudssted
Næstved
Er institutionen institutionsakkrediteret?
Påbegyndt
Er der tidligere søgt om godkendelse af uddannelsen eller udbuddet?
Nej
Uddannelsestype
Akademiuddannelse
Uddannelsens fagbetegnelse på dansk fx. kemi
Akademiuddannelse i socialt arbejde
Uddannelsens fagbetegnelse på engelsk fx. chemistry
Academy Profession Degree in Social Work
Den uddannedes titel på dansk
AU i socialt arbejde
Den uddannedes titel på engelsk
AP degree in Social Work
Hvilket hovedområde hører uddannelsen under?
Samfundsfaglige område
Hvilke adgangskrav gælder til uddannelsen?
Ansøgere skal have enten:
* En relevant erhvervsuddannelse,
* En relevant grunduddannelse for voksne (GVU),
* En gymnasial uddannelse, eller
* En anden relevant uddannelse på mindst samme niveau som ovenstående
Herudover skal ansøgere have mindst to års relevant erhvervserfaring.
* En relevant erhvervsuddannelse,
* En relevant grunduddannelse for voksne (GVU),
* En gymnasial uddannelse, eller
* En anden relevant uddannelse på mindst samme niveau som ovenstående
Herudover skal ansøgere have mindst to års relevant erhvervserfaring.
Er det et internationalt uddannelsessamarbejde?
Nej
Hvis ja, hvilket samarbejde?
Hvilket sprog udbydes uddannelsen på?
Dansk
Er uddannelsen primært baseret på e-læring?
Delvis
ECTS-omfang
60
Beskrivelse af uddannelsen
Ikke relevant
Uddannelsens konstituerende faglige elementer
Ikke relevant
Begrundet forslag til taxameterindplacering
Ikke relevant
Forslag til censorkorps
AU – Administration og Forvaltning
Dokumentation af efterspørgsel på uddannelsesprofil - Upload PDF-fil på max 30 sider. Der kan kun uploades én fil.
BEHOV FOR SAMFUNDSFAGLIGE AKADEMIUDDANNELSER PÅ SJÆLLAND.pdf
Behov for nyt udbud
University College Sjælland søger om Akademiuddannelse i socialt arbejde (nyt udbud), som henvender sig særligt primært til kommunale sagsbehandlere og sekundært til personalegrupper, der arbejder med sociale og administrative opgaver i regionerne.
Af studieordningen for akademiuddannelsen i socialt arbejde (juni 2013) fremgår det, at formålet med uddannelsen er, at ”kvalificere dimittenderne til at varetage funktioner i indsatsen for at forebygge og afhjælpe sociale problemer på grundlag af praksisnær faglig og metodisk viden”.
Uddannelsen er akkrediteret i december 2012, og det fremgår heraf, at der er et klart behov for uddannelsen.
I akkrediteringsrapporten hedder det bl.a. i Kriterium 1 (Relevans og efterspørgsel):
”Akademiuddannelsen i socialt arbejde har ifølge ansøgeren et bredt og tværfagligt erhvervs- og professionssigte og er rettet mod flere målgrupper, hvoraf den primære er gruppen af HK’ere, der arbejder med sagsbehandling i kommuner inden for social- og sundhedsområdet.
(…)
Ansøgeren har foretaget en behovsanalyse blandt en række relevante interessenter. KL, HK/Kommunal og Foreningen af Socialchefer i Danmark har været med til at udvikle uddannelsen via en ministeriel arbejdsgruppe og har været hørt om studieordningen efterfølgende.
(…)
”Ekspertpanelet vurderer det positivt, at ansøgeren har inddraget en bred kreds af relevante faglige og kommunale organisationer med viden om behovet for uddannelsen. Ekspertpanelet vurderer derudover, at der vil være et yderligere behov for uddannelsen, da indgangsåret til diplomuddannelsen i socialformidling er nedlagt i forbindelse med en revision af diplomuddannelsen.
(…)
”Ekspertpanelet vurderer (…) samlet set, at ansøgningen om oprettelse af en akademiuddannelse i socialt arbejde opfylder kravene om relevans og dokumenterer et behov for uddannelsen.”
Der bliver mere og mere brug for akademiuddannelsen i socialt arbejde som følge af de store reformer, der i disse år gennemføres på bl.a. det sociale område.
Bl.a. er der sket følgende ændringer, som der er behov for at medarbejderne i primært kommunerne kan følge med i:
• Lov om sygedagpenge – incl. den kommende reform og betydningen af ophævelsen af ressourceprofilen
• Lov om aktiv socialpolitik – særligt de nye regler om: gensidig forsørgelsespligt, indsatsen for unge under 30 år og de nye satser
• Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats – særligt de nye regler om: målgrupper, tilbud, ressourceforløb, mentor, flexjob og den ændrede statsrefusion i forbindelse med tilbud
• Lov om styringen af og administrationen af den aktive beskæftigelses-indsats – særligt om: rehabiliteringsteamenes sammensætning og kompetence
• Lov om social pension – særligt om: sammenhængen med de nye regler om ressourceforløb, pension og de nye regler om flexjob (hvornår ressourceforløb, hvornår pension og hvornår flexjob) og aldersreglerne for pension og flexjob
• Bekendtgørelse nr. 1418 af 23. december 2012 om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets indstilling om ressourceforløb, fleksjob, tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende eller førtidspension
• Lov om social service – særligt om: de nye regler på børneområdet (den styrkede indsats)
Se i øvrigt vedhæftede bilag.
Af studieordningen for akademiuddannelsen i socialt arbejde (juni 2013) fremgår det, at formålet med uddannelsen er, at ”kvalificere dimittenderne til at varetage funktioner i indsatsen for at forebygge og afhjælpe sociale problemer på grundlag af praksisnær faglig og metodisk viden”.
Uddannelsen er akkrediteret i december 2012, og det fremgår heraf, at der er et klart behov for uddannelsen.
I akkrediteringsrapporten hedder det bl.a. i Kriterium 1 (Relevans og efterspørgsel):
”Akademiuddannelsen i socialt arbejde har ifølge ansøgeren et bredt og tværfagligt erhvervs- og professionssigte og er rettet mod flere målgrupper, hvoraf den primære er gruppen af HK’ere, der arbejder med sagsbehandling i kommuner inden for social- og sundhedsområdet.
(…)
Ansøgeren har foretaget en behovsanalyse blandt en række relevante interessenter. KL, HK/Kommunal og Foreningen af Socialchefer i Danmark har været med til at udvikle uddannelsen via en ministeriel arbejdsgruppe og har været hørt om studieordningen efterfølgende.
(…)
”Ekspertpanelet vurderer det positivt, at ansøgeren har inddraget en bred kreds af relevante faglige og kommunale organisationer med viden om behovet for uddannelsen. Ekspertpanelet vurderer derudover, at der vil være et yderligere behov for uddannelsen, da indgangsåret til diplomuddannelsen i socialformidling er nedlagt i forbindelse med en revision af diplomuddannelsen.
(…)
”Ekspertpanelet vurderer (…) samlet set, at ansøgningen om oprettelse af en akademiuddannelse i socialt arbejde opfylder kravene om relevans og dokumenterer et behov for uddannelsen.”
Der bliver mere og mere brug for akademiuddannelsen i socialt arbejde som følge af de store reformer, der i disse år gennemføres på bl.a. det sociale område.
Bl.a. er der sket følgende ændringer, som der er behov for at medarbejderne i primært kommunerne kan følge med i:
• Lov om sygedagpenge – incl. den kommende reform og betydningen af ophævelsen af ressourceprofilen
• Lov om aktiv socialpolitik – særligt de nye regler om: gensidig forsørgelsespligt, indsatsen for unge under 30 år og de nye satser
• Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats – særligt de nye regler om: målgrupper, tilbud, ressourceforløb, mentor, flexjob og den ændrede statsrefusion i forbindelse med tilbud
• Lov om styringen af og administrationen af den aktive beskæftigelses-indsats – særligt om: rehabiliteringsteamenes sammensætning og kompetence
• Lov om social pension – særligt om: sammenhængen med de nye regler om ressourceforløb, pension og de nye regler om flexjob (hvornår ressourceforløb, hvornår pension og hvornår flexjob) og aldersreglerne for pension og flexjob
• Bekendtgørelse nr. 1418 af 23. december 2012 om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets indstilling om ressourceforløb, fleksjob, tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende eller førtidspension
• Lov om social service – særligt om: de nye regler på børneområdet (den styrkede indsats)
Se i øvrigt vedhæftede bilag.
Rekrutteringsgrundlag
Uddannelsen henvender sig særligt primært til kommunale sagsbehandlere og sekundært til personalegrupper, der arbejder med sociale og administrative opgaver i regionerne.
Den udbydes i dag af Professionshøjskolen Metropol og VIA University College.
Bemærk, at de studerende har behov for en uddannelse i deres nærområde, idet uddannelsen typisk tilrettelægges i tilknytning til de studerendes arbejde. Studerende fra Vest- og Sydsjælland vil derfor i praksis ikke kunne tage til de eksisterende udbudssteder (København og Århus).
University College Sjælland påtænker derfor særligt at udbyde uddannelsen i det vest- og sydsjællandske område, hvor behovet for opkvalificering er stort. Derfor er Næstved valgt som udbudssted, da byen ligger mere eller mindre på grænsen mellem Vest- og Sydsjælland. I byerne tæt på København (f.eks. Roskilde og Køge) er behovet mindre, idet de studerende vil kunne tage til København.
Det forventes, at det nye udbud ikke vil have betydning for optaget på eksisterende uddannelser.
Den udbydes i dag af Professionshøjskolen Metropol og VIA University College.
Bemærk, at de studerende har behov for en uddannelse i deres nærområde, idet uddannelsen typisk tilrettelægges i tilknytning til de studerendes arbejde. Studerende fra Vest- og Sydsjælland vil derfor i praksis ikke kunne tage til de eksisterende udbudssteder (København og Århus).
University College Sjælland påtænker derfor særligt at udbyde uddannelsen i det vest- og sydsjællandske område, hvor behovet for opkvalificering er stort. Derfor er Næstved valgt som udbudssted, da byen ligger mere eller mindre på grænsen mellem Vest- og Sydsjælland. I byerne tæt på København (f.eks. Roskilde og Køge) er behovet mindre, idet de studerende vil kunne tage til København.
Det forventes, at det nye udbud ikke vil have betydning for optaget på eksisterende uddannelser.
Forventet optag
50 om året. Det endelige behov afklares i samarbejde med kommunerne. Der er ikke risiko for ledighed, da uddannelsen typisk tages som led i et eksisterende ansættelsesforhold.
Hvis relevant: forventede praktikaftaler
Hermed erklæres, at ansøgning om prækvalifikation er godkendt af institutionens rektor
Ja
Status på ansøgningen
Godkendt
Ansøgningsrunde
2014 - 1
Afgørelsesbilag - Upload PDF-fil
Afgørelse_UCSJ_Socialt arbejde.pdf
Samlet godkendelsesbrev