Professionsbachelor - pædagog - University College Syddanmark
Generelle adgangskrav
En af følgende:
· En gymnasial eksamen
· Relevant erhvervsuddannelse: Social- og sundhedsassistentuddannelsen (trin 2, hvis den tidligere trindelte social- og sundhedsuddannelse) eller den pædagogiske assistentuddannelse
· Anden adgang med 4 gymnasiale enkeltfag
Specifikke adgangskrav
Der gælder følgende specifikke adgangskrav for ansøgere med:
· Gymnasial eksamen: Ingen specifikke adgangskrav
· Relevant erhvervsuddannelse - social- og sundhedsassistentuddannelsen: Dansk C, naturfag C og engelsk D
· Relevant erhvervsuddannelse - den pædagogiske assistentuddannelse: Dansk C og samfundsfag C og engelsk E
· Anden adgang med 4 gymnasiale enkeltfag: Dansk A, engelsk B, samfundsfag C samt ét valgfrit fag på C-niveau.
Ikke relevant for denne ansøgning
Ikke relevant for denne ansøgning
Ikke relevant for denne ansøgning
Som det fremgår af behovsanalysen, vurderer Tønder Kommune og Socialpædagogernes Landsforening, at der er et ”bæredygtigt og robust grundlag for at etablere en socialpædagogisk uddannelse i Tønder”. Behovsanalysen redegør blandt andet for, at Tønder har en relativt høj andel af unge mellem 25 og 34 år uden uddannelse. Samtidig har kommunen en direkte kanal til pædagoguddannelsen fra ungdomsuddannelserne. Endelig er der efterspørgsel efter kvalificeret socialpædagogisk arbejdskraft.
UC SYD deler kommunens vurdering og ønsker at samarbejde om at sikre kvalificeret arbejdskraft og videregående uddannelse til flere borgere i UC SYDs dækningsområde. Med en pædagoguddannelse i Tønder, forventes det, at flere vil vælge en videregående uddannelse. UC SYD vil i den forbindelse vejlede ansøgere med udgangspunkt i de lokale og aktuelle behov for specialiseringer, hvilket i første omgang vil være det markante og dokumenterede behov for professionelle indenfor det socialpædagogiske område.
Ikke relevant.
BUPL vurderer, at der kommer til at mangle omkring 14.000 pædagoger på landsplan de næste ti år. I UC SYDs dækningsområde var der i december 2021 ifølge Jobnet 277 ledige stillinger indenfor pædagogisk arbejde. Udover den generelle mangel på pædagoger, er der, som det fremgår af behovsanalysen, i Tønder en særlig mangel på socialpædagoger. Pt. er der over 300 socialpædagoger ansat på det specialiserede socialområde i kommunen, hvilket svarer til hver anden ansat på området, og kommunen oplever allerede nu vanskeligheder med at rekruttere nye medarbejdere med tilstrækkelig socialpædagogisk faglighed og kompetencer. Denne udfordring forventes at vokse, blandt andet som følge af at en del ansatte forventes at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet på grund af alder i de kommende år.
Tønder Kommune har udarbejdet behovsanalysen sammen med Socialpædagogernes Landsforbund (SL) og i dialog med VUC SYD og UC SYD. Behovsafdækningen har et særligt fokus på rekruttering til det socialpædagogiske område, som er en af de tre studieretninger i pædagoguddannelsen, og som udgør en særlig udfordring i kommunen.
Ikke relevant.
UC SYD udbyder pædagoguddannelsen i Aabenraa, Esbjerg og Kolding med i alt 613 studiepladser. Der er generelt et lavt frafald på de tre uddannelsesudbud på ca. 10 % inden for første studieår. Frafaldet har været en anelse højere (16 %) i forbindelse med Corona-nedlukningen, men forventes at vende tilbage til status quo. Udbuddet i Tønder vil svare til de øvrige udbud, men der vil her være et særligt fokus på at understøtte efterspørgslen efter dimittender med den socialpædagogiske specialisering.
Ledigheden blandt pædagoger er generelt lav. I maj 2021 opgjorde BUPL ledigheden blandt pædagoger til 3 % på landsplan. I Tønder Kommune var ledigheden blandt pædagoger i oktober 2021 på 0,9 %. Også blandt nyuddannede er der en lav ledighed. Data fra UFMs datawarehouse viser, at dimittendledigheden blandt UC SYDs pædagoger 4-7 kvartaler efter dimission lå på 8 % for årgang 2019, og den ser ud til at falde yderligere for de efterfølgende årgange. Dertil kommer, at halvdelen af UC SYDs nyudklækkede pædagoger fra 2020 var højest 1,2 måneder om at komme i arbejde. Til sammenligning kunne der i 2015 gå op til 3 måneder før halvdelen af dimittenderne var i arbejde.
Ikke relevant.
Størstedelen af ansøgerne til UC SYDs pædagoguddannelsesudbud (ca. 82%) er bosiddende i den kommune, hvor uddannelsen udbydes eller i nabokommunen. For Aabenraas vedkommende er der tale om 94 % medindregnet ansøgerne fra Nordtyskland. Det forventes ikke, at udbuddet i Tønder i særlig grad vil kunne tiltrække ansøgere fra nabokommunerne, men sammenlignes med den nuværende søgning til udbuddet i Aabenraa, hvor ca. 30 % er bosiddende i kommunen og 17 % bosiddende syd for grænsen, vil udbuddet i Tønder kunne opnå ca. 28 ansøgninger pr. år. Nogle af disse ansøgere vil sandsynligvis prioritere uddannelsen i en af de større campusbyer som Aabenraa og Esbjerg, men samtidig forventes det, at der med muligheden for at tage en pædagoguddannelse i Tønder vil opstå en ny gruppe ansøgere, som ikke ellers ville have taget en videregående uddannelse pga. af den geografiske afstand til de etablerede uddannelsessteder. Som det fremgår af behovsanalysen, er der en stigning i antallet, der gennemfører HF-pakken målrettet pædagoguddannelsen, som VUC udbyder i Tønder, og det forventes, at en stor del fra denne gruppe vil benytte muligheden for at studere i Tønder.
Kandidat i pædagogisk psykologi, pædagogisk sociologi, pædagogik eller læring og forandringsprocesser.
Efter- og videreuddannelse, f.eks. pædagogisk diplomuddannelse eller den sociale diplomuddannelse.
UC SYD forventer et årligt optag på 20 studerende de første 3 år.
Tønder Kommune har den 12. januar givet skriftligt tilsagn om at stille de fornødne praktikpladser til rådighed, dvs. 2*20 lønnede praktikker à 6 måneders varighed pr. optag, idet der er 2 lønnede praktikperioder på pædagoguddannelsen. Praktikpladserne ligger udover de 2*8 pladser, som kommunen allerede stiller til rådighed for UC SYDs øvrige udbud af pædagoguddannelsen.
Både UCL Erhvervsakademi og professionshøjskole og VIA University College er blevet hørt i forbindelse med nærværende ansøgning om uddannelsesfilial. Ingen af institutionerne havde indvendinger.