Professionsbachelor - Professionsbachelor i e-commerce og digital marketing - Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy
Generelle adgangskrav
En af følgende:
- En gymnasial eksamen
- Relevant erhvervsuddannelse
Specifikke adgangskrav
Der gælder følgende specifikke adgangskrav:
- Gymnasial eksamen: Matematik B eller virksomhedsøkonomi B
- Relevant erhvervsuddannelse: Matematik B eller virksomhedsøkonomi B
Ikke relevant da vi søger et udbud af en eksisterende uddannelse
Ikke relevant da vi søger et udbud af en eksisterende uddannelse
Ikke relevant da vi søger et udbud af en eksisterende uddannelse
Aarhus Erhvervsakademi søgte om PBA e-commerce og digital marketing som ny uddannelse i 2023. I den forbindelse dokumenterede EAAA et nationalt behov for uddannelsen, som, vi vurderer, også dokumenterer et behov for uddannelsen i Region Hovedstaden i dag. For at underbygge den vurdering, har vi udarbejdet en mindre, målrettet behovsanalyse på baggrund af
- spørgeskemaundersøgelse med 96 besvarelser
- kvalitative interviews
- jobopslagsanalyse
- fokusgruppeinterviews med 44 e-handelsstuderende
I spørgeskemaundersøgelsen angiver 87%, at de vurderer, at der blandt virksomheder i København vil være behov for at kunne ansætte dimittender fra uddannelsen, 2% svarer, at de vurderer, der ikke er et behov, og 11% svarer ved ikke. Adspurgt om de vurderer, at det vil være relevant for deres egen virksomhed at ansætte en dimittend fra uddannelsen, svarer 64% i meget høj eller høj grad relevant, 27% svarer i nogen grad og kun 8% svarer i mindre grad relevant. 61% vurderer i øvrigt, at der både vil være behov for at udbyde den nye fulde PBA og den eksisterende PBA(O), 20% vurderer, at der kun vil være behov for at udbyde en af de to uddannelser mens 18% svarer ”ved ikke”.
I de kvalitative interviews vurderede alle 10 respondenter, at der er behov for at uddanne flere med kompetencer indenfor e-handel i Region Hovedstaden, ligesom alle ti vurderer, at uddannelsen modsvarer virksomhedernes behov. Otte respondenter vurderer i øvrigt, at der både er behov for den eksisterende PBA(O) og den nye fulde PBA.
Billedet af, at der er behov for uddannelsen, bekræftes i øvrigt af jobopslagsanalysen, der finder en stigning i opslåede stillinger med kompetencer indenfor e-handel og digital markedsføring.
Fokusgruppeinterviewene behandlede spørgsmålet om en fuld PBA overfor en PBA(O).
Som nævnt ovenfor tager denne ansøgning udgangspunkt i Århus Erhvervsakademis ansøgning om ny uddannelse fra 2023.
Her beskriver EAAA et arbejdsmarked i forandring, der blandt andet kommer til udtryk i regeringens digitaliseringsstrategi fra 2022, der skal være med til at fastholde Danmarks digitale førerposition, og som bliver udtrykt tydeligt af digitaliseringsministeren, der i januar 2023 udtalte, at ”Vi vil se på mulighederne for, hvordan vi kan sikre de nødvendige digitale kompetencer i vores arbejdsstyrke, fx igennem uddannelse og ved at skabe lettere adgang til relevant, kvalificeret arbejdskraft” (EAAA’s behovsanalyse 2023, side 2).
Ligeledes peger EAAA på World Economic Forums ”Future of jobs report 2023”, som konkluderer, at der kommer til at ske væsentlige ændringer på arbejdsmarkedet. 75% af virksomhederne vil adoptere e-commerce teknologi indenfor fem år. 36% af de danske virksomheder i 2022 sælger allerede online, enten gennem webshops, markedspladser og/eller EDI, men Dansk Industri forudser, at det vil stige til 75%. Tidligere var e-commerce kun relevant for handelsvirksomheder, men i dag, og endnu mere i fremtiden, er det relevant for virksomheder i mange forskellige brancher (https://www.danskindustri.dk/vi-radgiver-dig/ecommerce/nyhedsarkiv/nyheder/2023/05/nyhed-2-75-har-e-commerce-indenfor-fem-ar/).
På samme måde peger EAAA i deres ansøgning på en analyse fra Dansk Industri fra 2022, der beskriver en forventning til vækst i online salg blandt danske virksomheder på 83% i de kommende år. Dette peger på, at der er et stort vækstpotentiale for virksomhederne i at satse mere på e-commerce og digital marketing, og at det særligt i de kommende år bliver nødvendigt for virksomhederne at sikre sig kompetente medarbejdere indenfor dette felt, hvis de skal få del i den ventede vækst.
Vi vurderer, at det behov, EAAA dokumenterede sidste år, fortsat er gældende. Samtidig vurderer vi, at ansøgningen fra Århus Erhvervsakademi også dokumenterede et behov for uddannelsen i Region Hovedstaden, som er den region i Danmark, der huser flest virksomheder, og hvor behovet for at kunne ansætte dimittender med kompetencer indenfor e-commerce og digital marketing derfor må forventes at være størst.
Dette bekræftes bl.a. af ledighedstallene for dimittenderne fra vores PBA(O)-uddannelse i E-handel, hvor 1.-7. kvartalsledigheden for vores første årgang, der fuldførte i 2021, netop er blevet opgjort til 2,5% imod et landsgennemsnit på 8,8% for samme årgang.
For at underbygge antagelsen om, at det af Aarhus Erhvervsakademi dokumenterede behov i 2023 fortsat er gældende, har vi valgt at gennemføre en mindre, målrettet behovsundersøgelse for Region Hovedstaden.
Undersøgelsen består af en spørgeskemaundersøgelse, kvalitative interviews med virksomheder og interesseorganisationer, en jobopslagsanalyse samt otte fokusgruppeinterviews med studerende på den eksisterende PBA(O) i E-handel.
Formålet med undersøgelsen har primært været at dokumentere behovet for at kunne ansætte dimittender med kompetencer indenfor E-commerce og digital marketing, samt om dimittenderne fra den nye fulde PBA i E-commerce og digital marketing imødekommer det behov, der opleves. Derudover har vi med undersøgelsen ønsket at udrede forskellene på den eksisterende PBA(O) i E-handel og den nye, fulde PBA i E-commerce og Digital marketing med henblik på at kunne vurdere, om der er behov for at udbyde begge uddannelser, eller om den nye uddannelse i tilstrækkelig grad vil dække behovet.
Konklusion:
Behovsundersøgelsen dokumenterer et stort behov for uddannelsen PBA E-commerce og digital marketing i Region Hovedstaden, ligesom et stort flertal peger på, at der vil være behov for både at udbyde den allerede eksisterende 1½årige PBA(O) i E-handel og den nye fulde PBA i E-commerce og digital marketing.
I de kvalitative interviews udtrykker arbejdsgivere og interesseorganisationer et stort og voksende behov for praksisnært uddannede dimittender indenfor E-commerce og digital marketing. E-handel er et område i stor vækst i alle brancher, og stort set alle virksomheder, uanset hvad de sælger og uanset, om de sælger direkte til kunder eller om de sælger produkter og ydelser mellem virksomheder, er i gang med at vækste på online salg og markedsføring. Derfor er det en udfordring, at der kun udbydes én praksisnær, videregående uddannelse i Region Hovedstaden indenfor området. PBA(O) i E-handel dækker en del af behovet, men efterspørgslen er steget markant, og der er i dag behov for, at der også uddannes dimittender med mere specialiserede kompetencer indenfor E-commerce og digital marketing.
Dette bekræftes af spørgeskemaundersøgelsen, hvor 87% af respondenterne svarer, at der er behov for uddannelsen i regionen, og 64% vurderer, at det vil være relevant for deres egen virksomhed at ansætte en dimittend fra uddannelsen indenfor de næste par år. 62% svarer i øvrigt, at de vurderer, at deres behov for at ansætte medarbejdere med disse kompetencer de kommende år vil være stigende.
61% vurderer, at der vil være behov for at udbyde begge uddannelser.
I de kvalitative interviews spørges ind til dette, og respondenterne svarer, at der er behov for forskellige profiler i forskellige typer af virksomheder og i forskellige stillinger. Således vurderer respondenterne i de kvalitative interviews, at der vil være en større efterspørgsel efter dimittender fra overbygningsuddannelsen i mindre specialiserede virksomheder, hvor medarbejderen skal varetage mange forskellige funktioner, men der vil være behov for den mere specialiserede fulde PBA-dimittend i større virksomheder og virksomheder med et mere specialiseret medarbejderbehov. Dette gælder eksempelvis digitale bureauer og virksomheder med egen salgsafdeling med fokus på e-handel og digital markedsføring. Samtidig vurderer respondenterne i de kvalitative interviews, at det er vigtigt at opretholde et videreuddannelsestilbud til dem, der tager en af de adgangsgivende erhvervsakademiuddannelser.
Endelig viser jobopslagsanalysen en vækst i antallet af jobopslag indenfor e-handel og digital markedsføring indenfor de sidste fem år, hvilket også bekræfter behovet for dimittender i regionen.
Analysens delelementer uddybes herunder:
Spørgeskemaundersøgelse
For at undersøge arbejdsgivernes oplevelse af behovet for at ansætte dimittender med kompetencer indenfor E-commerce og digital marketing samt deres vurdering af, om der fortsat er behov for at udbyde den eksisterende PBA(O) i E-handel, har vi gennemført en spørgeskemaundersøgelse i forsommeren 2024. Her har vi udsendt et spørgeskema til 213 tilfældigt udvalgte virksomheder, som indenfor de sidste fem år har haft praktikanter fra en af vores merkantile uddannelser, og som har mere end ti ansatte. Ud af de 213 virksomheder, som modtog et spørgeskema, har 106 påbegyndt besvarelsen og 96 har gennemført spørgeskemaet.
Spørgeskemaundersøgelsen bekræfter i høj grad, at det behov for uddannelsen i E-commerce og digital marketing, som Aarhus Erhvervsakademi dokumenterede i 2023, fortsat er gældende i Region Hovedstaden og viser, at der efter etableringen af den nye PBA i E-commerce og digital marketing fortsat vil være behov for at udbyde den eksisterende PBA(O) e-handel.
Ud af de ca. 100 respondenter svarer 47%, at de beskæftiger sig med information og kommunikation eller at de er et digitalt bureau, hvilket vil sige, at de arbejder specifikt med digital markedsføring. Af de resterende 53% er størstedelen beskæftiget med handel og transport (22%) eller kultur, fritid og anden service (14%). (Se bilag 1 figur 2)
Forventer øget konkurrence om dimittender
18% oplever ofte udfordringer med at rekruttere medarbejdere med de rette kompetencer indenfor e-handel og digital markedsføring og 47% oplever ”somme tider” dette (Bilag 1 figur 4). Dette skal ses i sammenhæng med, at 62% angiver, at deres behov for at ansætte medarbejdere med disse kompetencer inden for de næste år vil være stigende eller meget stigende. Kun 3% vurderer, at behovet vil være faldende eller meget faldende, mens 35% vurderer, at det vil være uændret (Bilag 1, figur 5).
Dette betyder, at de virksomheder, der efterspørger disse kompetencer, indenfor de kommende år kan se frem til en markant øget konkurrence om kompetente medarbejdere, hvorfor der her vil opstå et behov for at uddanne flere med mere målrettede kompetencer, end tilfældet er i dag.
Oplever stort behov for uddannelsen
87% af respondenterne vurderer, at der blandt virksomheder i København vil være behov for at kunne ansætte dimittender fra den specifikke PBA E-commerce og digital marketing. 2% svarer, at de ikke vurderer, der vil være et behov, og 11% svarer ”ved ikke” (Bilag 1, figur 7).
Ønsker selv at ansætte dimittender
Adspurgt hvor relevant det vil være for den virksomhed som respondenten repræsenterer at ansætte en dimittend fra uddannelsen, svarer 64% ”i meget høj grad” eller ”høj grad”, 27% ”i nogen grad” og 8% svarer ”i mindre grad”. Ingen svarer ”slet ikke” (Bilag 1 figur 9).
Behov for begge E-handelsuddannelser
Adspurgt om der opleves et behov for både at have den nye fulde PBA i E-commerce og digital marketing og den 1½årige top op PBA(O) i E-handel, eller om der kun vil være behov for at udbyde en af de to uddannelser, svarer 61%, at der vil være behov for begge uddannelser, mens 20% vurderer, at der kun vil være behov for en af de to uddannelser. 18% svarer ved ikke (Bilag 1, figur 7a).
Kvalitative interviews
Som supplement til den kvantitative undersøgelse, har vi gennemført ti kvalitative interviews med tre interesseorganisationer og syv virksomheder, som alle har eller har haft praktikanter fra den eksisterende PBA(O) i E-handel:
- SMV Danmark
- Dansk Markedsføring
- Dansk Erhverv Digital
- Plutonic Media
- Matas
- Power
- Generaxion
- Represented by Bloggers Delight
- AdWise Media
- Spinnaker Nordic
Alle respondenter vurderer, at der er behov for mere specialiserede E-handelskompetencer i København, end dem de i dag kan få fra den eksisterende PBA (O) i E-handel, samtidig med at flere understreger, at det er vigtigt, at det er muligt at ansætte medarbejdere med kompetencer fra en praksisnær, ikke-akademisk uddannelse.
Alle respondenter vurderer, at Uddannelsen modsvarer det behov, der er på arbejdsmarkedet. Respondenterne ser det særligt som en fordel, at denne uddannelse kan gå mere i dybden med e-handel og digital markedsføring, så de studerende kan få en dybere teoretisk forståelse, samtidig med at uddannelsen er praksisnær. To virksomheder vurderer, at den primære læring kommer i praktikken, og at selve uddannelsen ikke er så afgørende. Her må det formodes, at virksomhederne ser det som en fordel, at praktikken på e-commerce og digital marketing er seks måneder, hvor den er tre måneder på e-handel.
Otte ud af ti respondenter vurderer, at der er behov for begge uddannelser. Dette begrunder de med, at dimittenderne fra de to uddannelser, er målrettet forskellige jobtyper, forskellige virksomheder og/eller forskellige typer studerende. Flere peger på, at den nye, fulde PBA vil have en dybere faglighed, mens dimittender fra PBA(O) i E-handel har brede kompetencer, som vil være særligt relevante for mindre virksomheder og mindre specialiserede virksomheder.
Flere respondenter påpeger, at man i deres virksomhed vil kunne finde behov for dimittender fra begge uddannelser, fordi man ser profilerne forskelligt. Det er en vigtig pointe, at de to dimittender ikke ses som ens, men at de netop forventes at kunne udfylde forskellige opgaver og jobtyper.
En respondent vurderer, at det vil være bedst at fokusere på den nye, fulde PBA og dermed nedlægge den eksisterende PBA(O), mens en anden respondent vurderer, at den eksisterende 1½årige PBA(O) i tilstrækkelig grad dækker behovet. Dette er begrundet med, at dimittenderne altid skal læres op i virksomheden efter jobstart, og at det derfor ikke gør den store forskel, hvilken uddannelse dimittenden kommer med.
Alle respondenter bakker op om, at Cphbusiness etablerer et udbud af uddannelsen i København. Vi har vedlagt kort referat af de ti interviews i anonymiseret form (se bilag 2) samt anmodet branche- og interesseorganisationer om at udarbejde en skriftlig støttetilkendegivelse på vegne af den eller de brancher, de repræsenterer (Se bilag 3).
Fokusgruppeinterviews
For at undersøge de studerendes vurdering af deres uddannelse, og særligt hvordan de vurderer fordele og ulemper ved at gå på en top op uddannelse fremfor en fuld PBA, gennemførte vi otte fokusgruppeinterviews med i alt 44 nuværende studerende fra PBA(O) i E-handel.
Af disse interviews kommer det frem, at de studerende ser deres uddannelse som ”et mix af en multimediedesigneruddannelse og en markedsføringsøkonom” forstået på den måde, at de studerende, der kommer fra en it-teknisk uddannelse som multimediedesigner oplever udfordringer ved de merkantile uddannelseselementer, men gentagelse ved de tekniske og omvendt.
Dette kom eksempelvis til udtryk ved, at markedsføringsøkonomerne ikke oplevede, at uddannelsen gav dem tilstrækkelig ny viden indenfor jura og internationalisering, mens multimediedesignerne ikke oplevede, at der blev bygget videre på deres viden om kodning og 3D-print.
De studerende, der kom fra helt andre fagligheder såsom logistikøkonom, handelsøkonom, e-designere, finansøkonomer og serviceøkonomer oplevede alle emner på uddannelsen som nye og som udfordrende.
Dette svarer udmærket til uddannelsens oprindelige sigte, hvor en dimittend kan få bygget en ny faglighed ovenpå sin eksisterende, men for alle studerende gælder det, at det kan være en udfordring i forhold til at få en mere dybdegående viden i forhold til de nye fælles fagfelter, som i dette tilfælde er e-handel og digital marketing.
Således underbygger denne beskrivelse også den pointe, som arbejdsgiverne tilkendegav i de kvalitative interviews, hvor det netop understreges, at en dimittend fra en erhvervsakademiuddannelse med en PBA(O) i E-handel vil kunne løse en række opgaver i virksomheden af mere generel karakter og forvente at kunne løse flere forskellige typer opgaver indenfor flere forskellige felter. En logistikøkonom med e-handelsoverbygning vil således både kunne løse opgaver i logistikafdelingen og i afdelingen fra salg og markedsføring, mens en dimittend fra den fulde PBA i E-commerce og digital marketing vil være mere specialiseret og have en dybere faglighed i forhold til e-handel, som vil være meget efterspurgt i særligt større virksomheder eller virksomheder med et mere specialiseret e-handelsbehov.
Jobopslagsanalyse
Som beskrevet ovenfor, har særligt vores spørgeskemaundersøgelse og vores kvalitative interviews vist, at der er et behov for at uddanne flere med mere dybdegående kompetencer indenfor e-handel. For at efterprøve dette med en anden, kvantitativ metode, har udarbejdet en jobopslagsanalyse ved hjælp af IBM Watson Explorer.
Siden september 2019 har Cphbusiness samlet alle jobopslag fra Danmarks største jobsøgningsmaskine JobSearch i en database, der kan analysere store mængder ustrukturerede data. Databasen bliver jævnligt opdateret med nye jobopslag.
For at finde jobopslag med kompetencer inden for e-commerce og digital marketing har vi anvendt e-handels og digital marketing algoritmer, der er udviklet over tid og løbende opdateres.
I perioden fra 2019–2024 er andelen af jobopslag på landsplan indenfor e-handel og digital markedsføring gennemsnitligt steget med 4,3% om året (Bilag 4, figur 1).
Sammenligner man det faktiske antal af jobopslag på landsplan i september 2019 med antallet af jobopslag i maj 2024 er det en stigning på 69% (Bilag 4, figur 2).
I hovedstadsregionen ser vi den samme tendens. I hovedstadsregionen er andelen af jobopslag indenfor e-handel og digital markedsføring gennemsnitligt steget med 5,6% om året i perioden 2019–2024 og stigningen i faktiske antal jobopslag indenfor e-handel og digital markedsføring fra september 2019 til maj 2024 er steget med 34% (Bilag 4, figur 3+4).
I øvrigt finder vi på landsplan 207.365 jobopslag indenfor e-handel og digital markedsføring, heraf 85.738 i Region Hovedstaden, hvilket vil sige, at 42% af alle opslåede stillinger indenfor e-handel og digital markedsføring i periode 2019 – 2024 er opslået i Region Hovedstaden.
Dette vurderer vi i høj grad underbygger vores tese om, at de fleste jobs i denne branche befinder sig i Region Hovedstaden, og at den behovsafdækning Erhvervsakademi Aarhus gennemførte sidste år, som dokumenterede et behov for en ny uddannelse på landsplan, derfor også dokumenterer et behov i Region Hovedstaden, eftersom størstedelen af de opslåede jobannoncer vedrører stillinger i hovedstadsområdet.
Vi forventer at optage to hold á 35 studerende pr. 1. august 2025
For at vurdere, hvor stort behovet er, har vi lavet et træk på virksomhedskoder i Region Hovedstaden på følgende brancher:
- Handel
- Transport
- Hoteller og restauranter
- Information og kommunikation
- Finansiering og forsikring
- Ejendomshandel og udlejning
- Rejsebureauer, rengøring og anden operationel service
Indenfor disse brancher var der i 2022 i alt 84.775 virksomheder i regionen (Se bilag 5, træk fra DSI).
Ud fra et forsigtighedsprincip antager vi, at 10% af disse virksomheder indenfor de næste par år vil opleve behov for at ansætte uddannet arbejdskraft indenfor E-commerce og digital marketing.
Således ser vi, i vores dækningsområde, 8.477 virksomheder, som indenfor en kort årrække vil opleve behov for at ansætte en dimittend med kompetencer fra den nye uddannelse.
Baseret på vores spørgeskema vurderer vi, at ca. 60% af disse vil finde uddannelsen PBA i E-commerce og digital marketing relevant i forhold til deres virksomhed.
Således vurderer vi, at ca. 5.000 virksomheder indenfor en kortere årrække vil efterspørge en eller flere dimittender fra uddannelsen.
Indledningsvist blev uddannelsen drøftet i uddannelsesudvalget for Salg og Markedsføring på Cphbusiness, som blandt andet består af repræsentanter fra følgende:
- Unique Human Capital
- Gustaf Fagerberg
- Werd
- Managing Partner
- Business Danmark
- HK
- Dansk Erhverv Digital
- DEA
Herefter har vi gennemført et spørgeskema med ca. 100 besvarelser fra relevante virksomheder i vores dækningsområde, ligesom vi har gennemført interviews med tre interesseorganisationer og syv virksomheder:
- SMV Danmark
- Dansk Markedsføring
- Dansk Erhverv Digital
- Plutonic Media
- Matas
- Power
- Generaxion
- Represented by Bloggers Delight
- AdWise Media
- Spinnaker Nordic
Endelig har vi gennemført fokusgruppeinterviews med studerende på den eksisterende 1½årige PBA(O) i E-handel, samt haft kortere dialoger med repræsentanter fra PROSA, HK og Dansk Industri, som også har indsendt støtteerklæringer.
Herudover er ansøgningen baseret på EAAA’s ansøgning fra 2023, som også inddrager en lang række virksomheder og interessenter i afdækningen af det nationale behov, herunder behovet i Region Hovedstaden.
I ansøgningen om ny uddannelse fra 2023 skriver Erhvervsakademi Aarhus, at det særlige ved uddannelsen er at det er en hybrid imellem it-uddannelse og en merkantil uddannelse fra start til slut. En uddannelse med en kombination af to fagligheder.
Målet med integrationen af faglighederne er at uddanne de faglige specialister/generalister som virksomhederne og interesseorganisationerne efterspørger.
Når man kombinerer to fagligheder, vil der være mange beslægtede uddannelser. Dog er der ingen uddannelser, der har det særlige fokus på e-commerce og digital marketing, hvorfor der heller ikke er andre uddannelser, der giver de studerende de samme kompetencer, indenfor uddannelsens fokusområde.
I de uddybende bemærkninger nedenfor samt i bilag 6, er de vigtigste beslægtede uddannelser beskrevet.
Århus Erhvervsakademi beskriver i sin ansøgning om ny uddannelse fra 2023 de beslægtede uddannelser således:
De beslægtede uddannelser i relation til uddannelsen, er primært uddannelser der beskæftiger sig med merkantile fagligheder eller informationsteknologi.
Markedsføringsøkonom
Uddannelsen har nogle af de samme merkantile fagelementer, men de studerende får en bred indføring i faglighederne, frem for en dyb. Samtidig er der, som nævnt i behovsanalysen, siden 21-22, en del, primært tekniske, fagligheder der ikke dækkes på markedsføringsøkonom. Der er ikke særskilt fokus på digitale(it/tekniske) fagelementer.
Denne uddannelse udbydes i dag i København og i Lyngby. Udbuddet i Lyngby er allerede under nedlukning, og vi planlægger at reducere optaget i København med to hold i sammenhæng med, at vi opretter et udbud af PBA e-commerce og digital marketing i København.
Multimediedesigner
Uddannelsen har, som markedsføringsøkonom, nogle af de samme fagelementer. Her er det dog kun de tekniske og ikke de merkantile. Og denne uddannelse er også en bred uddannelse, hvor de ikke går i dybden med faglighederne.
Denne uddannelse udbydes i dag af Cphbusiness i Lyngby og i København af KEA. Efter sommeren 2025, hvor Cphbusiness og KEA forventes at være fusioneret, vil vi tage stilling til den samlede uddannelsesportefølje, optag, udbudssteder og lignende.
Handelsøkonom
Uddannelsen har nogle af de samme merkantile fagelementer, men de studerende får en bred indføring i faglighederne, frem for en dyb. Samtidig er der, som nævnt i behovsanalysen fra Aarhus Erhvervsakademi, side 21-22, en del, primært tekniske fagligheder, der ikke dækkes på handelsøkonom. Uddannelsen har kun 60 ECTS faglige elementer. Det resterende er praktik og afsluttende projekt, så der er ikke mulighed for at gå i dybden med faglighederne. Der er ikke særskilt fokus på digitale fagelementer.
Denne uddannelse udbydes i dag af Cphbusiness i Hillerød og København.
PBO-e-handel
Uddannelsen er en top-up bachelor og bygger ovenpå EAK uddannelser. Uddannelsen giver en grundig indføring i e-commerce, men der er ikke plads til at man på uddannelsen kan dykke ned i fagligheder og det er derfor alene muligt at lave et generalistspor.
Denne uddannelse udbydes i dag i København af Cphbusiness med to hold. I forbindelse med etableringen af det nye udbud af PBA e-commerce og digital marketing i København, planlægger vi at flytte det ene af de to hold til Hillerød.
PBO i digital konceptudvikling
Uddannelsen bygger ovenpå multimediedesigner eller en anden EA-uddannelse. Uddannelsen har fokus på udvikling af koncepter indenfor digitale platforme. Uddannelsen har fokus på virksomhedens kreative processer, hvor fokus på PBA er på det forretningsmæssige/tekniske.
Denne uddannelse udbydes i dag i København af KEA.
Herudover findes der uddannelser på kandidatniveau, som dog mangler det praksisrettede element, som virksomhederne i høj grad efterspørger, ligesom dimittenderne fra de lange videregående uddannelser ofte enten mangler forretningsforståelse eller teknisk indsigt.
Aarhus Erhvervsakademi henviser til et bilag, hvor disse uddannelser er detaljeret beskrevet. Dette bilag er vedlagt denne ansøgning med enkelte tilføjelser som bilag 6.
EAAA beskriver det primære rekrutteringsgrundlag som værende studenter/udlærte fra ungdomsuddannelserne, der ønsker en uddannelse på professionsbachelorniveau med interesse for forretningen og specifikt e-commerce og digital marketing.
Rekrutteringsgrundlaget udgøres af ansøgere fra hele Region Hovedstaden med en gymnasial/ anden adgangsgivende eksamen eller en erhvervsuddannelse.
På Cphbusiness vurderer vi ikke, at etableringen af den nye uddannelse vil få nævneværdige konsekvenser for optaget på beslægtede uddannelser. Vi forventer dog en mindre nedgang i ansøgertallet til Markedsføringsøkonom og PBA(O) i International Handel og Markedsføring, hvorfor vi har besluttet i sammenhæng med oprettelsen af denne uddannelse i København at reducere optaget på EAK Markedsføringsøkonom med to hold samt flytte et af vores to hold på PBA(O) e-handel fra København til Hillerød.
Som beskrevet i EAAA’ ansøgning om ny uddannelse fra 2023, vil dimittenderne fra Professionsbachelor i e-commerce og digital marketing kunne videreuddanne sig på kandidatuddannelser indenfor marketing og IT, fx cand ITKO.
Der er ligeledes videreuddannelsesmuligheder med kandidatuddannelser indenfor teknologibaseret forretningsudvikling, hvis dimittenden ønsker en forretningsudviklingsvej.
2025 og 2026: 2 hold a 35 + 10%= 77 studerende
2027: 3 hold a 35 + 10%= 115 studerende
Da vi oplever, at flere studerende afslår pladsen, ønsker vi at optage 10% flere, end der er pladser.
Behovsundersøgelsen viser en stor interesse for at tage studerende i praktik fra denne uddannelse.
Alle syv virksomheder, der er interviewet til denne undersøgelse, er interesserede i at tage studerende i praktik, og i spørgeskemaundersøgelsen svarer 76% af respondenterne, at det i meget høj eller høj grad vil være relevant for dem at tage studerende i praktik. 22% svarer, at det i nogen grad vil være relevant og 5% svarer i mindre grad. Ingen har svaret, at det slet ikke er relevant for dem at tage praktikanter fra uddannelsen (Bilag 1, figur 8)
Herudover har Cphbusiness omfattende erfaring med at finde praktikvirksomheder til studerende, da alle vores fuldtidsuddannelser har obligatorisk praktik. Mange af de virksomheder, der i dag tager praktikanter fra vores andre uddannelser, ville også være relevante praktikvirksomheder for studerende på PBA e-commerce og digital marketing.
Vi vurderer, at der ikke vil være udfordringer med overlap mellem praktiksteder for e-commerce og digital marketing og andre uddannelser i regionen, da praktikanterne på denne uddannelse ville skulle varetage andre typer af opgaver i virksomhederne.
I dag optager vi to hold om året på uddannelsen PBA (O) e-handel og 15 hold på EAK Markedsføringsøkonom i København.
I forbindelse med etableringen af et udbud af PBA e-commerce og digital marketing i København, planlægger vi at flytte det ene af de to hold i PBA(O) e-handel til Hillerød.
Samtidig planlægger vi at reducere optaget på EAK Markedsføringsøkonom i København med to hold. Således vil vi reducere det samlede optag i København og udvide optaget i Hillerød, hvor der også er meget stor efterspørgsel på kompetencer indenfor e-handel, ligesom der mangler videreuddannelsesmuligheder til de erhvervsakademiuddannelser, der udbydes der.
Med denne løsning vurderer vi, at vi kan imødekomme udfordringer med at uddanne nok dimittender på rette niveau i Hillerød, ligesom vi regner med at imødekomme en stigning i ledigheden på vores merkantile uddannelser, som vi kan se i vores statistikker. Lige nu har vi en meget lav 4.-7. ledighed på PBA(O) e-handel, men vi kan se, at dette tal vil stige lidt i de kommende opgørelser. Samtidig viser vores spørgeskemaundersøgelse, at behovet for at ansætte indenfor dette område vil være stigende de næste fem år, og en stor overvægt af de adspurgte svarer, at de vurderer, at der vil være behov for begge uddannelser i regionen.
Dette har ført til en overvejelse af, hvordan det samlede uddannelsesbillede skal justeres på sigt. Vi vurderer, at en nedgang i optaget på markedsføringsøkonom og en etablering af en fuld PBA i København samt en opdeling af de to hold i e-handel vil imødekomme virksomhedernes efterspørgsel på mere målrettede kompetencer, samtidig med at vi fortsat uddanner dimittender til de mindre virksomheder, som har behov for bredere kompetencer.