Akademiuddannelse - Service og oplevelser - University College Lillebælt
Optagelse på akademiuddannelsen i Service og Oplevelser, eller enkelte moduler herfra, er betinget af, at ansøgeren har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse, der som minimum er på niveau med en relevant erhvervsuddannelse, en gymnasial uddannelse eller en relevant uddannelse på samme niveau som de førnævnte adgangsgivende uddannelser.
Ansøger skal desuden have mindst 2 års relevant erhvervserfaring, opnået enten efter gennemført adgangsgivende uddannelse eller sideløbende med den adgangsgivende uddannelse, f.eks. gennem en relevant erhvervsuddannelse.
Institutionen optager desuden ansøgere, der, efter individuel kompetencevurdering i henhold til lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, har realkompetencer, der anerkendes som svarende til adgangsbetingelserne.
Ikke relevant.
Ikke relevant.
Ikke relevant.
”Turismen har stor betydning for Danmark. Den skaber vækst, arbejdspladser, servicetilbud og oplevelser, der er med til at gøre det attraktivt at både bo i og besøge såvel de danske kyst- og naturområder som de danske byer.”
Det Nationale Turismeforum har på vegne af regeringen udarbejdet en national strategi for bæredygtig vækst i dansk turisme frem mod 2030. Rapporten, som blev fremlagt i 2022, indledes med ovenstående passage og gør bl.a. opmærksom på, at turismen de seneste år, både internationalt og nationalt, har været i vækst.
Regeringen sætter fokus på turismen og viser flere vejen til genopretning af turismeerhvervet efter COVID-19 - for selvom branchen er i vækst med gentagende rekorder for besøgende og overnatninger, er der fortsat brug for større sammenhæng og udvikling af det danske turismeprodukt. Regeringen peger selv på, at der skal fokus på kompetenceudvikling- og efteruddannelsesmuligheder inden for erhvervet.
Flere af de syddanske kommuner, bl.a. Odense, Langeland og Vejle, kobler genopretning af turismen og udvikling af turismen sammen med bæredygtighed og lokale samarbejder. Dette indebærer både, at bæredygtighed og grøn omstilling skal indarbejdes i branchen, samt at turismen skal være bæredygtig, fremtidssikret og holdbar i lokalsamfundet og i samfundet som helhed. Der skal investeres i turismen, skabes nye jobs og udvikles på destinationer i hele landet.
Turisme- og servicebranchen er et alsidigt erhverv, som både rummer personer med længere videregående uddannelser, korte og mellemlange uddannelser samt et højt antal ufaglærte. Men det er også en branche, som har få kompetenceudviklings- og efteruddannelsesmuligheder, selvom kvalificeret arbejdskraft er essentielt for, at dansk turisme kan nå sit vækstpotentiale.
Redegørelsen udbygges i bilagsmaterialet.
Akademiuddannelsen i Service og Oplevelser henvender sig til alle, der arbejder med oplevelser, service, events og branding, f.eks. inden for turisme, traditionelle oplevelseserhverv, i foreninger og i andre virksomheder.
Dette er en branche, som i 2019 stod for 174.700 fuldtidsarbejdspladser, hvilket svarer til ca. 6% af det samlede antal beskæftigede i Danmark. I 2019 udgjorde ufaglærte 59% af arbejdsstyrken i turismebranchen.
Akademiuddannelsen i Service og Oplevelser er tilrettelagt som en modulbaseret efteruddannelse for personer i beskæftigelse. Uddannelsen svarer til et fuldtidsårsværk (60 ECTS), og den forventede færdiggørelsestid er typisk tre år.
Ved modulstart i foråret 2025 vil de første dimittender være færdiguddannede i sommeren 2028. Vi forventer at optage 20 studerende årligt, og baseret på vores erfaringer med lignende uddannelser regner vi med, at 15 studerende vil fuldføre akademiuddannelsen inden for seks år. Dog vil de studerende allerede efter første modul skabe værdi i praksis med deres nye kompetencer.
Uddannelsen udgør et deltidsalternativ til erhvervsakademiuddannelsen til Serviceøkonom, hvilket vil være relevant for dem, der allerede er i arbejde.
I foråret 2023 blev vi kontaktet af en større servicevirksomhed, der ønskede efteruddannelsesmulighed for deres medarbejdere inden for turisme, service og oplevelser. Efteruddannelsen skal tilrettelægges over deltid samt give et kompetenceløft inden for udvikling, planlægning og gennemførelse af løsninger, der skaber merværdi for deres kunder. Akademiuddannelsen i Service og oplevelser opfylder disse betingelser.
Forud for undersøgelsen af det nationale behov for dimittender fra uddannelsen, fandt vi, at det er et område, der er under stærkt politisk fokus. Dette skyldes bl.a. regeringens strategi for bæredygtig udvikling i dansk turisme. Branchen er i vækst, men samtidig er det et område, hvor der skal gøres endnu mere for at realisere det fulde udviklingspotentiale. Dette kræver kvalificeret arbejdskraft, som regeringen blandt andet foreslår, kan opnås gennem relevant efter- og videreuddannelse.
Efterfølgende kontaktede vi relevante samarbejdspartnere og centrale aftagere, herunder den privat ejede selskab Small Shops, Odense Zoo, kommunerne Langeland og Odense samt turismeorganisationen Destination Fyn. Støtteerklæringer findes i dokumentation.
I de merkantile akademiuddannelser, som Service og oplevelser er en del af, findes en række forskelligartede uddannelser, der giver mulighed for at dykke ned i et specifikt fagområde. Det kan omfatte økonomi- og ressourcestyring eller transport og logistik.
I løbet af uddannelsen skal de studerende vælge valgfag, hvor det kan være relevant med fag fra en anden merkantil uddannelse - f.eks. at specialisere sig
inden for sociale medier med modulet fra Kommunikation og formidling eller Bæredygtig forretningsforståelse fra Bæredygtighed og grøn omstilling. Der kan også være studerende på andre uddannelser, som vil vælge valgfag fra Service og oplevelser.
Uddannelsen er et deltidsalternativ til Serviceøkonom, hvilket vil være relevant for dem, der allerede er i arbejde. Vores samarbejdspartnere har alle tilkendegivet, at dette er centralt for at sende medarbejdere på efteruddannelse.
-
Akademiuddannelsen i Service og oplevelser henvender sig til medarbejdere inden for det merkantile område. Medarbejdere i forskellige arbejdsområder og med mange forskellige opgaver. De kan bl.a. arbejde med kommunikation, logistik, service, oplevelser, restauration og administration. Medarbejderne kan derfor både have direkte og indirekte kundekontrakt.
Det merkantile område rummer således adskillige erhvervsområder og deraf mange forskellige uddannelsesbaggrunde og –niveauer. En stor del af vores nuværende studerende på de merkantile uddannelser er ufaglærte eller har en erhvervsuddannelse eller gymnasial uddannelse som højeste gennemførte uddannelsesniveau. Vi forventer, at det også vil gøre sig gældende for ansøgere til Service og oplevelser, hvor akademiuddannelsens niveau er velegnet til opkvalificering af denne målgruppe.
Medarbejdere med korte, mellemlange og videregående uddannelser kan tage akademiuddannelsen som led i kompetenceudvikling inden for service, oplevelsesdesign og -økonomi.
Dimittender fra akademiuddannelsen kan fortsætte deres kompetenceudvikling, f.eks. med uddannelsen i Leisure Management, som er en retning under den merkantile diplomuddannelse.
Akademiuddannelsen i Service og Oplevelse kan gennemføres enten som et selvstændigt og afrundet uddannelsesforløb, hvor der er behov for en samlet opkvalificering eller som uafhængige moduler, hvor der er behov for specialisering.
Den fulde akademiuddannelse giver adgang til relevante diplomuddannelser, hvor vi på UCL blandt andet kan tilbyde forskellige retninger inden for den merkantile diplomuddannelse, diplomuddannelse i ledelse eller en fleksibel diplomuddannelse, hvor den studerende selv kan tilpasse sin akademiuddannelse, så den matcher de udfordringer, den studerende står over for.
På UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole forventer vi følgende optag på akademiuddannelsen i Service og oplevelser de første tre år:
1. år: 20
2. år: 22
3. år: 24
Ikke relevant.
-