Professionsbachelor - Uddannelse til professionsbachelor i e-commerce og digital marketing - Erhvervsakademi Kolding
Adgang via gymnasial eksamen (hf, hhx, htx, stx eller eux) eller gymnasiale indslusningsforløb for flygtninge og indvandrere (GIF)
Fuldført erhvervsuddannelse i kontor, handel og forretningsservice med en normeret varighed på 3 år
Derudover gælder specifikke adgangskrav uanset ovenstående:
- Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B
De specifikke adgangskrav skal være bestået.
Ej relevant
Ej relevant
Ej relevant. Uddannelsen er allerede indplaceret i takstkataloget
Denne ansøgning er begrundet i, at e-commerce og digital marketing vokser hastigt i både omfang og forskellighed og nu kræver bredere og dybere kompetencer end for blot få år siden. Både nationalt og regionalt er der dokumenteret en stor efterspørgsel af medarbejdere med kompetencer indenfor forretningsforståelse og -udvikling, digital marketing og kundeforståelse samt data og teknologier. Generalister såvel som specialister.
IBAs vurdering af behovet beror på: 1) Den eksisterende PBO i e-handel. Praktik og jobsituation er i god gænge, men er ved at blive overhalet af udviklingen og kravene i erhvervene. 2) EAAAs behovsanalyse fra 2023/24, som på nationalt plan godtgjorde stort behov for uddannelsen og som dannede baggrund for RUVUs godkendelse af uddannelsen. Konklusionerne fra EAAA er anvendt til at til at rammesætte IBAs analyse til af regional og lokal efterspørgsel. IBAs analyser bekræfter EAAAs analyser deri, at der i Kolding er høj efterspørgsel på den kompetenceprofil som PB i e-commerce og digital marketing har (mens den er meget høj i region Midt). Endelig 3) diverse rapporter og analyser som yderligere dokumentation for behovet.
IBA har til hensigt at erstatte den eksisterende PBO i e-handel med den nye uddannelse PBA i e-commerce og digital marketing. Det vil sige, at den nuværende PBO i e-handel nedlægges på IBA, når studerende fra den nye uddannelse PBA i e-commerce og digital marketing begynder at afslutte uddannelsen.
Der er et stort behov for såvel generalister som specialister samt for at dygtiggøre medarbejdere inden for e-commerce og digital marketing. Erhvervet angiver, at det
er svært at rekruttere kvalificerede medarbejdere og undersøgelserne foretaget at Erhvervsakademi Aarhus, IBA Erhvervsakademi Kolding og af Dansk Erhverv, viser samstemmende betydelige udfordringer med rekurttere kompetente medarbejdere inden for dette område. Både nationalt og regionalt er der således dokumenteret, at der er en stor efterspørgsel af medarbejdere med kompetencer inden for e-commerce og digital marketing
Ønsket om at lade den nuværende PBO udgå er begrundet i, at det er vanskeligt at matche kravene til faglig bredde og dybde indenfor dens omfang på 90 ECTS. Der er stort behov for, at kandidaterne er stærkere på alle felter: E-commerce, digital marketing, teknologi og dataindsamling og analyse. Det behov tilfredsstiller PBA i e-commerce og digital marketing.
Alle de adspurgte virksomheder ser alle uddannelsen som vigtig for region og lokalområde, og de ser et stærkt stigende behov for kompetencer på netop disse områder. IBAs undersøgelser viser også, aftagerne har et meget positivt syn på uddannelsen, og på at ansætte kandidater fra ”PB i E-commerce og digital marketing” og have praktikanter fra selvsamme.
Aftagerne fremhævede også, at uddannelsen giver den studerende bedre muligheder for at specialisere sig ud fra egne interesser, hvilket ses som et gode og som en værdifuld tilførelse af ny viden.
Der henvises i øvrigt til den vedlagte redegørelse.
Det er IBAs mål at optage de første studerende på den nye PBA i e-commerce og digital marketing i september 2025 med forventet dimission i januar 29. Det sidste optag til den eksisterende PBO i e-handel vil da være i september 2026, med forventet dimission i januar 2028.
Hensigten med forløbet er, at undgå en afbrydelse i tilførelsen af nyuddannede til virksomhederne. Hensigten er begrundet i:
Et brud i produktionen af kandidater indenfor e-handel vil sende uheldige signaler om IBA som erhvervsakademi og som partner for områdets erhvervsliv. Et flerårigt stop for produktionen af kandidater vil være uvelkomment. Der vil ikke være nævneværdigt med alternative kandidater i Koldings optageområde, hvis produktionen stopper i en årrække.
De studerende på Markedsføringsøkonomi eller Multimediedesign, som påbegyndte deres studium i september 24, vil få færre valgmuligheder efter endt uddannelse. Disse studerende vil ofte skulle rejse langt efter alternativer i en af de store uddannelsesbyer.
Den her beskrevne plan forudsætter, at der ikke sker markante ændringer i behovssituationen.
I skønnet over det nationale og regionale behov for dimittender tager IBA udgangspunkt i EAAAs behovsanalyse. Det er den nyeste omfattende rapport. Rapporten konkluderer, at der vil kunne optages 134 studerende i EAAAs snævre optageområde. Med udgangspunkt i i IBAs analyse af jobannoncer i perioden 2019 - 2024 skønnes det regionale behov i IBAs område at være proportionelt set mindre end behovet i EAAAs område. Efterspørgslen i Kolding er "høj", mens den er "meget høj" i region midt. Samtidigt er erhvervsgrundlaget mindre i Koldings snævre optageområde.
IBAs spørgeskemaundersøgelse viser, at 95% af respondenterne ser et behov for en ny 3.5 årig bacheloruddannelse i e-commerce og digital marketing. Cirka 70% forventer et stigende behov for at rekruttere i løbet af de kommende 2 år.
Der vil, forsigtigt estimeret, kunne optages 35 studerende, der alle vil kunne beskæftiges efter endt uddannelse.
IBAs behovsundersøgelse er tilrettelagt i forlængelse af den undersøgelse Erhvervsakademi Aarhus gennemførte af det nationale og regionale behov, da selve uddannelsen skulle godkendes af RUVU. Data i deres undersøgelse er indsamlet i 2023.
Behovsundersøgelsen er gennemført med:
En analyse af jobannoncer på det danske marked i perioden 2019 - 2024. Data er indsamlet og analyseret af Per Bergfors, CPH, og gennemført med IBM Watson version 12. Algoritmen er udviklet løbende og fokuserer på Østjylland og IBAs dækningsområde. Besvarelserne fra postnumrene 6000 og 7000 er underestimerede.
En spørgeskemaundersøgelse. I alt 27 virksomheder deltog, herunder EWII, Websire.dk, Packshoot ApS, Beautycos, Bestseller, F. Engel K/S, Højlund Mølle/Kinnerup Hesteartikler, ECOOKING A/S, Adtention, Nordic Media
Følgende virksomheder har været inddraget i form af samtaler og interview: Wurth, ECOOKING, Engel og Asento.
IBAs behovsundersøgelse inddrager de samme øvrige kilder som lå til grund for Aarhus' ansøgning. De forløbne 9 måneder har ikke ændret på deres udsagnsværdi.
Det særlige ved uddannelsen er, at den fra start til slut er tænkt som en hybrid mellem en it-uddannelse og en merkantil uddannelse. Målet er en integrationen af faglighederne for derved at uddanne de faglige specialister og generalister som virksomhederne og interesseorganisationerne efterspørger.
Der er mange beslægtede uddannelser, når man kombinerer to fagligheder. I de uddybende bemærkninger, er de vigtigste beslægtede uddannelser beskrevet med udgangspunkt i IBAs geografiske placering
De beslægtede uddannelser i relation til uddannelsen, er primært uddannelser der beskæftiger sig med merkantile fagligheder eller med informationsteknologi. P
I Kolding, Esbjerg og Sønderborg udbydes Markedsføringsøkonom). Væsentlige ligheder: Uddannelsen har nogle af de samme merkantile fagelementer. Væsentlige forskelle: De digitale, og de tekniske fagligheder dækkes ikke. Uddannelsen er på 120 ECTS. Studerende får en bred indføring i faglighederne, frem for en dyb.
I Kolding, Esbjerg og Sønderborg udbydes Multimediedesigner. Væsentlige ligheder. Uddannelsen har flere af de tekniske elementer og af elementerne omkring data. Væsentlige forskelle: Uddannelsen rummer kun få merkantile elementer. Uddannelsen er på 120 ECTS. Studerende får en bred indføring i faglighederne fremfor en dyb.
I Sønderbog udbydes PBO i digital konceptudvikling. Uddannelsen bygger ovenpå multimediedesigner eller en anden EA-uddannelse. Væsentlige ligheder: Uddannelsen har fokus på udvikling af koncepter indenfor digitale platforme. Væsentlige forskelle. Uddannelsen har fokus på virksomhedens kreative processer og rummer meget få elementer om data og dataanalyse.
I Kolding udbydes PBO i e-handel. Uddannelsen er en top-up bachelor og bygger ovenpå EA uddannelser. Væsentlige ligheder: Uddannelsen giver en god indføring i e-commerce og i brug af platforme til e-handel. Væsentlige forskelle: Der er ikke plads til at dykke ned i faglighederne, platforme eller specialiseringer. Uddannelsen rummer alene et generalistspor.
Det primære rekrutteringsgrundlag er studenter samt udlærte fra ungdomsuddannelserne, med interesse i e-commerce og digital marketing, og som ønsker en uddannelse på professionsbachelorniveau.
Rekrutteringsgrundlaget fra de gymnasiale uddannelser er små 2000 personer (1.985 i 2022 og 1.908 i 2023) i IBAs snævre dækningsområde (Kolding, Haderslev, Vejen og Fredericia).
Korrelationen mellem det primære rekrutteringsgrundlag og ansøgertal er ikke entydig. Det primære rekrutteringsgrundlag er vigende, mens rekrutteringen til IBAs uddannelser er gået frem.
Det er IBAs vurdering, at et udbud i e-commerce og digital marketing får begrænset effekt på eksisterende uddannelser og udbud. IBA forventer en negativ effekt på egne uddannelser i Markedsføringsøkonom og Multimediedesigner på samlet 15 ansøgere.
IBA forventer ikke, at dette udbud får betydning for beslægtede uddannelser på andre institutioner. IBA deler ikke EASVs bekymringer for, at et udbud kan udhule EASVs rekruttering til deres uddannelser (bilag 2). Historisk kommer meget få af IBA studerende fra EASVs optageområde.
UCL, Odense, er ikke kontaktet, da nye udbud i Kolding ikke indvirker ikke på optag i Odense.
Dimittenderne fra Professionsbachelor i e-commerce og digital marketing vil kunne videreuddanne sig på kandidatuddannelser indenfor marketing og IT, fx kandidat i It, kommunikation og organisation.
Kandidaterne vil også kunne videreuddanne sig indenfor teknologibaseret forretningsudvikling
Optag år 1: 25 studerende
Optag år 2: 30 studerende
Optag år 3: 35 studerende
Der forventes et behov for 35 praktikpladser, når uddannelsen er fuldt indfaset.
I de seneste år har der været en meget stor interesse hos virksomhederne for at have praktikanter. Virksomhederne anvender i stigende omfang praktik som en vej til rekruttering af nye medarbejdere.
Behovsundersøgelsen viser, at de studerende, som tager en Bachelor i e-handel, er meget attraktive, og de har let ved at få egnede praktikpladser og efterfølgende ansættelse.
Generelt har IBA meget let ved at skaffe praktikpladser, og det er forventningen, at det samme vil gøre sig gældende denne uddannelse. IBA har endnu ikke oplevet mangel på egnede praktikpladser på nogen uddannelse.
I spørgeskemaundersøgelsen har 90% tilkendegivet stor interessere i at få en praktikant fra den nye uddannelse.
Baseret på behovsundersøgelsen og på IBAs erfaringer vil der være flere praktikpladser end studerende til at tage dem.
IBA søger også uddannelsen, fordi den rummer flere elementer af fremtidens marketinguddannelser, som IBA ser udviklingshorisonten på det merkantile område. Det vil være gunstigt for IBA og kommende studerende at investere i de fag-fagligheder, der er indeholdt i professionsbachelor i e-commerce og digital marketing.