Erhvervsakademiuddannelse - Erhvervsakademiuddannelse inden for vvs-installation - Zealand - Sjællands Erhvervsakademi
For at søge optagelse på uddannelsen skal du bestå forskellige adgangskrav. Alle nævnte fag skal være bestået.
Generelle adgangskrav
En af følgende relevante erhvervsuddannelser:
- Smed
- Vvs-energiuddannelse
Specifikke adgangskrav
Der er ingen specifikke adgangskrav for ansøgere med en relevant erhvervsuddannelse.
Tidligere erhvervsuddannelser (eud)
Vvs-uddannelsen giver også adgang til uddannelsen.
Kilde: www.ug.dk
Ikke relevant
Ikke relevant
Ikke relevant
Zealand udbyder for nuværende VVS-installatør i Slagelse, mens både PBA bygningskonstruktør, AK byggetekniker og AK el-installatør udbydes i Næstved. Der er i Slagelse ikke andre byggetekniske uddannelser, hvorfor uddannelsesmiljøet er meget isoleret. Som led i en strategisk beslutning ønsker Zealand at udbyde alle byggeuddannelserne på adresse.
Med flytningen forventes en række positive resultater
1) Større fagligt miljø med bedre mulighed for at udnytte synergier mellem beslægtede uddannelser
At samle byggeuddannelserne i ét samlet miljø vil give særligt de små uddannelser en styrket position. Det så vi i forbindelse med flytning af AK el-installatør, som Zealand efter positiv prækvalifikation flyttede fra Nykøbing Falster og til Næstved i 2016. Med uddannelserne udbudt fra samme adresse, er det muligt at lave sam-undervisning på delelementer af uddannelserne, hvor det giver mening, ligesom underviserne også samles i ét miljø, hvorfor det vil være mere tilgængeligt fx at deltage i forsknings- og udviklingsaktiviteter på tværs.
2) Nemmere rekruttering af undervisere
Det er ingen hemmelighed, at Zealand ligesom alle andre udbydere af VVS-installatøruddannelsen løbende har udfordringer med at rekruttere undervisere til uddannelsen. Pt. gør uddannelsens placering i Slagelse og uden et større fagligt miljø det særligt vanskeligt at rekruttere undervisere til alle fagelementer. Antagelsen er, at det også på undervisersiden vil være mere attraktivt at være en del af et større teknisk miljø, og at det derfor vil være nemmere at kunne rekruttere nye undervisere. Det vil samtidig også være muligt at bruge undervisere på tværs af uddannelserne på generiske enkeltelementer.
3) Større socialt og fagligt miljø for de studerende.
Uddannelsen optager kun få studerende hvert år, hvilket betyder at den samlede studenterpopulation er ganske lille. En flytning af udbuddet vil gøre det muligt for de studerende at omgås andre studerende fra de byggetekniske uddannelser, som forventes at gavne studiemiljøet. Det vil ligeledes betyde, at det er muligt at gennemføre fx karrierefremmende aktiviteter som fx praktik-match på tværs af de byggetekniske uddannelser. I Næstved forefindes ligeledes bl.a. BIM-lab, der vil komme de studerende til gavn i undervisningen også.
Disse elementer har umiddelbart et internt sigte, men må forventes at have en særdeles positiv påvirkning på dimittendernes kompetencer og uddannelsesoplevelse. Zealand er fx en del af læringscenteret i Rødbyhavn, der lægger sig op af Femern-forbindelsen og de heraf afledte projekter som elementfabrikken, infrastrukturprojekter mv. Her bliver det helt essentielt at Zealand kan udbyde stærke byggetekniske uddannelser, således at de rette kompetencer kan rekrutteres for virksomhederne i regionen.
Se også vedlagte støtteerklæring fra Tekniq vedlagt i bilag 1.
Det forventes ikke, at flytningen vil påvirke hverken beslægtede udbud eller øvrige udbud på landsplan.
Uddannelsen er ganske særlig, da det alene er et optag af studerende med en EUD-baggrund (smed eller vvs-energiuddannelsen), der kan optages på uddannelsen.
Herudover vedlægges støtteerklæring fra Københavns Erhvervsakademi i bilag 1.
Optaget forventes ikke at ændre sig trods flytningen, og ligger historisk på mellem 5 og 10 studerende årligt.
Det er i dag ikke en udfordring at få alle studerende i praktik, og det forventes heller ikke at flytningen vil have indflydelse på dette. Uddannelsen optager studerende med bopæl i hele Region Sjælland, og de studernede kommer oftest i praktik i de virksomheder, hvor de forud for optagelse har været ansat i.