Bachelor - Bachelor i teknisk videnskab, data science og kunstig intelligens - Danmarks Tekniske Universitet
Matematik A
Fysik B eller Geovidenskab A
Kemi C eller Bioteknologi A
Dansk A
Engelsk B
Der er et stigende behov for ingeniører i krydsfeltet af mennesker, maskiner og data. Måden, hvorpå vi forsker og udvikler nye teknologier, er under hastig forandring. Den teknologiske udvikling har gjort, at vi kan lave eksperimenter på alle niveauer i samfundet og lære fra enorme mængder data – datadrevet innovation. I det danske samfund vil store sektorer som f.eks. sundhed, undervisning, finans og transport blive meget mere interaktive og effektive. Vi vil anvende intelligente datadrevne metoder til at udvikle nye lægemidler og individuel behandling. Data science og kunstig intelligens kan udvide og effektivisere menneskers samarbejde med teknologi og give os helt nye kompetencer. Undervisning baseret på kunstig intelligens, der forstår vores adfærd, kan forbedre læring for alle - hele livet. Studieplan og mål for læringsudbytte (kompetenceprofil) kan ses i bilag 1 og 2.
Alle DTU’s bacheloruddannelser er sammensat af 4 grundlæggende fagblokke.
· Naturvidenskabelige grundfag
· Teknologiske linjefag
· Projekter og almene fag
· Valgfrie kurser
Udover det særlige fokus på det naturvidenskabelige grundlag (matematik, statistik, fysik, kemi, biologi) har bachelor i teknisk videnskab, data science og kunstig intelligens tre vigtige elementer, der dækker hele kunstig intelligens værdikæden:
1) Forståelse af eksperimentelle data og signaler
2) Machine learning og statistisk modellering
3) Real-time implementering, evaluering og brugeroplevelse, herunder overvejelser om etik og privatlivsbeskyttelse.
DTU Compute har særlige styrkepositioner inden for data science og kunstig intelligens, herunder betydelige kompetencer i datalogi, statistik, machine learning og kognitive systemer.
Sektionen for Kognitive Systemer er ved DTU’s internationale evalueringer i 2009 og 2014 blevet bedømt til topkarakter, senest konklusionen: “This is an exceptionally strong group that has consistently operated at the highest international level for over a decade and half. It has a well-known and recognized brand on the international scene…”
Uddannelsen skal placeres under takst 3, da uddannelsen er i lighed med DTU’s øvrige bacheloruddannelser er baseret på et stærk teknisk-naturvidenskabeligt fundament og sikrer den færdige bachelor et solidt grundlag for at få den polytekniske helhedskompetence, som er kendetegnende for den færdiguddannede civilingeniør. Uddannelsen forudsætter i øvrigt i lighed med andre tekniske og naturvidenskabelige uddannelser adgang til laboratoriefaciliteter.
En række analyser udarbejdet af forskellige interesseorganisationer de seneste år peger samstemmende på en alvorlig ingeniørmangel i Danmark inden for en ganske kort årrække. Behovet for kompetencer inden for data science og kunstig intelligens er dokumenteret meget bredt både i Danmark og internationalt. Se nærmere uddybning i bilag om kriterium 1.
Se nærmere uddybning i bilag om kriterium 1.
Se bilag 3
Gennem det seneste halve år er der gennemført en omfattende dialog med mere end 20 virksomheder og offentlige institutioner med henblik på at kvalificere uddannelsens form og indhold. Dialogen har omfattet mere end 60 personer i alle typer stillinger fra administrerende direktører og afdelingschefer til forskningsledere. Alle aftagere er blevet præsenteret for uddannelsen inkl. udkast til studieplan og kompetenceprofil, og er blevet stillet en række spørgsmål (interviewguide bilag 10). Møderne med aftagerne har entydigt påpeget et stort og stigende behov for uddannelse i data science og kunstig intelligens og har derudover givet mange nyttige og relevante bidrag til justeringer af de oprindelige planer for uddannelsen. Disse bidrag er blevet brugt i processen med at definere indholdet af uddannelserne, således at den bedst muligt passer til aftagernes behov. Se uddybning i bilag om kriterium 2.
I en foreløbig analyse har vi har brugt 25 karakteristika til at analysere 45 relaterede uddannelser (se bilag 6-7), og har fundet et antal beslægtede danske BSc:
Tre BSc på DTU: Matematik og Teknologi, Softwareteknologi. Begge har solidt ingeniørgrundlag og fokus på henholdsvis anvendt matematik og datalogi. Begge BSc har mindre fokus på kognition, machine learning, kunstig intelligens og ”big data”. DTU Strategisk Analyse og Systemdesign har solidt ingeniørgrundlag og fokus på organisation økonomi, og forretning. Mindre fokus på signaler, kognition, menneske/interaktivitet og den eksperimentelle tilgang.
ITU Data science BSc. Fokus på mere traditionelle analyse og ”big data” metoder. Relativt mindre fokus på det ingeniørfaglige grundlag, kognition, mennesker, kunstig intelligens, systemforståelse og interaktivitet.
DIKU Datalogi Bachelor (Data science specialisering). Fokus på analyse og big data metoder, datalogi og internet. Relativt mindre fokus på matematik, naturvidenskabeligt grundlag, mennesker/interaktivitet, kognition, kunstig intelligens, systemforståelse.
To RUC Naturvidenskabelig BSc i computer science og informatik har fokus på analyse, ”big data” metoder, datalogi og internet. Der er store muligheder for valg af fagkombinationer. Som udgangspunkt mindre fokus på det ingeniørvidenskabelige grundlag, mennesker/interaktivitet, fysiske signaler og kognition. Se videre uddybning af kriterium 2 i bilagssamlingen.
1. år 30, 2. år 60, 3. år 60
ej relevant