Professionsbachelor - Robotteknologi - Syddansk Universitet
Adgangsgivende eksamen, hvor nedenstående er bestået:
- Engelsk B
- Matematik A
- Fysik B eller Geovidenskab A
Jobprofil for diplomingeniøruddannelsen i robotteknologi:
- Integration og udvikling af robot- og automationsteknologi i en anvendelsesorienteret kontekst i en produktion- og logistikvirksomhed.
- Udvikling, test og vedligeholdelse af IT-applikationer med stort teknisk indhold inden for robotter, computer vision og anden automationsteknologi.
- Udvikling, test og vedligeholdelse af computersystemer og PLC’ere til robotter, computer vision og anden automationsteknologi.
- Rådgivning om valg af teknologi ved indførelse af automation.
- Planlægning af arkitekturen i større installationer med automationsteknologi.
Kompetenceprofil for diplomingeniøruddannelsen i robotteknologi
Viden
Den færdiguddannede diplomingeniør i robotteknologi:
- Har kendskab til og indsigt i områderne robotteknologi og automation, herunder anvendelsen af automation i industrielle sammenhænge med brug af manipulatorer, sensorer, aktuatorer, netværk, PLC’ere og software.
- Kender til robotters kinematiske opbygning samt de nødvendige simuleringsværktøjer og matematiske værktøjer til beskrivelsen af denne.
- Kender til området computer vision og har viden om repræsentationen af det digitale billede, kameraets model, simple operationer på billeder samt diverse filtreringsmetoder.
- Har viden om computerens opbygning, talsystemer, forskellige programmeringssprog, objektorienteret programmering, UML, designmønstre, iterative og agile softwareudviklingsmetoder, softwarearkitektur, datastrukturer og algoritmer indenfor det robotteknologiske område samt deres tidskompleksitet.
- Kender til teorien bag simple kredsløb med modstande og transistorer samt signalbehandling af analoge og digitale signaler.
- Har viden om anvendelsen af hardwarenære systemer, herunder realtidssystemer, til styring og regulering af mekaniske systemer og robotter samt samspillet mellem højniveau softwareapplikationer og de hardwarenære platforme.
- Har kendskab til matematisk logik, matematiske regler, metoder og teknikker samt deres anvendelse i praktisk tekniske og fysiske sammenhænge.
- Kender de vigtigste videnskabsteoretiske begreber.
Færdigheder
Den færdiguddannede diplomingeniør i robotteknologi kan:
- Analysere, simulere og løse problemer indenfor robotteknologi og automation med henblik på integration af robotter i netværksbaserede automationssystemer, konstruere software og hardwarenære systemer samt anvende robotteknologiske algoritmer med benyttelse af kinematiske modeller for robotter.
- Anvende programmering indenfor computer vision teknologier i robotteknologiske løsninger til brug for industriel automation.
- Anvende forskellige programmeringssprog, realtidssystemer, algoritmer og datastrukturer samt dokumentere og implementere programmer på computere og PLC’ere til anvendelse indenfor det robotteknologiske område.
- Forstå centrale dele af computerens opbygning med specifikation af CPU, hukommelse og I/O.
- Redegøre for elektriske signaler, sampling og rekonstruktion, anvende digitale filtre, analysere, dimensionere og implementere digital regulering af lineære og tidsinvariante systemer.
- Redegøre for de vigtigste softwareudviklingsmetoder og har overblik over softwares livscyklus og softwarearkitektur.
Kompetencer
Den færdiguddannede diplomingeniør i robotteknologi kan:
- Sammensætte og implementere robot- og automationsløsninger i produktions- og logistikvirksomheder.
- Udvikle robotteknologiske løsninger til industrielle miljøer med udviklingskompetencer indenfor it og PLC’ere.
- Simulere og løse komplekse opgaver, som involverer samspillet med industrirobotter, automationsudstyr og computer vision teknologier forbundet i et netværk.
- Samt analysere og udvikle hardwarenære programmer til computere og PLC’ere.
- Anvende sine færdigheder til at analysere, designe og realisere signalbehandlingssystemer.
- Anvende og implementere klassiske og moderne reguleringsteknikker for at kunne styre og regulere robotter og andet automationsudstyr hurtig og præcist.
- Udvikle it-løsninger på baggrund af en specifikation.
- Automation
- Robotteknologi
- Matematisk modellering og simulering
- Industriel programmeing
- Software udvikling
Takstindplasering 3 i lighed med øvrige teknisk-videnskabelige uddannelser, der gør brug af laboratorie- og værkstedsfaciliteter.
Se ansøgning uploaded som PDF - afsnit Kriterium 1 - hvorfor flere ingeniører? (side 2 - 5)
Se ansøgning uploaded som PDF - afsnit Kriterium 1 - hvorfor flere ingeniører? (side 2 - 5)
1 |
Inrotech |
19 |
Egatech |
2 |
Teknologisk Institut |
20 |
CabinPlant |
3 |
Sanovo Technology |
21 |
Ideal-Line |
4 |
Blue Ocean Robotics |
22 |
Inwatech |
5 |
Manufactoring Academy of Danmark (MADE) |
23 |
Norbo Systemt |
6 |
B&R Industriautomation I |
24 |
Region Syddanmark |
7 |
Effimat Storage Technology |
25 |
RoboCluster |
8 |
Hydac |
26 |
Danmarks Produktionscentrum |
9 |
Jorgensen Engineering |
27 |
Udvikling Vejen |
10 |
B&R Industriautomation II |
28 |
Mobile Industrial Robots |
11 |
Scape Technologies |
29 |
DIRA |
12 |
Odense Robotics |
30 |
Nilpeter |
13 |
Exhausto |
31 |
Kverneland Group |
14 |
Grundfos |
32 |
Gibotech |
15 |
Universal Robots |
33 |
Business Kolding |
16 |
Ehcolo |
34 |
ABB |
17 |
Siemens |
35 |
Xcelgo |
18 |
Dansk Automationsselskab (DAu) |
|
|
Se ansøgning uploaded som PDF - afsnitene Processen med udviklingen af diplomingeniøruddannelsen i robotteknologi, Generelle tilbagemeldinger på uddannelsesinitiativet fra aftagere og øvrige interessenter samt Specifikke kommentarer til uddannelsens jobprofil, kompetenceprofil og indhold (side 6 - 11)
Se ansøgning uploaded som PDF - afsnit Kriterium 2: Sammenhæng i uddannelsessystemet (side 12 - 14)
Se ansøgning uploaded som PDF - afsnit Kriterium 2: Sammenhæng i uddannelsessystemet (side 12 - 14)
Se ansøgning uploaded som PDF - afsnit Kriterium 2: Sammenhæng i uddannelsessystemet (side 12 - 14)
Se ansøgning uploaded som PDF, hvor det flere gange er påpeget, at stort set samtlige involverede virksomheder er positive over for samarbejde med uddannelsen gennem praktikpladser, projektsamarbejde mm. Se eksempelvis side 5 - nederste dot.