Erhvervsakademiuddannelse - Markedsføringsøkonom - Erhvervsakademi Midt-Vest
Adgang via gymnasial eksamen:
Specifikke adgangskrav: Engelsk C og enten matematik B eller virksomhedsøkonomi B
Adgang via erhvervsuddannelse:
Detailhandelsuddannelsen med specialer
eventkoordinatoruddannelsen (trin 2)
finansuddannelsen (trin 2)
generel kontoruddannelse
handelsuddannelsen med specialer
kontoruddannelse med specialer
Specifikke adgangskrav: Engelsk C og enten matematik B eller virksomhedsøkonomi B
Adgang via relevant erhvervsuddannelse:
Specifikke adgangskrav: Engelsk C og enten matematik B eller virksomhedsøkonomi B
Ikke relevant
Ikke relevant
Ikke relevant
Erhvervslivet i Ringkøbing Skjern kommune er hæmmet i sin vækst og udvikling på grund af mangel på kvalificeret arbejdskraft. Én af de professioner, som erhvervslivet i særlig grad efterspørger er markedsføringsøkonomer.
I Vestjylland, som er domineret af mange små og mellemstore virksomheder, er der fra erhvervslivets side eksplicit formuleret et behov for flere medarbejdere med videregående uddannelser, som er bosiddende i, og har indgående kendskab til lokalområdet, og som har kompetencer inden for markedsføring. Erhvervslivet udtrykker, at der er udbredt mangel på videnspersoner, inden for den merkantile branche som helhed. Vestjyske iværksættervirksomheder har ikke en tradition for uddannelse og er i dag domineret af ufaglærte og faglærte uden særlige kompetencer for virksomhedsdriften.
Som eksempel på en stor gruppe SMVer, der mangler kompetente markedsføringskompetencer, fremhæves turismebranchen og industrien, der finder det svært at gennemføre det overordnede kvalitetsløft på markedsføringsområdet, der skal til for at sikre Vestjylland, og Danmark som helhed, en turismebranche og en industri, som kan vokse. Derudover påpeger branchen det store uforløste potentiale, som skal findes i forståelsen og koordineringen af markedsføringstiltag.
Dette er en problemstilling som kommunen og det omkringliggende samfund nu aktivt forsøger at gøre noget ved, da problemet er selvforstærkende og voksende. Sammen ønsker områdets parter at vende udviklingen ved at facilitere udbud af efterspurgte videregående uddannelser, til gavn for de erhvervsdrivende, som arbejder i og omkring industrien/service/turisme.
Det forventes, at der kan rekrutteres unge fra hele vestkysten, fra Vadehavet til Limfjorden, med en dybde der over størstedelen af strækningen dækker mere en halvdelen af Jylland. Således bliver markedsføringsøkonomuddannelsen en reel mulighed for unge i hele EAMV’s udbudsområde. Desuden forventes der en mindre men dog målbar tiltrækning på nationalt plan.
Det eksisterende udbud i Herning forventes ikke at miste studerende. Tværtimod findes det sandsynligt, at det store fokus og erhvervslivets ”pull” efter markedsføringsøkonomer i Ringkøbing-Skjern kommune, vil øge kendskabet til uddannelsen, både hvad angår dimittendernes faglige og personlige kompetencer, samt uddannelsens generelle ry og omdømme.
Ydermere har EAMV generelt ikke oplevet, at uddannelser af samme karakter udbudt i nabobyerne Holstebro og Herning har skadet ansøgningskvotienten. Tværtimod har det måske nærmere bevirket, at kendskabet til uddannelsen er blevet højnet, hvorved uddannelsen er blevet mere populær. Dette har ikke reduceret beskæftigelsesmulighederne for dimittenderne, da erhvervslivet fortsat efterspørger markedsføringsøkonomer.
Der forventes et optag på 25 studerende det første år, og efterfølgende 30 studerende årligt. Der vil naturligvis være et tæt samarbejde mellem markedsføringsøkonomuddannelsen og undervisere fra EAMV i Herning, således at uddannelserne vil være tæt koordineret. Det stærke merkantilt-faglige-miljø sikres blandt andet gennem tæt samarbejde med undervisere fra EAMV’s merkantile-økonomiske fag, dialog og samarbejde med lokale, regionale og nationale partere (erhvervsliv og vidensinstitutioner som fx AU, CBS og SDU).
Der forventes ikke at opstå problemer med at finde praktikpladser til de studerende på markedsføringsøkonomuddannelsen, da erhvervslivet allerede har udtrykt et brændende ønske om at støtte den lokale uddannelsesfacilitet, herunder også med tilbud om praktikpladser til studerende.
Dette skal også ses i lyset af EAMV’s tradition for at have succes med at få studerende ud i praktik. Sidst bør det nævnes at der i et industri -og turismeområde som Vestjylland, netop er et stort antal små og mellemstore virksomheder, som er potentielle praktikpladser for blandt andet markedsføringsøkonomer.
EAMV’s rate for praktik og afsluttende eksamensprojekter i direkte samarbejde med en virksomhed ligger på 96% i 2013.