Professionsbachelor - Professionsbacheloruddannelsen i event management og økonomi - Erhvervsakademi Aarhus
Adgang via gymnasial eksamen:
Specifikke adgangskrav: Engelsk B og matematik B
Adgang via relevant erhvervsuddannelse:
Eventkoordinator
Specifikke adgangskrav: Engelsk B og matematik B
Ikke relevant - da udbudsansøgning af eksisterende uddannelse
Ikke relevant - da udbudsansøgning af eksisterende uddannelse
Ikke relevant - da udbudsansøgning af eksisterende uddannelse
Gæster på attraktioner, festivaler og i sportsregi efterspørger anderledes fællesskaber. I detailhandlen og i bykerner er oplevelsers betydning for kundeloyaliteten steget i takt med konkurrence fra webhandlen. I kampen for tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere på et arbejdsmarked med lav ledighed, er behovet for interne arrangementer og events steget. Derfor vokser behovet for medarbejdere, som kan udvikle og afvikle professionelle events og oplevelser. På både nationalt plan, i Aarhus og regionen. I behovsanalyse ifm. denne ansøgning, svarer 63% af adspurgte, at de er enige eller meget enige i, at der mangler medarbejdere med de kompetencer, som uddannelsen vil uddanne dimittender med. I analyse af udvikling af antal stillingsopslag indholdene ordet ”event” ses en stigning på 49% i perioden 2014 til 2024 på nationalt plan, og udviklingen er endnu mere udpræget i Jylland (se afsnittet om underbygget skøn). Aarhus og region Midtjylland er et af Danmarks stærkeste vækstområder inden for kultur, events, oplevelsesøkonomi og erhvervsturisme (Silverlining Research 2024, Erhverv Aarhus 2024). I forbindelse med Silverlignings rapport skriver Erhverv Aarhus ”Kultur- og fritidslivet genererer en årlig bruttoværditilvækst på hele 7,6 mia. kr. og beskæftiger 11.677 personer”. I detailhandel, handelsstandsforeninger, større erhvervsvirksomheder og kommuner skaber events engagement, fællesskab og levendegør brands og er derfor med til at tiltrække og fastholde medarbejdere, kunder og borgere. Derfor er en lokal uddannelse, som opfylder branchens behov for kvalificeret arbejdskraft relevant for at bidrage til både udvikling og økonomisk vækst i Aarhus og Midtjylland. Se yderligere i uddybende bemærkninger.
Ifm. behovsanalysen i vores dækningsområde og i Jylland, har vi spurgt centrale aftagere og organisationer om behovet for dimittender og et udbud af Event Management og Økonomi i Aarhus – vest for Storebælt.
Vi har i dialogen blandt andet noteret os de følgende citater, som direkte belyser udfordringer for arbejdsmarkedet i forhold til besættelse af jobs indenfor Event Management og Økonomi og for det kompetenceniveau der er brug for i dag og i fremtiden. Herunder vedlagt tre udtalelser, fra meget forskellige virksomheder. Netop forskelligheden viser med al tydelighed den stigende interesse for kompetente eventudviklere, -koordinatorer og -projektledere, og det nuværende kompetence- gap i regionen:
Indenfor detailbranchen:
”Som en af Danmarks største detailvirksomheder med mere end 45.000 medarbejdere og en stærk tilstedeværelse i Aarhus – bl.a. gennem vores hovedkontor, Salling stormagasiner og vores kæder Bilka, føtex, Netto og BR – giver vi vores fulde opbakning til etableringen af Professionsbacheloruddannelsen i Event Management og Økonomi på Erhvervsakademi Aarhus.
I vores organisation spiller markedsføringsaktiviteter og kundevendte kampagner en central rolle. Det gælder både i stormagasinerne og i vores kæder føtex, Netto, Bilka og BR, hvor vi arbejder med koncepter, aktiviteter og events, der skaber værdi for vores kunder. Vi har derfor behov for medarbejdere, som kan kombinere forståelsen for kunder og målgrupper med projektledelse, økonomisk sans og evnen til at skabe resultater.
Vi ser et stigende behov for nye talenter, der kan udvikle kampagner og kundeaktiviteter, som øger trafikken og styrker relationerne. Samtidig arbejder vi i stigende grad databaseret og målgruppeorienteret – med fokus på, hvordan aktiviteter kan skabe både økonomisk værdi og stærkere kundeoplevelser. Det gælder alt fra produktlanceringer og branding til publikumsinvolverende aktiviteter.
Det er vigtigt for os, at kommende medarbejdere ikke alene kan bidrage med ideer og kreativitet, men også trives i et omskifteligt retailmiljø, hvor tempo, logistik og præcision er afgørende.
Vi har gode erfaringer med samarbejder med erhvervsakademier, og en målrettet PBA-uddannelse på dette felt vil give os endnu bedre muligheder for at tilbyde praktikforløb, indgå i projektsamarbejder og rekruttere kvalificerede profiler til både vores hovedkontor og vores butikker.
Vi vurderer, at uddannelsen vil være et væsentligt bidrag til Aarhus som uddannelsesby og samtidig styrke udviklingen af detailhandel, eventkultur og oplevelsesøkonomi i regionen.
Vi ser frem til at indgå aktivt i samarbejder omkring uddannelsen og til at modtage både praktikanter og nyuddannede med stærke kompetencer inden for event management og økonomi”. – Head of People & Culture, HQ Commercial, Salling & Franchise i Salling Group, Martin Prang.
Indenfor Naturpleje og turismeudvikling:
”Nationalpark Mols Bjerge arbejder med formidling, undervisning og projektbaserede initiativer, hvor events og samarbejder på tværs af frivillige, erhverv og offentlige aktører er en central del af vores virke.
Jeg vurderer, at studerende, som dimitterer fra PBA i Event Management og Økonomi, vil være efterspurgte i vores netværk. De vil kunne bidrage med forståelse for koordinering, styring af projekter og udvikling af innovative og meningsfulde oplevelser, som er væsentlige kompetencer i arbejdet med nationalparkens mange aktiviteter og partnerskaber.
Vi ser derfor med stor interesse på uddannelsen og dens dimittender som en værdifuld ressource for nationalparkens fortsatte udvikling”. - Kommunikation & Erhvervs- og Turismeudvikling, Nicole Wolter.
Inden for sportsklubber og -event:
”Som direktør for AGF A/S vil jeg gerne udtrykke vores opbakning til, at Erhvervsakademi Aarhus udbyder professionsbacheloruddannelsen i Event Management og økonomi.
AGF er en professionel drevet sport- og eventorganisation, hvor events, fællesskabende oplevelser og professionel eksekvering af arrangementer udgør en central del af vores virke. Vores forretning bygger ikke kun på fodbold, men i høj grad også på at skabe unikke events for vores fans, samarbejdspartnere og sponsorer. Betydningen af events er voksende i relation til partner- og sponsorarbejde, men også for at skabe klubbens unikke fællesskabsfølelse. Derfor er det afgørende for os, at have adgang til medarbejdere med stærke kompetencer inden for eventudvikling, eventplanlægning, projektledelse og oplevelsesdesign, og som samtidig har et kommercielt mindset og økonomisk forretningsforståelse.
Det er ikke kun hos professionelle sportsklubber som os, at vi ser, at eventudvikling og -afvikling vokser i betydning. Mange erhvervsvirksomheder i vores partner- og sponsornetværk vælger at samarbejde med os ifm. med vores events enten som medarbejderpleje eller som engagerende branding. Det er derfor vores vurdering, at medarbejdere med kompetencer inden for event og projektledelse, er relevante for mange typer erhvervsvirksomheder i fremtiden.
Vi ser et stort potentiale i de studerende fra en eventuddannelse, da deres faglige profil matcher vores behov for at kunne udvikle, organisere og afvikle events på et højt professionelt niveau. Samtidig er det vigtigt, at vores medarbejdere forstår sammenhængen mellem oplevelseskvalitet, sponsorværdi og forretningsmæssige resultater – en kompetence, som kombinationen af event management og økonomi vil styrke”. – Jacob Nielsen – AGF A/S
Ud over behovsanalyse og interessetilkendegivelser, er der foretaget en analyse af udviklingen i behovet for arbejdskraft på eventområdet. Vi har undersøgt udviklingen i stillingsopslag, der indeholder ordet event ved at benytte historiske data fra Jobindex. Analysen af stillingsopslag i perioden 2014 til 2024 indikerer et voksende behov for kandidater med kompetencer inden for events i Jylland (se afsnittet om underbygget skøn).
Analysen beskrives yderligere i afsnittet ’Underbygget skøn over det nationale og regionale behov for dimittender’.
Behovet for oprettelsen af Professionsbachelor i Event Management og Økonomi i Aarhus dokumenteres ydermere i udbudsansøgningens Bilag 1.
Den regionale behovsanalyse, angiver 63 % af virksomhederne at der mangler medarbejdere med de kompetencer uddannelsen giver dem og 79 % angiver at de vil eller måske vil, ansætte en eller flere dimittender. Virksomhederne, som angiver at de kunne få brug for en dimittend, estimerer et samlet behov på ml. 57 og 95 dimittender indenfor de næste 5 år. Behovet anslås at være markant større pga. den lille stikprøvestørrelse. Estimatet fra stikprøve udgør en mindre andel af dem, som efterspørger dimittender med kompetencer som kan opnås på uddannelsen. Dette underbygger at der vil være gode jobmuligheder for dimittenderne. Analysen af stillingsopslag viser, at antallet af opslag, der nævner event, er steget nationalt. I 2014 var der 7.418 opslag, og i 2024 er 13.275, (vækst på 79%). I det samlede antal danske stillingsopslag, ses en stigning fra 2,92% (2014) til 4,35% (2024), (vækst på 1,43 %-point eller en indeksstigning på 49 % i den 10-årige periode). Samme udvikling ses i Midtjylland, hvor andelen af event-opslag er vokset fra 16% i 2014 til 19% i 2024, (indeksstigning på 18%). Midtjylland er dermed den region i Jylland, hvor efterspørgslen på eventkompetencer og væksten er størst.
Akademiet har gennem eksisterende fagligt miljø, undersøgt behovet for et udbud af Event Management og økonomi i Aarhus. I juli 2025 gennemførte Erhvervsakademi Aarhus en online spørgeskemaundersøgelse. 84 besvarede skemaet bl.a.: Generation Handball, Kongres Kompagniet, Muskelsvindfonden, Studenterhus Aarhus, Train, Tønder Festival, Aarhus Events, Århus firma sport, Børnekulturhuset, MKB TRK Event, Storcenter Nord, Børnekulturhuset, DCM, Aarhus Jazz Festival, VisitAarhus, AGF Fodbold, DGI Midtjylland, DGI-huset, MESSE C, Norsminde Kro A/S, Science Museerne, Aarhus Festuge, Atletion, Sport & Fritid, Aarhus Kommune, Folkeuniversitetet i Aarhus, TRAIN, Event Safety, Helnan Marselis Hotel, Aarhus Teater, Munkebjerg Hotel, ARoS, Det Jyske Musikkonservatorium, Den Gamle By, Green Power Denmark, Det Kongelige Teater, DR, Nordisk Film Biografer, Volaris Group, Eventyrsport, Aarhus Kommune.
Derudover har vi modtaget 12 interesseerklæringer fra samarbejdspartnere:
AGF, Salling Group, Djurslands Bank, Nationalpark Mols Bjerge, Erhvervshus Midtjylland, DTD Group, Food Festival, Aarhus Events, SAH, Worldperfect, Tivoli Friheden og GrimFest.
Erhvervsakademi Aarhus har gennem de seneste 10 år haft et årligt optag på ca. 90 studerende på Service- og oplevelsesøkonom. Langt færre pladser end der er ansøgere. Det er den nærmest beslægtede 2-årige uddannelse, dog med mere fokus på gæstehåndtering og -service.
De kompetencer som uddannelsen peger ind i ift. forretningsforståelse, økonomisk indsigt og projektledelse findes også i markedsføringsøkonomuddannelsen, hvorfra vi årligt dimitterer ca. 280 studerende.
De to uddannelser har fælles uddannelsesudvalg og kontaktflade i det lokale erhvervsliv, som også er dem der har besvaret behovsanalyse og lavet interesseerklæringer.
Begge uddannelser og relevante overbygninger (herunder PBO Sport Management) har pæne beskæftigelsestal, hvorfor vi ud fra interesseerklæringer og behovsanalysen konkluderer, at der også er relevante jobs til dimittender med dedikerede event- kompetencer.
Vi vurderer, at introduktionen af PBA i Event Management og Økonomi vil have en positiv effekt på vores samlede uddannelsesudbud både i erhvervslivet og de studerendes øjne, og derved vil styrke vores evne til at imødekomme arbejdsmarkedets behov uden at påvirke eksisterende uddannelser negativt.
Flere interessetilkendegivelser fra vores eksisterende praktik og dimittendaftagere peger på behovet for endnu mere fokus på eventudvikling og afvikling end det der i dag tilbydes på Service- og oplevelsesøkonom og Markedsføringsøkonom:
”Hos food Festival arbejder vi allerede tæt sammen med studerende og nyuddannede fra beslægtede uddannelser, men en praksisnær PBA med netop denne profil vil kunne løfte niveauet markant – og give os endnu bedre muligheder for at tilbyde relevante praktik- og samarbejdsforløb, hvor de studerende kan bringe deres viden i direkte spil” – Mikkel Overgaard Blaabjerg, Food Festival
”Konkurrencen og kravene i eventbranchen er generelt stødt stigende i Aarhus og omegn – og i hele Jylland. Det sætter større og større krav til kompetencerne inden for udvikling og afvikling af events, hvorfor vi også ser stort potentiale i en eventrettet uddannelse, som netop har fokus på disse kernekompetencer” – Line Marie Bach Badloon, DTD Group (Northside m.fl.)
”Vi - og mange andre arrangører i Aarhus og omegn – har brug for unge mennesker, der både kan favne events i praksis, holde styr på økonomien og samtidig skabe oplevelser, der gør en forskel for publikum”. – Aage Stokholm, Den Grimmeste ApS
Rekrutteringsgrundlaget udgøres primært af ansøgere fra akademiets dækningsområde, men kan indtil der evt. er yderligere udbud af uddannelsen i Jylland, tiltrække fra hele Jylland.
Ansøgerantal på EAAA’s udbud af Service- og oplevelsesøkonom er stigende og vi afviser hvert år >30 1. prioritetsansøgere. I 2025 er indgangssnittet på uddannelsen 6.9, hvilket er landets højeste. Det betyder, at vi allerede har et bredt rekrutteringsgrundlag fra studerende vi i dag afviser, ud over dem der finder netop denne uddannelse interessant.
Rekrutteringsgrundlaget er ansøgere med en gymnasial adgangsgivende eksamen samt øvrige adgangsgivende uddannelser. Jf. Danmarks statistik er rekrutteringsgrundlaget fra de gymnasiale uddannelser er på hhv. 2.869 og 2.958 i 2023 og 2024 i dækningsområde Syddjurs, Aarhus og Samsø kommuner (Region Midt 10.320). Ca. en 1/3 del af rekrutteringsgrundlaget fra de gymnasiale uddannelser er således beliggende i nærområdet.
Udbuddet af uddannelsen vurderes ikke at have nævneværdige konsekvenser for øvrige beslægtede udbud, da det forventes at øge interessen for området.
En oplagt mulighed for videreuddannelse vil være Kandidat i Oplevelsesøkonomi på Aarhus Universitet.
I dag optager kandidatuddannelsen dimittender fra Service- og oplevelsesøkonomer med overbygningsuddannelsen i Innovation & Entrepreneurship, hvor PB Event Management og økonomi vurderes endnu mere oplagt at optage.
Optag år 1: 40
Optag år 2: 80
Optag år 3: 80
Uddannelsen tilpasses den aktuelle og fremtidige efterspørgsel. En årlig vækst fra 1 til 2 hold over to år vil være passende.
Behovsanalysen omfattede en afdækning af virksomheders og offentlige institutioners interesse og mulighed for at indgå praktikaftaler for studerende på en professionsbachelor i Event Management og økonomi. Undersøgelsen viser at 59 ud af de 84 adspurgte virksomheder og offentlige institutioner i Region Midt, forventer at kunne tilbyde ét eller flere praktikophold til studerende på professionsbacheloren i Event Management og Økonomi. Alene den stikprøve kan altså aftage 59 praktikanter om året.
Erfaringer fra Service- og oplevelsesøkonom og Markedsføringsøkonom er positive, hvor alle får gode og relevante praktikaftaler ved egen hjælp. P.t. får ca. 50% af de studerende praktikplads uden for vores virksomhedsnetværk. Uddannelsesudvalg og nuværende praktikvirksomheder ser positivt på længere praktikophold, da events så kan følges helt fra udvikling, over afvikling og evaluering.
Generelt har vi på Erhvervsakademi Aarhus let ved at skaffe praktikpladser, og på baggrund af vores stærke virksomhedssamarbejde og opbakningen fra virksomheder, organisationer og kommuner vist i behovsafdækningen, er det forventningen, at det samme vil gøre sig gældende for Event Management og Økonomi.
Erhvervsakademi Aarhus har et stærkt og veludbygget netværk med regionale/nationale virksomheder. Igennem praktiksamarbejde, uddannelsesudvalg og evalueringer med eksterne eksperter på Service og – oplevelsesøkonom og Markedsføringsøkonom, ved vi hvad brancherne efterspørger og hvilke udfordringer de har. De udtalte behov er udgangspunktet for at søge uddannelsen og vil også være udgangspunkt i designet af lokale fagelementer.
Ifm. ansøgningen har vi haft drøftelser med Zealand, som har bygget uddannelsen på skuldrene af deres aftageres ønsker. Zealand er interesseret i samarbejde om uddannelsen og har derfor søgt om, at flere af studieordningens fagelementer gøres lokale, således vi hver især kan tilpasse os det lokale arbejdsmarked i samarbejde med lokale uddannelsesudvalg. Hos os ønsker vi at udbygge med lokale fagelementer med fokus på detailhandel og bæredygtighed, idet vi oplever behov for det.
Den kompetenceefterspørgsel som behovsanalysen identificerer, dækkes af uddannelsen og dimittenderne vil dermed bidrage til at afhjælpe den mangel på arbejdskraft, som brancher der gør brug af eventudvikling og -afvikling kombineret med økonomisk indsigt har.
Derudover henviser vi til det tilhørende bilag 1 til uddannelsesansøgningen.