Akademiuddannelse - AU i Skatter og afgifter - Erhvervsakademi Midt-Vest
Ansøgeren har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse mindst på niveau med en relevant erhvervsuddannelse, en relevant grunduddannelse for voksne (GVU), en gymnasial uddannelse.
Ansøgeren skal desuden have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse eller opnået sideløbende med den adgangsgivende uddannelse, f.eks. en relevant erhvervsuddannelse.
Institutionen kan optage ansøgere, der ikke har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse, men som ud fra en konkret vurdering skønnes at have uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed.
Institutionen optager endvidere ansøgere, der efter individuel kompetencevurdering i henhold til § 15 a i lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne har realkompetencer, der anerkendes som svarende til adgangsbetingelserne.
Ej relevant
Ej relevant
Ej relevant
Behovet for AU i Skatter og Afgifter er tydeligt både nationalt og regionalt. Nationalt ses en markant stigning i kompleksiteten af skatte- og afgiftsregler, hvilket øger virksomhedernes administrative byrder og understreger nødvendigheden af specialiserede kompetencer (Dansk Industri, 2024 & FSR, 2023) Samtidig har skattelovgivningen tredoblet sit omfang de seneste 30 år (Dansk Erhverv, 2023).
I regeringens strategier, herunder Aftale om et Grønt Danmark (2024) og Strategi for Grønne Job (2024), fremhæves skatte- og afgiftsinstrumenter som centrale redskaber til at understøtte den grønne omstilling. Dette stiller nye krav til både offentlige myndigheder og private virksomheder om at håndtere CO₂-afgifter, tilskudsordninger og dokumentationskrav, hvilket øger behovet for kompetenceudvikling.
I Midt- og Vestjylland forstærkes behovet af tre forhold:
- en betydelig lokal tilstedeværelse af Skatteforvaltningen,
- et stærkt landbrugs- og rådgivningsmiljø præget af grøn omstilling og støtteordninger,
- mange produktions- og handelsvirksomheder med internationale værdikæder, hvor moms, told og afgifter fylder.
AU i Skatter og Afgifter adresserer disse opgaver gennem moduler i skatteret, moms- og afgiftsret, inddrivelsesret og erhvervsjuridisk.
Udbuddet understøtter samtidig regeringens mål om bred geografisk placering af videregående uddannelser og styrker rekruttering, fastholdelse og opkvalificering på tværs af offentlige og private aktører. De konkrete tendenser, regionale eksempler og forventede optag er uddybet i vedlagte bilag 1.
Vores behovsundersøgelse understreger vigtigheden af et lokalt udbud ved Erhvervsakademi MidtVest som gør det muligt for virksomheder at fastholde og udvikle kompetencer i takt med, at regler og forretningsmodeller ændrer sig.
Virksomhedernes behov for specialiserede kompetencer er ikke nødvendigvis dækket af klassiske merkantile uddannelser alene. Medarbejdere rekrutteres fra andre uddannelsesretninger og har behov for målrettet efteruddannelse for at kunne varetage skatte- og afgiftsrelaterede funktioner på et passende niveau. Akademiuddannelsen i Skatter og Afgifter tilbyder her en relevant, fleksibel og praksisnær opkvalificeringsvej.
I Erhvervsakademi MidtVests dækningsområde findes mange produktions- og handelsvirksomheder, hvor behovet for opkvalificering netop er knyttet til arbejdsfunktioner, der kombinerer økonomi, administration og skatte-/afgiftsmæssig forståelse. Et lokalt udbud er væsentlig for, at virksomhederne kan tilbydes kompetenceudvikling uden længerevarende fravær fra arbejdspladsen. Det styrker både medarbejdernes faglighed og virksomhedernes evne til at leve op til lovgivningskrav og forventninger fra kunder, samarbejdspartnere og myndigheder.
Et lokalt udbud af Akademiuddannelsen i Skatter og Afgifter vil sikre bedre adgang til praksisnær kompetenceudvikling for både offentlige og private virksomheder i Midt- og Vestjylland, samt styrke sammenhængen i uddannelsessystemet fra akademi- til diplomniveau.
Nationalt er behovet for dimittender fra AU i Skatter og Afgifter dokumenteret gennem både brancheanalyser og konkrete udtalelser fra arbejdsgivere. Administrations- og Servicestyrelsen har fremhævet, at uddannelsen udgør et vigtigt led i kompetenceudviklingen af medarbejdere i Skattestyrelsen og Gældsstyrelsen, og at de fortsat vil benytte den som en del af deres efter- og videreuddannelsesstrategi. Dette understøttes af analyser fra FSR og Dansk Industri, der viser stigende kompleksitet i skatte- og afgiftsområdet og et voksende behov for opkvalificering (se bilag 1 for uddybning).
Behovsundersøgelsen og støtteerklæringer fra både Skatteforvaltningen, revisionsbranchen, landbrugsrådgivningen og private virksomheder peger på, at uddannelsen kan fastholde et solidt optag i Midt- og Vestjylland. Dermed vurderes udbuddet at kunne bidrage væsentligt til at dække efterspørgslen efter dimittender både nationalt og regionalt.
I behovsundersøgelsen har vi inddraget både offentlige, private og uddannelsesrelaterede aftagere for at sikre et bredt og relevant input. Fra den offentlige sektor deltog Administrations- og Servicestyrelsen (på vegne af alle Skatteforvaltningens styrelser), Fødevarestyrelsen samt alle 6 kommuner i EAMVs dækningsområde: Holstebro, Struer, Lemvig, Herning, Ikast-Brande og Ringkøbing-Skjern, der alle bakker markant op om uddannelsen. Faglige organisationer som Dansk Told- og Skatteforbund og Landsklubben HK SKAT bidrog med indsigt fra medarbejdersiden. På den private sektor har vi inddraget landbrugsrådgivningen SEGES, SAGRO og Fjordland samt revisions- og rådgivningsfirmaerne BDO, EY, Kreston SR, Partner Revision og Krøyer Pedersen. Endelig har erhvervs- og uddannelsesaktører som JBS, ErhvervsForum Holstebro, Ikast-Brande Erhvervsråd og VIA University College bidraget med perspektiver på kompetencebehov og samarbejdsmuligheder. Se i øvrigt bilag 1.
Nært beslægtede uddannelser er professionsbacheloren i skat og Diplomuddannelsen i skat.
AU i Skatter og afgifter adskiller sig primært fra disse på følgende områder:
PB i skat
o Forskellige taksonomiske niveauer
o Antal ECTS (210 vs. 60)
o Ordinær videregående uddannelse (fuldtid) vs. videregående voksenuddannelse (deltid)
o Adgangskrav – akademiuddannelsen har krav om erhvervserfaring
Diplom i skat
o Forskellige taksonomiske niveauer
o Adgangskrav – Diplomuddannelsen er en naturlig overbygning på akademiuddannelsen
o Akademiuddannelsen er mere praksisnær
Pt. er dimensioneringen ikke relevant på PB’en i skat, da for få søger ind på uddannelsen. I 2025 er der således kun startet hold i København og Randers (her med mulighed for hybrid). På akademi- og diplomuddannelser regnes der ikke med dimensionering.
Deltagerne på Akademiuddannelsen og Diplomuddannelsen vil typisk være i beskæftigelse når de deltager på uddannelsen, og det er derfor ikke relevant at kigge på beskæftigelse/ledighed her.
På PB’en i skat ligger ledigheden på 0,8 % på landsplan, hvilket er med til at underbygge efterspørgslen efter skatterelaterede kompetencer.
Akademiuddannelsen i Skatter og Afgifter er en del af det videregående voksenuddannelsessystem og målrettet faglærte og erfarne medarbejdere. Den bygger bro mellem praksis og teori og muliggør videreuddannelse på fleksible vilkår. Uddannelsen understøtter dermed den vertikale progression i det danske uddannelsessystem ved at være bindeleddet imellem f.eks. en erhvervsuddannelse og en diplomuddannelse.
Relevante erhvervsuddannelsesbaggrunde for optagelse på uddannelsen kan være finansuddannelsen, kontoruddannelsen med specialer i administration og økonomi, handelsuddannelsen samt uddannelser inden for revision og ejendomsadministration. Medarbejdere med disse baggrunde arbejder ofte med skatte- og afgiftsrelaterede opgaver.
Uddannelsen giver adgang til videreuddannelse på diplomniveau, herunder Diplomuddannelsen i skat, som i EAMVs dækningsområde udbydes ved VIA University College. VIA har tilkendegivet, at de ser uddannelsen som et væsentligt bidrag til at understøtte udviklingen af kompetencer på skatte- og afgiftsområdet indenfor efter- og videreuddannelse i Midt- og Vestjylland.
Akademiuddannelsen supplerer desuden professionsbacheloruddannelsen i skat, som retter sig mod fuldtidsstuderende. Akademiuddannelsen muliggør som deltidsuddannelse opkvalificering af medarbejdere, uden at fjerne dem fra arbejdsmarkedet og sikrer dermed fleksibel og bred adgang til relevante kompetencer i både den offentlige og private sektor.
Tabel 1 Oversigt over forskelle og sammenhænge Akademiuddannelsen i Skatter og afgifter og beslægtede videregående uddannelser:
AU i Skatter og afgifter | PB i skat | Diplomuddannelse i skat | |
Omfang |
60 ETCS Varighed ca. 3 år deltid |
210 ETCS Varighed 3,5 år fuldtid |
60 ETCS Varighed ca. 3 år deltid |
Adgangskrav |
Relevant uddannelse: - Erhvervsuddannelse - Grunduddannelse for voksne (GVU) - Gymnasial baggrund Hertil 2 års relevant erhvervserfaring |
Relevant uddannelse: - Erhvervsuddannelse - Gymnasial baggrund |
Relevant uddannelse: - Erhvervsakademi-uddannelse - Voksenuddannelse (VVU) Hertil 2 års relevant erhvervserfaring |
Fag og moduler |
Obligatoriske moduler - Kommunikation i praksis - Erhvervsret
Der vælges minimum to af følgende fag - Skatteret - Inddrivelsesret - Toldret - Moms- og afgiftsret
Yderligere valgfrie moduler - Erhvervsøkonomi Globaløkonomi |
Obligatoriske moduler - Den offentlige sektor og makroøkonomi - Juridisk metode og forvaltningsret - Personbeskatning - Formueret - Moms - Regnskab - Kapitalgevinst - Forretningsudvikling og IT - Afgifter og intro told - Selskaber og insolvensret - Kommunikation – service Skatteproces og skattestrafferet |
Obligatoriske moduler - Juridisk metode - Økonomisk teori og metode - Skatteforvaltningsret - Samfundsvidenskabelig metode Herudover vælges der mellem følgende fagområder, som hver indeholder en række moduler: - Skat - Moms - Afgifter - Told - Inddrivelse |
Primære forskelle |
Adgangsgrundlag: - Erhvervsuddannelse - Voksen grunduddannelse - Gymnasial uddannelse
Mindst 2 års relevant erhvervserfaring Uddannelsestype Deltidsuddannelse |
Adgangsgrundlag: - Gymnasial uddannelse - Erhvervsuddannelse med dansk, engelsk og samfundsfag på niveau C samt matematik eller virksomhedsøkonomi på
Uddannelsestype Fuldtidsuddannelse |
Adgangsgrundlaget: - Relevant erhvervsakademiuddannelse - Relevant voksenuddannelse (fx akademiuddannelsen i Skat)
Uddannelsestype Deltidsuddannelse |
Rekrutteringsgrundlaget for Akademiuddannelsen i Skatter og Afgifter vurderes solidt og bredt forankret. Det består især af fire hovedgrupper: (1) medarbejdere i Skattestyrelsen og Gældsstyrelsen, hvor der er en betydelig lokal tilstedeværelse i EAMVs dækningsområde (bl.a. Ringkøbing, Herning, Struer og Lemvig), (2) ansatte i revisions- og regnskabsbranchen, (3) rådgivere i landbrugs- og erhvervsrådgivningen samt (4) medarbejdere i større private virksomheder med komplekse moms- og afgiftsforhold.
De studerende kommer typisk fra stillinger som konsulenter, rådgivere eller økonomiassistenter, hvor uddannelsesforløb er en integreret del af kompetenceudviklingen.
EAMV har gennem en årrække udbudt akademimoduler til bl.a. Skatteforvaltningen og kan dermed dokumentere et stabilt optag. Behovsanalysen peger på et fortsat stigende rekrutteringsgrundlag og et uopdyrket potentiale i flere sektorer (se bilag 1). Uddannelsen supplerer eksisterende merkantile tilbud og skaber progression mod Diplomuddannelsen i skat ved VIA University College, hvilket styrker det samlede uddannelsessystem uden at svække beslægtede udbud.
Akademiuddannelsen i Skatter og afgifter vil give adgang til forskellige relevante diplomuddannelser hvoraf de mest oplagte er Diplomuddannelsen i skat og Diplomuddannelsen i offentlig forvaltning og administration.
Oversigt over forventede antal deltagere de kommende tre år.
2026 | 2027 | 2028 | |
Samlet antal | 90 | 98 | 112 |
Ikke relevant
EAMV vurderer på baggrund af behovsundersøgelsen i fire forskellige sektorer, at et lokalt udbud i Vestjylland bliver godt modtaget af både arbejdstagere såvel som arbejdsgivere, og som et væsentligt aktiv i deres bestræbelser for at skabe og understøtte værdiskabelse på deres arbejdspladser.