Ansøgning om prækvalifikation af videregående uddannelser

Professionsbachelor - Paramedicin og præhospitalt arbejde - Københavns Professionshøjskole

Københavns Professionshøjskole
03/02-2025 08:30
2025-1
Indsendt
Ansøgningstype
Nyt udbud

Udbudssted
København

Informationer på kontaktperson for ansøgningen (navn, email og telefonnummer)
Maria Thorup Jacobsen, mtja@kp.dk, 20543586

Er institutionen institutionsakkrediteret?
Ja

Er der tidligere søgt om godkendelse af uddannelsen eller udbuddet?
Nej

Uddannelsestype
Professionsbachelor

Uddannelsens fagbetegnelse på dansk
Paramedicin og præhospitalt arbejde

Uddannelsens fagbetegnelse på engelsk
Bachelor’s Degree Programme in Paramedicine and Prehospital Care

Angiv den officielle danske titel, som institutionen forventer at bruge til den nye uddannelse
Professionsbachelor i paramedicin og præhospitalt arbejde

Angiv den officielle engelske titel, som institutionen forventer at bruge til den nye uddannelse
Bachelor of Paramedicine and Prehospital Care

Hvilket hovedområde hører uddannelsen under?
Det sundhedsfaglige område

Hvilke adgangskrav gælder til uddannelsen?

Jf. afgørelsesbilaget til UCN’s prækvalifikationsansøgning:



  • Gymnasial eksamen

  • Erhvervsuddannelse som ambulancebehandler eller social- og sundhedsassistent (ved den trinopdelte uddannelse fra før 2016 kræves bestået trin 2).

  • Anden adgang med 9 måneders erhvervserfaring og 4 gymnasiale enkeltfag: dansk A og engelsk B samt enten matematik B, fysik B, geovidenskab A, kemi B, biologi B eller bioteknologi A. Desuden enten samfundsfag C eller psykologi C.


Specifikt adgangskrav der gælder alle ovennævnte adgangsveje:



  • Bestået adgangsprøve


Eventuelle øvrige lokale adgangskrav, som for eksempel karakterkrav eller regler om adgangsprøver, fastsættes i forbindelse med klargørelse af udbuddet på optagelsesportalen www.optagelse.dk.


Er det et internationalt samarbejde, herunder Erasmus, fællesuddannelse el. lign.?
Nej

Hvis ja, hvilket samarbejde?

KP har i ansøgningen anført, at der ikke er tale om et internationalt uddannelsessamarbejde. Det er dog værd at nævne, at KP har en lang række internationale samarbejdspartnere og bl.a. er med i Nordplus under Nordisk Ministerråds mobilitets- og netværksprogram for videregående uddannelser.  På KP er der derudover en lang historie for et tæt samarbejde om udveksling med både kommuner og hospitaler i Mellem- og Sydeuropa. Dette oftest finansieret via ERASMUS legater samt oversøiske udvekslinger via blandt andet Trymedics og Global Contact under Mellemfolkeligt Samvirke (disse primært i Asien og Afrika).


Hvilket sprog udbydes uddannelsen på?
Dansk

Er uddannelsen primært baseret på e-læring?
Nej, undervisningen foregår slet ikke eller i mindre grad på nettet.

ECTS-omfang
180

Beskrivelse af uddannelsens formål og erhvervssigte. Beskrivelsen må maks. fylde 1200 anslag

Ikke relevant jf. teknisk vejledning.


Uddannelses struktur og konstituerende faglige elementer

Ikke relevant jf. teknisk vejledning.


Begrundet forslag til takstindplacering af uddannelsen

Ikke relevant jf. teknisk vejledning.


Forslag til censorkorps
Jf. afgørelsesbilaget til UCN’s prækvalifikationsansøgning tilknyttes uddannelsen Censorkorps for sygeplejerskeuddannelsen.

Dokumentation af efterspørgsel på uddannelsesprofil - Upload PDF-fil på max 15 sider. Der kan kun uploades én fil
Behovsanalyse, KP prækvalifikationsansøgning om nyt udbud, PBA i paramedicin og præhospitalt arbejde, feb. 2025.pdf

Kort redegørelse for det nationale og regionale behov for den nye uddannelse. Besvarelsen må maks. fylde 1800 anslag

Behovsanalysen har kortlagt behovet for at udvikle en professionsbacheloruddannelse (PBA) i paramedicin og præhospitalt i Danmark og i Region Hovedstaden (RH).


Ønsket om at udvikle PBA-uddannelse udspringer af aktuelle og forventede ændringer i opgaverne i det præhospitale felt. Som det er fremsat i behovsanalysen, handler det bl.a. om stigende kompleksitet i opgaveløsningen, ændringer i patient-grundlaget samt stigende rekrutteringsudfordringer efter kvalificeret personale på især hospitalerne. Sundhedsreformen fra 2024 fokuserer på at bringe sundhedsvæsenet tættere på borgerne og sikre, at alle har adgang til sundhedstilbud af høj kvalitet. Det indebærer bl.a. en styrkelse af det nære sundhedsvæsen og en bedre geografisk fordeling af sundhedspersonale. PBA-uddannede paramedicinere kan få en nøglerolle, bl.a. når det kommer til vurdering af patienter, fremskudt behandling i eget hjem og palliation i hjemmet.


Københavns Professionshøjskole (KP) søger om udbud i København, på Campus Nørrebro.
Etablering af et udbud i København kan medvirke til at imødekomme ovenstående udfordringer i det præhospitale felt samt det øgede behov for paramedicinere i RH, som er fremsat i behovsanalysen.


Ansøgningen har fokus på at afdække behovet i den nuværende RH og bygger således også på dialog og positiv behovstilkendegivelse fra RH. KP og Professionshøjskolen Absalon (Absalon) har indgået en samarbejdsaftale for at sikre et tæt samarbejde om udvikling og drift af udbuddene, tilpasset behovene i den kommende Region Østdanmark. Koordineringen mellem de to institutioner sker for at sikre en optimal dækning af uddannelsesbehovet i hele Østdanmark (se samarbejdsaftale, behovsanalyse, s.14). Endvidere fremhæver RH, at høj kvalitet og ensartethed på tværs af udbud også er meget væsentlig.


Uddybende bemærkninger

Ingen her. 


Underbygget skøn over det nationale og regionale behov for dimittender. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Jf. behovsanalysen vurderes det, at der nationalt er behov for årligt at uddanne ca. 180 dimittender, heraf årligt ca. 60 i RH. Med reference til UCN’s prækvalifikationsansøgning, bygger vurderingen af det nationale behov på data, der viser en markant stigning i antal akutte indlæggelser især hos de 70+-årige samt en fremskrevet stigning i antallet af 70+-årige frem mod 2050. Derudover argumenteres der bl.a. for, at den nuværende paramedicineruddannelses årlige optag af 120-130 studerende ikke er tilstrækkeligt.


Behovet for dimittender er underbygget og bekræftet af Danske Regioner og RH.


I behovsanalysen er det ligeledes fremsat, hvordan der er en meget lav national ledighed blandt beredskabs- og ambulancepersonale. I RH ses også en øget efterspørgsel efter paramedicinere. Det skyldes bl.a., at der i regionen er truffet beslutning om, at alle ambulancer skal bemandes med minimum én paramediciner.


Med et årligt optag på 60 studerende forventes KP at uddanne ca. 44 dimittender årligt fra 2029-2030, når uddannelsen er fuldt indfaset. Dette baseres på niveauet på jordemoder- og fysioterapeutuddannelserne, som har en gennemsnitlig gennemførelsesprocent på ca. 74%.


Hvilke aftagere har været inddraget i behovsundersøgelsen? Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

I behovsanalysen (s. 3-6) fremgår positive behovstilkendegivelser fra Danske Regioner og RH.  


Med reference til UCN’s prækvalifikationsansøgning, har der siden 2015 været dialoger mellem en række interessenter og aftagere om udviklingen af en professionsbacheloruddannelse i paramedicin og præhospitalt arbejde. Blandt disse interessenter er Danske Professionshøjskoler og de enkelte professionshøjskoler, Danske Regioner og de enkelte regioner, Sundhedsstyrelsen, Sundheds- og Ældreministeriet, Dansk Præhospital Selskab, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for Akutmedicin, Københavns Brandvæsen, Falck samt faglige organisationer som 3F og FOA, Erhvervsskolerne og Dansk Erhverv.


Danske Regioner uddyber i behovstilkendegivelsen deres efterspørgsel af uddannelsen og fremhæver bl.a., at paramedicineren vil have en nøglerolle i fremtidens sundhedsvæsen.


Jf. afgørelsesbrevet til UCN’s prækvalifikationsansøgning, har Dansk Erhverv og 3F rejst bekymring for konsekvenserne for den nuværende erhvervsuddannelse til ambulancebehandler. Begge inddrages af UFS i udviklingen af den nye PBA i paramedicin og præhospitalt arbejde.


Beskriv ligheder og forskelle til beslægtede uddannelser, herunder beskæftigelse og eventuel dimensionering. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

I takt med etableringen af PBA i paramedicin og præhospitalt arbejde vil det på sigt afgøres om den nuværende paramedicineruddannelse erstattes.


Sygeplejerskeuddannelsen er i mindre grad en beslægtet uddannelse. Den er i studieåret 2024/25 nationalt dimensioneret til 4342 studerende og RH havde i december 2024 en ledighed på ca. 1,0% (Din Sundhedsfaglige A-kasse). Sygeplejerskens kernefaglighed er selvstændigt at udføre sygepleje for og med patient og borger, hvorimod PBA´s kernefaglighed er at undersøge, vurdere og behandle patient og borger. Fælles for uddannelserne er, at de studerende undervises i fx anatomi og fysiologi, sygdomslære og farmakologi.


Erhvervsuddannelsen til ambulancebehandler er i mindre grad beslægtet med PBA’s. Behandleren opnår kompetencer til at udføre relativt simple behandlinger for en smal patientgruppe og indgå i tværprofessionelt samarbejde i det præhospitale felt. Uddannelsen optog 245 elever i 2024 på grundforløb 2 (Uddannelsesstatistik.dk). En PBA vil derimod være i stand til at udføre avancerede behandlinger for en bredere patientgruppe. Her henvises også til RUVUs vurdering af, at uddannelserne kan appellere til forskellige målgrupper.


Uddybende bemærkninger

KP og Absalon vil samarbejde om uddannelsesudvikling samt dækningen i regi af nuværende Regioner samt på sigt med den nye Region Østdanmark, som etableres fra januar 2027. KP’s udbud af uddannelsen vil primært fokusere på at dække behovet i det nuværende Region Hovedstaden, mens Absalon primært vil dække det nuværende Region Sjælland. Planlægningen og den konkrete tilrettelæggelse af uddannelsen, herunder praktikken, bliver tæt koordineret mellem de to institutioner i samarbejde med de eksterne interessenter i Østdanmark. (se samarbejdsaftale, behovsanalyse, s.14-15).


Beskriv rekrutteringsgrundlaget for ansøgte, herunder eventuelle konsekvenser for eksisterende beslægtede udbud. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Behovsanalysen har beskrevet rekrutteringsgrundlaget for PBA i paramedicin og præhospitalt arbejde. Det er forventningen, jf. forslag til adgangskrav, at uddannelsen vil rekruttere studerende med enten en gymnasial uddannelse eller en relevant erhvervsuddannelse.


Sammenlagt vil personer med en gymnasial baggrund i 2023/2024 samt personer med en relevant erhvervsuddannelse udgøre et rekrutteringsgrundlag på i alt 15.850 personer i RH. Det skønnes derfor, at uddannelsen vil kunne rekruttere de nødvendige studiepladser.


Udbuddet i København forventes ikke at have konsekvenser for rekrutteringsgrundlaget på sygeplejerskeuddannelsen, hvis kernefaglighed appellerer til en anden målgruppe eller ambulancebehandleruddannelsen, der er en erhvervsuddannelse med et andet niveau, indhold, sigte og som appellerer til en anden målgruppe. Danske Regioner fremhæver behovet for både ambulancebehandlere og paramedicinere.  


I samarbejde med Absalon vil udbuddet i København sikre en balanceret dækning af uddannelsesbehovet i Østdanmark. KP dækker primært Region Hovedstaden, mens Absalon fokuserer på behovene i Region Sjælland, med løbende koordinering for at sikre optimal dækning.


Beskriv kort mulighederne for videreuddannelse

Med reference til UCN’s prækvalifikationsansøgning (s. 14-15), anbefales det, at der for de danske paramedicinere etableres et efter- og videreuddannelsesprogram tilsvarende sammenlignelige landes, hvor der er udbydes masteruddannelser ol.


Det foreslås endvidere, at professionsbacheloruddannelsen skal give direkte adgang til:



  • Kandidatuddannelsen i sundhedsvidenskab

  • Kandidatuddannelsen i folkesundhed/public health


Ovenstående vil afhænge af den fremtidige struktur på uddannelsesområdet.


Forventet optag på de første 3 år af uddannelsen. Besvarelsen må maks. fylde 200 anslag

KP ønsker at etablere 60 studiepladser om året fra 2026 med to årlige optag. 


Hvis relevant: forventede praktikaftaler. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Jf. fælles regional behovstilkendegivelse fra Danske Regioner, er regionerne indstillet på at etablere praktikpladser. Tilsagnet er essentielt, da hovedparten af uddannelsens praktikophold finder sted i regionerne.


Ligeledes har RH i deres behovstilkendegivelse givet tilsagn om årligt at stille ca. 60 praktikpladser til rådighed for et udbud af uddannelsen ved KP.


Det forventes ikke, at uddannelsen vil være i konkurrence om praktikpladser med de mindre beslægtede uddannelser. RH fremhæver, at de som meduddanner på mange sundhedsfaglige uddannelser på KP, har stor erfaring med praktik for de studerende. RH og KP har et stærkt samarbejde om praktikken. Det vil også gælde ift. PBA-paramedicinere, hvor RH lægger vægt på at understøtte sammenhængen mellem teori og praksis.


PBA-uddannelsens brede erhvervssigte betyder, at der på sigt også kan være brug for at etablere praktikpladser i kommunerne. Arbejdet med at beskrive funktioner og opgaver nærmere er i proces, og konkretiseres nationalt samt lokalt når udbuddet er godkendt.


Øvrige bemærkninger til ansøgningen

Placeringen af udbuddet på KP’s Campus Nørrebro skaber sundhedsfaglig synergi med sygeplejerske-, jordemoder-, fysioterapeut-, bioanalytiker-, ergoterapeut, laborant, radiograf samt ernærings- og sundhedsuddannelsen. Disse uddannelser bidrager med et solidt sundhedsfagligt videngrundlag og gennemprøvede praksisformer.


I et udbud af PBA i paramedicin og præhospitalt arbejde har KP et miljø og en videnskapacitet, det bliver relevant at trække på. Det skyldes, at KP i dag samarbejder med de fem regioner om at udbyde den nationale efteruddannelse til  ambulancebehandlere: Ambulancebehandler med særlig kompetence (paramediciner).


For uddybninger af forskelle og ligheder mellem PBA i paramedicin og præhospitalt arbejde og erhvervsuddannelsen til ambulancebehandler, henviser vi til Danske Regioners behovstilkendegivelse (behovsanalyse, s. 4). Heraf fremgår det bl.a., ar regionerne fortsat ønsker, at det skal være muligt at uddanne sig til ambulancebehandler på erhvervsuddannelsesniveau. PBA i paramedicin og præhospitalt arbejde skal ifølge regionerne ”supplere ambulancebehandleren ved at flytte fokus fra færdighedstræning til analyse og vurderingskompetence, fordi der er behov for at skærpe den analytiske og vurderingsmæssige tilgang til patienterne indenfor det akutte og subakutte område tættere på den enkelte patient”.


Mht. adgangskravene (anden adgang med 9 måneders erhvervserfaring og 4 gymnasiale enkeltfag) til PBA i paramedicin og præhospitalt arbejde er KP opmærksom på, at geovidenskab A og bioteknologi A skrives ud, da de fremadrettet ikke vil være mulige at tage som enkeltfag.


Hermed erklæres, at ansøgning om prækvalifikation er godkendt af institutionens rektor
Ja

Status på ansøgningen
Indsendt

Ansøgningsrunde
2025-1

Afgørelsesbilag - Upload PDF-fil

Samlet godkendelsesbrev - Upload PDF-fil