Erhvervsakademiuddannelse - Maritim teknolog - SIMAC, Svendborg
Gyldigt sundhedsbevis for søfarende og fiskere, og Gymnasial eksamen (stx, eux, hf, hhx, htx, gif) eller tilsvarende udenlandsk eksamen.
Specifikke adgangskrav: Fysik C og Matematik C
eller
Direkte adgang for relevante erhvervsuddannelser:
Automatik- og procesuddannelsen (med specialer og trin 2), befaren skibsassistent, beslagsmed, bådmekaniker, cnc-tekniker, elektrikeruddannelsen (med specialer), elektronik- og svagstrømsuddannelsen, finmekanikeruddannelsen (speciale finmekaniker eller våbenmekaniker), flymekaniker, industriteknikeruddannelsen (med specialer), køletekniker (trin 2), lastvognsmekaniker (trin 2), maritime håndværksfag med specialet Bådbygger, maskinsnedker, mekaniker (trin 2), metalsmed (med specialer), personvognsmekaniker (trin 2), plastmager, procesoperatør (trin 2), skibsmekaniker (med specialer eller trin 2), skibsmontør (trin 2), skibstekniker (trin 2), smed (med specialer), støberitekniker (med specialer), teknisk designer, teknisk isolatør, vvs-energiuddannelsen, vvs-uddannelsen, værktøjsuddannelsen (med specialer).
Ingen specifikke adgangskrav
eller
3-årig erhvervsuddannelse
Fuldført erhvervsuddannelse med en normeret varighed på 3 år eller mere, dog ikke relevante uddannelser nævnt ovenfor.
Specifikke adgangskrav: Fysik C og Matematik C
eller
Anden adgang
Adgangseksamen til ingeniøruddannelserne, adgangseksamen til de maritime professionsbacheloruddannelser.
Ingen specifikke adgangskrav
Ikke relevant. Dette felt er kun relevant ved ansøgning om en ny uddannelse.
Ikke relevant. Dette felt er kun relevant ved ansøgning om en ny uddannelse
Ikke relevant. Dette felt er kun relevant ved ansøgning om en ny uddannelse
SIMAC har afdækket behov både til søs såvel som til lands. Det viser, at der er et større behov for maritime teknologer, end det der er kortlagt i MARTECs ansøgning fra primo 2024, som alene rettede sig mod behovet til søs. Vi vurderer derfor, at det vil være oplagt med et udbud i Syddanmark for at kunne rekruttere studerende til uddannelsen, så det identificerede behov for arbejdskraft, dækkes bedst muligt.
Afdækning blandt rederier viser et opdateret behov i særligt Søværnet i størrelsesordenen 20 maritime teknologer (skibsmaskinister). Det er bl.a. baseret på den nye flådeplan og større end det behov, der fremgår for MARTECs ansøgning primo 2024.
Afdækning blandt landbaserede virksomheder (særligt i Syddanmark) viser, at der mangler en teknisk profil mellem faglærte og maskinmestre. Maritime teknologer kan udfylde rollen som en ”mini-maskinmester”, der i højere grad kan fastholdes i stillinger, som maskinmestre ofte bevæger sig væk fra. I de adspurgte virksomheder er der alene et behov for 23-35 maritime teknologer inden for 3.-5. år.
I Region Syddanmark er der et dokumenteret underskud på tekniske profiler frem mod 2032. Udbud af en maritim teknolog-uddannelse i Syddanmark vil derfor være et oplagt bidrag til at dække dette regionale behov, da vores afdækning viser, at maritime teknologer kan varetage stillinger, som f.eks. tekniske installatør og vedligeholdsansvarlig.
MARTEC estimere et behov på 40-50 skibsmaskinister til udbygning af 1,3 GW offshore vind om året de kommende 15-25 år. Jf. Green Power Denmarks analyser forventes etablering af mellem 3 og 3,5 GW offshore vind pr. år frem mod 2040. Derfor kan behovet for maritime teknologer vise sig at blive over dobbelt så stort.
Se ”Uddybende bemærkninger” for behovsestimater fordelt på delanalyser og samlet.
Rederier: Særligt Søværnet har oplevet et markant løft siden primo 2024 – bl.a. som følge af bl.a. ny flådeplan, hvilket gør, at de fra 2028 har behov for minimum 20 maritime teknologer per år.
Landvirksomheder (hovedsageligt regionalt): Behov på 23-35 maritime teknologer inden for 3.-5 år.
”Grøn arbejdskraft” i Region Syddanmark: Strukturel overefterspørgsel i regionen på over 500 faglærte og cirka 350 MVU’ere inden for det tekniske område i 2032. På baggrund af kortlagte stillingskategorier og opgaver vil Maritime Teknologer delvist kunne dække nogle af disse funktioner.
Udbygning af havvind: Green Power Denmark vurderer i rapporten ”Havvind til Danmark og Europa” (juni 2023), at behovet for havvind i Danmark kan accelerere efter 2030. Med deres estimat for realisering af mellem 3 og 3,5 GW offshore vind pr. år vil uddannelsesbehovet blive 92 til 135 maritime teknologer (skibsmaskinister) per år frem mod 2040.
Samlet estimat med realisering af mellem 3 og 3,5 GW offshore vind pr. år frem mod 2040: 150-210 nyuddannede maritime teknologer per år frem mod 2040.
Samlet estimat med realisering af mellem 1,3 GW offshore vind pr. år frem mod 2050: 98-128 nyuddannede maritime teknologer per år i de kommende 15-25 år
Til sammenligning har MARTEC anslået et uddannelsesbehov på 65-85 nyuddannede skibsmaskinister (maritime teknologer) pr. år i de kommende 15-25 år.
For "Underbygget skøn over det nationale og regionale behov for dimittender" henvises til foregående afsnit "Uddybende bemærkninger" til redegørelsen for det regionale og nationale behov for dimittender. Jf. vejledende tekst i skabelonen har vi herunder oplyst det årlige antal af dimittender uddannelsen forventer at uddanne årligt.
Baseret på et optag på 30 studerende om året med forventet fralfald på 9 pct. (1. semester), 8 pct. (2. semester), 7 pct. (3. semester) og 6 pct. 4. semester, hvilket er nogenlunde identisk med frafaldet på vores nuværende maskinmesteruddannelse, vil det årlige antal være 22 dimittender.
SIMAC har udarbejdet behovsanalyse på baggrund af møder og afdækning gennem spørgeskema blandt rederier og virksomheder i hovedsageligt Syddanmark. De aftagere, der har tilkendegivet behov og tilbyder praktikpladser er rederierne Søværnet, ESVAGT, Tutum Shipping samt de landbaserede virksomheder Marine & Industry Services A/S, Odense Zoo, Tuco Group, Viking Life Saving Equitment A/S, Bravida Danmark, IronPump A/S, SEASIGHT GROUP A/S og G&O Maritime Group. For specifikation af behov og praktikpladstilkendegivelser henvises til tabel 1 og 2 i bilaget ”Behovsanalyse Maritim Teknolog”.
I tillæg hertil har vi holdt møder med brancheorganisationerne Danske Maritime, Blue Tech Center, Danske Havne, Danske Rederier samt Svendborg Kommune – Erhverv og Iværksætteri og MH Offshore.
Maritim Teknolog-uddannelsen er nært beslægtet med Maskinmesteruddannelsen. Der findes visse ligheder, men forskellene er langt mere markante. For Maritim Teknolog (sølinjen) gælder følgende:
Ligheder: Samme fagområder, uddannelse af generalister, hovedfokus på drift og vedligehold, rettet mod de samme erhverv samt opfyldelse af STCW-konventionens krav A-III/3 og A-III/6.
Forskelle: Maritim Teknolog har lavere adgangskrav, et lavere uddannelsesniveau, en kortere uddannelsesvarighed, mindre vægt på teori og mere fokus på praksis. Derudover giver Maritim Teknolog (sølinjen) begrænsninger i sønæringsbeviset (< 3.000 kW).
Maritim Teknolog-uddannelsen (industrilinjen) er derimod beslægtet med uddannelserne inden for Automation-, Energi- og Produktionsteknologi. Også her findes der ligheder, men forskellene vejer tungere:
Ligheder: Samme uddannelsesniveau samt målrettet de samme erhverv.
Forskelle: Maritim Teknolog uddanner generalister med fokus på drift og vedligehold, mens de øvrige uddannelser retter sig mod specialister med fokus på udvikling, rådgivning og implementering.
SIMACs udbud af uddannelsen til maritim teknolog vil indholdsmæssigt være identisk med det udbud, der i 2025-2 er startet på MARTEC.
Tilgang til SIMACs uddannelser sker på nuværende tidspunkt fra hele landet.
Den lokale population er særligt interessant, da vi har indgået hensigtserklæring om rekruttering til de maritime uddannelser med en række regionale uddannelsesinstitutioner, der samlet repræsenterer over 5.000 elever (uddannelsesstatistik.dk) (Se bilag 2 i vedlagte ”Behovsanalyse Maritim Teknolog”). Vi forventer gennem de beskrevne tiltag at kunne øge interessen i vores uddannelser, herunder et eventuelt udbud af maritim teknolog.
En anden gruppe er frafaldne studerende fra maskinmesteruddannelsen, der grundet tilknytning til SIMAC og mulighed for merit er det en oplagt gruppe. Af de 282 afbrud på SIMAC 2019–23 valgte 32% erhvervsfaglig uddannelse og 18% erhvervsakademiuddannelse inden for det første år, mens 33% er i kategorien uoplyst/ukendt. (DST Elevregister – overgange 2025), hvilket vidner om, at de søger mod uddannelser i en lavere kvalifikationsramme.
Udbuddet kan have konsekvenser for beslægtede udbud, men SIMAC vurderer, at udbuddet også efterspørges af nogle af de unge, der ikke får en videregående uddannelse, og det derfor øger bestanden af unge med teknisk videregående uddannelse.
Maritim Teknolog uddannelsen giver adgang til de 1½-2-årige overbygningsuddannelser fx:
- Professionsbachelor Teknisk manager offshore
- Professionsbachelor Innovation og Entrepreneurship,
- Professionsbachelor Produktudvikling og teknisk integration og Professionsbachelor Energimanagement.
Maritim Teknolog giver desuden adgang til maskinmesteruddannelsen, hvor de studerende med en uddannelse til maritim teknolog kan starte på 4. semester. Det vil sige, at uddannelsen giver merit for
værkstedsskole og -praktik og nogle kurser på sø-linjen på Maskinmesteruddannelsen (adgangskrav til maskinmesteruddannelsen skal opfyldes som for faglærte).
Det SIMACs forventning, at vi kan optage 20 studerende ved sommeroptag og 10 studerende ved vinteroptag.
1. år: 30
2. år: 30
3. år: 30
Vi har gennemført behovs- og praktikpladsafdækning blandt aftagere i hovedsageligt Region Syddanmark. Forventede praktikaftaler for henholdsvis rederier og landbaserede virksomheder fremgår af vedlagte ”Behovsanalyse for maritime teknologer” tabel 1 og 2. For rederierne (inkl. Søværnet) har vi fået tilkendegivelser om 12-13 praktiksemestre om året, mens vi for landbaserede virksomheder har fået tilsagn om 13-16 praktiksemestre per år. Med et forventet optag på 30 studerende, hvor disse er ligeligt fordelt mellem sø- landlinje, dækker de indmeldte praktiktilkendegivelser vores behov, når der samtidig tages højde for et prognosticeret frafald inden praktik.
Høring fra relevante uddannelsesinstitutioner
Ansøgningen har fra 4. – 11. september 2025 været i høring hos:
De øvrige maritime uddannelsesinstitutioner: Marstal Navigationsskole, Aarhus Maskinmesterskole (AAMS), Fredericia Maskinmesterskole (FMS), MARTEC, Teknika og Svendborg Søfartsskole.
UCL, som bl.a. udbyder uddannelserne til automationsteknolog, energiteknolog og produktionsteknolog.
Erhvervsakademi Sydvest, som bl.a. udbyder uddannelserne til energiteknolog og produktionsteknolog.
VIA University College, som i Horsens udbyder uddannelsen til produktionsteknolog.
Høringssvar fremgår af bilag 3 i vedlagte ”Behovsanalyse Maritim Teknolog”.
Efter, at ansøgningen blev sendt i høring den 4. september 2025, modtog vi behovstilkendegivelse og tilsagn om praktikpladser fra virksomheden PureteQ. Disse input er indarbejdet i ansøgning og behovsanalyse.
Økonomisk redegørelse og analyse
SIMAC har efter aftale med Uddannelses- og Forskningsstyrelsen udarbejdet økonomisk redegørelse og analyse, som belyser de økonomiske forudsætninger og konsekvenser ved eventuel etablering af uddannelsesudbuddet. Denne er fremsendt til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen den 12.09.2025 og kan om ønsket fremsendes til RUVU.