Ansøgning om prækvalifikation af videregående uddannelser

Professionsbachelor - Industriel teknologi - Danmarks Tekniske Universitet

Danmarks Tekniske Universitet
15/09-2025 09:27
2025-2
Indsendt
Ansøgningstype
Ny uddannelse

Udbudssted
DTU Risø Campus

Informationer på kontaktperson for ansøgningen (navn, email og telefonnummer)
Dekan Lars D. Christoffersen, mail:Ladch@dtu.dk, tel: 2482 6566

Er institutionen institutionsakkrediteret?
Ja

Er der tidligere søgt om godkendelse af uddannelsen eller udbuddet?
Nej

Uddannelsestype
Professionsbachelor

Uddannelsens fagbetegnelse på dansk
Industriel teknologi

Uddannelsens fagbetegnelse på engelsk
Industrial Engineering

Angiv den officielle danske titel, som institutionen forventer at bruge til den nye uddannelse
Diplomingeniør i industriel teknologi

Angiv den officielle engelske titel, som institutionen forventer at bruge til den nye uddannelse
Bachelor of Engineering, Industrial Engineering

Hvilket hovedområde hører uddannelsen under?
Tekniske område

Hvilke adgangskrav gælder til uddannelsen?

For at blive optaget på DTU skal man have bestået en studentereksamen, højere forberedelseseksamen, højere handelseksamen, højere teknisk eksamen, adgangskursus til ingeniøruddannelserne eller GIF-eksamen. Den adgangsgivende eksamen skal som minimum indeholde følgende fag, for at ansøgeren kan blive optaget på diplomingeniøruddannelsen i Industriel Teknologi:



  • Dansk på A-niveau

  • Engelsk på B-niveau

  • Matematik på A-niveau

  • Fysik på B-niveau

  • Kemi på C-niveau


Er det et internationalt samarbejde, herunder Erasmus, fællesuddannelse el. lign.?
Nej

Hvis ja, hvilket samarbejde?

Hvilket sprog udbydes uddannelsen på?
Dansk

Er uddannelsen primært baseret på e-læring?
Nej, undervisningen foregår slet ikke eller i mindre grad på nettet.

ECTS-omfang
210

Beskrivelse af uddannelsens formål og erhvervssigte. Beskrivelsen må maks. fylde 1200 anslag

Produktion af fysiske produkter, energi, bioteknologiske løsninger og fødevarer vil stå centralt for velfærdssamfundet i fremtiden. Danske produktionsvirksomheder styrker lokalsamfundene, skaber arbejdspladser og jobmuligheder hos lokale leverandører og serviceudbydere. De eksporterer produkter og systemløsninger til hele verden og er en hjørnesten i dansk økonomi, styrker Danmarks handelsbalance, velfærdsniveau og gør os mindre sårbare overfor internationale kriser.


Produktionsvirksomheder skal kunne omstille sig hurtigt. Ny teknologi, som automation, robotteknologi, Digital Twins og kunstig intelligens skal sikre en ansvarlig, bæredygtig og grøn omstilling. Virksomhederne er afhængige af effektiv produktivitet for at være konkurrencedygtige. Den ansøgte diplomingeniøruddannelse i ”Industriel Teknologi" vil gøre danske produktionsvirksomheder mere effektive, øge deres produktivitet og bæredygtige omstilling.


Dimittenderne forventes ansat i rådgivervirksomheder, produktionsafdelinger, drift- og vedligeholdelsesafdelinger, hvor de vil hjælpe med indførelse af ny teknologi til produktionsudvikling og -optimering, herunder grøn omstilling.


 


Uddannelses struktur og konstituerende faglige elementer

I lighed med DTU’s øvrige diplomingeniøruddannelser er diplomingeniøruddannelsen i Industriel Teknologi en anvendelsesorienteret uddannelse, som er bredt rettet mod jobfunktioner i erhvervslivet. DTU ønsker at forenkle indgangen til diplomingeniøruddannelsen med færre og bredere indgange. Industriel Teknologi vil være den første bredere indgang hvor der til gengæld vil være mulighed for at specialisere sig i 3-4 retninger af væsentlig betydning for aftagerne.


Uddannelsen vil indledningsvist få en specialisering i Energiproduktion. Senere forventes uddannelsen suppleret med specialiseringer indenfor fødevare- og drikkevareproduktion, farmaceutisk produktion og anden bioteknologisk produktion.


Didaktisk er uddannelsen i stil med de øvrige diplomingeniøruddannelser på DTU bygget op efter det internationale uddannelseskoncept for ingeniøruddannelser: CDIO (Conceive, Design, Implement, Operate). CDIO bl.a. på integration af generelle ingeniørkompetencer, samt tværfaglige kursus/projekt-forløb, der integrerer forskellige fagdiscipliner i praktiske ingeniørprojekter. Dette sker i uddannelsens komposit-kurser og design-build-kurser. 


Studieplanen vil indeholde en række obligatoriske kurser indenfor det polyteknisk grundlag, en række retningsspecifikke kurser og en række specialiseringskurser og -projekter. Fælles for alle kurserne er det særlige fokus på bæredygtighed og innovation som kendetegner alle DTU’s uddannelser. Polyteknisk grundlag for diplomingeniøruddannelsen på DTU er under udvikling og vil indeholde kurser indenfor naturvidenskab, matematik og data science samt kontekstuelle elementer som et bæredygtighedskursus, et innovationskursus. Dertil kommer praktik og diplomingeniørprojektet. De retningsspecifikke kurser vil omfatte kurser indenfor produktionstilrettelæggelse og -ledelse, drift, vedligehold, Supply Chain Management, procesudstyr og automation, rengøring og desinfektion, kvalitetsledelse, digitalisering (data science og Digital Twins) og økonomi. Kurserne indenfor specialiseringen i energiproduktion (den første specialisering) vil bl.a. omfatte energiproduktion (bioteknologi, sol og vind), energikonvertering (P2X) og energilagring (batterier, termisk og kemisk). Uddannelsen placeres på DTU Risø Campus (udbudssted) hvor de studerende vil være nær kontakt med DTU’s fagmiljøer indenfor energiområdet. Undervisere fra fagmiljøerne i Lyngby og Ballerup vil ligeledes bidrage til undervisningen. Fremtidige specialiseringer udvikles og implementeres i takt med Risø Gateway realiseres.


Fodnote: Risø Gateway arbejder for at skabe optimale rammer for tværfaglige og tværsektorielle samarbejder og partnerskaber, der kan accelerere udviklingen af grønne teknologiløsninger. Evt. med et link til hjemmesiden.


Kompetenceprofil for uddannelsen samt kursusoversigt er vedlagt som bilag 1.


Begrundet forslag til takstindplacering af uddannelsen

Uddannelsen skal placeres under takst 3, da uddannelsen i lighed med DTU’s øvrige uddannelser er baseret på et stærkt teknisk-videnskabeligt fundament, der forudsætter adgang til både skibs- værksteds- og laboratoriefaciliteter.


Forslag til censorkorps
Diplomingeniøruddannelsernes censorkorps, Maskin.

Dokumentation af efterspørgsel på uddannelsesprofil - Upload PDF-fil på max 30 sider. Der kan kun uploades én fil
Følgebrev fra rektor og dokumentation for efterspørgsel på uddannelsesprofil.pdf

Kort redegørelse for det nationale og regionale behov for den nye uddannelse. Besvarelsen må maks. fylde 1800 anslag

Baseret på dialog med DTU’s aftagerpanel med repræsentanter fra mange store aftagere af ingeniører, vurderes det at behovet er tilstede. Det nøjagtige antal kandidater, disse vil efterspørge er ikke endelig afklaret, men processen med indsamling af data er igangsat.


Det bemærkes samtidig at de første kandidater fra uddannelsen vil komme ind på arbejdsmarked ca. i 2030, så en sådan analyse vil være usikker. Dog skal det nævnes at bl.a. ”Draghi rapporten” konluderer at europæisk industri skal gøres mere konkurrencedygtig og innovativt, herunder netop produktion i Europa. Dette er samtidig nødvendigt for at sikre resiliens. Begge dele forudsætter ingeniører med kompetencer i produktionsteknologi.


Uddybende bemærkninger

Danske Industri’s branche organisation for ”Produktion” har udgivet en række analyser på området. Det konkluderes bl.a.: ” Dykker man ned i bidraget på brancheniveau, er der stor forskel i BVT-bidraget fra udlændinge. Der er især én branche, der skiller sig ud fra de andre, og det er industrien. For 10 år siden var bidraget til værdiskabelsen fra udlændinge på 22 mia. kr., i 2024 var dette tal 79 mia. kr.


Ref: https://www.danskindustri.dk/brancher/di-produktion/viden-og-analyser/arkiv/analysearkiv/2025/juni/udlandinge-i-industrien-skabte-vardi-for-79-mia.-kroner-i-2024


Underbygget skøn over det nationale og regionale behov for dimittender. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Intet at bemærke.


Hvilke aftagere har været inddraget i behovsundersøgelsen? Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Der har været ført dialog med en række af de erhvervsvirksomheder, der er repræsenteret i DTU’s Aftagerpanel. En fælles udtalelse fra DTU’s Aftagerpanel vedlægges (bilag 2).
Derudover har der i en længere periode været dialog med DI, der også støtter ansøgningen.


Der er aftalt videre opfølgningsmøder med en lang række interessenter og aftagere for at sikre, at den fortsatte udvikling af uddannelsen (herunder detailplanlægning af kurser, projekter og praktik) løbende sker i overensstemmelse med aftagerbehovet.


Hvordan er det konkret sikret, at den nye uddannelse matcher det påviste behov? Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Her henvises til bilag 1, 2 og 3.


Beskriv ligheder og forskelle til beslægtede uddannelser, herunder beskæftigelse og eventuel dimensionering. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Uddannelsen er i udgangspunkt unik og derfor ikke sammenlignelig med andre eksisterende uddannelser i Danmark. Der er dog eksisterende uddannelser, der er beslægtede - se næste felt:


Uddybende bemærkninger

Følgende uddannelser er beslægtede:


BEng Produktion, Danmarks Tekniske Universitet: Uddannelsen er centreret omkring design af fremtidens effektive produktioner med udgangspunkt i menneskers behov og med blik for bæredygtighed og økonomi. Uddannelsen fokuserer særlig på at stoppe materialespild/spare ressourcer og skabe produktionsflow/optimere processer. Uddannelsen indeholder også kurser i ledelse, økonomi og informationsteknologi og kvalificerer til job i alle typer virksomheder, der varetager store og komplicerede produktioner.


BEng Maskinteknik, Danmarks Tekniske Universitet: Uddannelsen har fokus på alle de elementer, der udgør et godt produkt. Det betyder, at materialer, produktion, mekanisk teknologi og produktudvikling er centrale elementer på uddannelsen, og fokus er på designe optimale ingeniørløsninger, der både ser produktet som en helhed og har øje for den mindste detalje. Produkter med blik for både brugeren og klimaet.


BEng Proces og Innovation, Danmarks Tekniske Universitet: Diplomingeniøruddannelsen i Proces og Innovation, har fokus på at uddanne til professionelt at arbejde med kreativitet, konceptudvikling og entreprenørskab med henblik på at ændre samfundet til gavn for mennesker. Uddannelsen indeholder både kurser om grundlæggende ingeniørtekniske elementer som materialelære, matematik og dataanalyse og kurser, der giver bred viden om innovation – fra kreativitet, design og interaktion til bæredygtighed, erhvervsøkonomi og etik. Uddannelsen retter sig mod job i en bred vifte af virksomheder, hvor ledelse af udviklingen af nye bæredygtige teknologier er i centrum.


BEng Elektrisk Energiteknologi, Danmarks Tekniske Universitet: Uddannelsen sigter mod at uddanne ingeniører, der kan træffe rigtige, sikre og bæredygtige beslutninger, og som har dyb faglig viden og hands-on erfaring, når fremtidens de elektriske energisystemer skal designes og bygges. Uddannelsen er bygget op omkring en række grundlæggende ingeniørfaglige kompetencer inden for matematik, fysik og programmering suppleret af specialiserede kurser indenfor analyse og design af elektriske energisystemer. Uddannelsen giver adgang til en bred vifte af jobfunktioner, herunder virksomheder, der arbejder med vedvarende energi og grøn omstilling, rådgiverbranchen og offentlige myndigheder.


BSc Mekanisk Design og Teknologi, Danmarks Tekniske Universitet: Uddannelsen er tilrettelagt med henblik på at uddanne ingeniører, som har indsigt i hele produktionsprocessen fra design af et produkt til masseproduktion. Det betyder kurser om materialer, deres bearbejdning, og hvordan de kan fremstilles smart og klimavenligt (produktet). Samtidig indeholder uddannelsen også kurser, hvor fokus på producere og anvende energi effektivt, at planlægge en produktionsproces og at forstå de forskellige produktionsmetoder. Uddannelsen (i kombination med en kandidatuddannelse indenfor beslægtede områder) giver adgang til job en meget bred vifte af job i industri i Danmark og golbalt.


BSc Bæredygtigt Energidesign, Danmarks Tekniske Universitet: Uddannelsen har fokus på både energiteknologier og -systemer og sammenhængen mellem det enkelte element og energisystemerne (fx hvordan elbiler hænger sammen med solceller og forbrugernes vaner). Kurser på uddannelsen omfatter både naturvidenskabelig og ingeniørfaglig viden, og suppleres kurser om både økonomi, miljø- og samfundsmæssige forhold. Uddannelsen er især rettet mod job i virksomheder offentlige institutioner, hvor grøn omstilling  er i fokus.


BSc Mekanik og Produktion, Aalborg Universitet: Uddannelsen har fokus på mekanik, materialer, fremstillingsprocesser, styring af produktionssystemer og automatisering kombineret med arbejde med avancerede, computerbaserede beregningsværktøjer og metoder. Uddannelsen (i kombination med en kandidatuddannelse indenfor beslægtede områder) og leder til job med fx design, dimensionering, automatisering, produktudvikling, projektledelse i forskellige Industrivirksomheder, i transportsektoren eller i rådgivende ingeniørvirksomheder.


BEng Bæredygtig Energiteknik, Aalborg Universitet: Uddannelsen har fokus på at uddanne ingeniører, der kan bidrage til at udvikle løsninger, der optimerer energiforbrug og klimaneutral energiproduktion. Uddannelsen er bygget op om kurser, der giver grundlæggende forståelse af termisk og elektrisk energiteknik samt mekatronik, og derefter med et stærkt fokus på udvikling og design af bæredygtige energisystemer fx vindmøller, solceller, brændselsceller, biobrændsler og power-2-x. Uddannelsen retter sig især mod stillinger i virksomheder, der arbejder med den grønne omstilling.


BEng Mekanik, Allborg Universitet: Uddannelsen har fokus på at uddanne til løsning af industrielle problemstillinger. Avancerede computerbaserede beregningsværktøjer indgår og lærer at designe, udvikle og teste de maskiner og mekaniske systemer, der er fundamentet for dagligdagen (fx hjælpemidler til plejepersonale, løfteudstyr til vindmøller, landbrugsmaskiner eller anlæg til automatisk sortering af genbrugstøj). Uddannelsen retter sig mod stillinger indenfor fx produktion, produktudvikling, salg og rådgivning i industrielle virksomheder, rådgivende ingeniørvirksomheder, konsulentfirmaer, service- og finansvirksomheder, offentlige institutioner samt branche- og interesseorganisationer.


BEng Produktion, Syddansk Universitet: Uddannelsen uddanner til at kunne stå i spidsen for dimensionering, udvikling og optimering af arbejdspladser og produktionsanlæg. Det betyder kurser og kursuselementer indenfor bl.a.  design af nye produktionssystemer, bæredygtig produktion, valg af teknologi, logistik, strategi, ledelse, planlægning, økonomi, arbejdsmiljø, optimering, innovation mm. Uddannelsen uddanner til job indenfor produktion (produktionschef, driftsleder, logistikchef, projektleder, kvalitetsmedarbejder eller konsulent) og kan bruges både nationalt og globalt.


BEng Global Ledelse og Design af produktionsnetværk, Syddansk Universitet: Uddannelsen kombinerer et højt niveau af engelsk og kulturforståelse med indgående viden om supply chain management, økonomi, teknik og ledelse. Færdiguddannede ingeniører forventes at kunne arbejde internationalt med ledelse af virksomheder, produktion og services, i tæt samarbejde med kunder og leverandører.


Beskriv rekrutteringsgrundlaget for ansøgte, herunder eventuelle konsekvenser for eksisterende beslægtede udbud. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Diplomingeniøruddannelsen i Industriel Teknologi i henvender sig til uddannelsessøgende med en relevant gymnasial ungdomsuddannelse.


Der vil også kunne rekrutteres studerende med relevant kort erhvervsuddannelse. Da der ikke eksisterer tilsvarende uddannelser, og da erhvervet efterspørger færdige dimittender fra beslægtede uddannelser, forventes det ikke at blive et problem at rekruttere studerende.


En diplomingeniøruddannelsen fra DTU er anvendelsesorienteret, og bredt rettet mod erhvervslivet. Dimittenderne forventes derfor at kunne bestride ingeniørjobs uden yderligere videreuddannelse. Ledighedstallene for diplomingeniører fra DTU viser da også, at flertallet kommer i job efter dimission (se bilag 4), men en hvis del af dimittenderne fra DTU’s diplomingeniøruddannelser vælger dog at læse videre på en kandidatuddannelse efterfølgende. For dimittender fra diplomingeniøruddannelsen i Industriel Teknologi vil der være flere videreuddannelsesmuligheder, se herunder. 


Beskriv kort mulighederne for videreuddannelse

Som alle DTU’s diplomingeniøruddannelser vil denne være designet til at opnå kompetencer der ledder direkte til ansættelse i industrien. Dog vil den som de øvrige uddannelser kunne give optag på flg. af DTU’s kandidatuddannelser ved den rette brug af valgfrie elementer:



  • Industriel Økonomi og Teknologiledelse

  • Materiale- og Procesteknologi

  • Teknologisk Entreprenørskab.


For specialiseringen Energi vil det være muligt at fortsætte på civilingeniøruddannelserne:



  • Bæredygtige Energiteknologier

  • Bæredygtige Energisystemer


Forventet optag på de første 3 år af uddannelsen. Besvarelsen må maks. fylde 200 anslag

De første år vil der være et max-optag på 30 studerende pr. årgang. Dette for at sikre optimal opstart og en gradvis udvikling af de tilgængelige ressourcer. Uddannelsen forventes udbudt fra 2026.


Hvis relevant: forventede praktikaftaler. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

De første praktikforløb forventes først at finde sted i 2029, så der vil i den mellemliggende periode blive etableret konkrete praktikaftaler. Uddannelsen indgår i en større satsning på DTU, Risø Gateway (RISØ | Vi former fremtiden), hvorunder udflytning af uddannelser til campus Risø hører. Der er derfor allerede i regi af Risø Gateway etableret en bred dialog med erhvervet i området.


Øvrige bemærkninger til ansøgningen

Rubrikken i tidligere i ansøgningssekmaet giver kun mulighed for at svare "ja" eller "nej" på spørgsmål om uddannelsen er baseret på e-læring.


Det er ikke så enkelt længere. Mange uddannelser vil have elementer af elæring, og det er også tilfældet for dette udbud. En stor del af uddannelsen vil være forankret og foregå på DTU's Risø Campus, men der vil være elementer, der kan tilgås online.


Hermed erklæres, at ansøgning om prækvalifikation er godkendt af institutionens rektor
Ja

Status på ansøgningen
Indsendt

Ansøgningsrunde
2025-2

Afgørelsesbilag - Upload PDF-fil

Samlet godkendelsesbrev - Upload PDF-fil