Ansøgning om prækvalifikation af videregående uddannelser

Professionsbachelor - Professionsbachelor i e-commerce og digital marketing - Erhvervsakademiet Dania

Erhvervsakademiet Dania
14/09-2025 18:32
2025-2
Indsendt
Ansøgningstype
Nyt udbud

Udbudssted
Erhvervsakademi Dania, Skive

Informationer på kontaktperson for ansøgningen (navn, email og telefonnummer)
Kvalitetskonsulent Kristian Neergaard Mail: krne@eadania.dk Telefon: 6195 3530

Er institutionen institutionsakkrediteret?
Ja

Er der tidligere søgt om godkendelse af uddannelsen eller udbuddet?
Nej

Uddannelsestype
Professionsbachelor

Uddannelsens fagbetegnelse på dansk
Professionsbachelor i e-commerce og digital marketing

Uddannelsens fagbetegnelse på engelsk
Bachelor’s Degree Programme in E-commerce and Digital Marketing

Angiv den officielle danske titel, som institutionen forventer at bruge til den nye uddannelse
Professionsbachelor i e-commerce og digital marketing

Angiv den officielle engelske titel, som institutionen forventer at bruge til den nye uddannelse
Bachelor in E-commerce and Digital Marketing

Hvilket hovedområde hører uddannelsen under?
Det økonomiske område

Hvilke adgangskrav gælder til uddannelsen?

For uddannelsen gælder følgende adgangskrav:


-        En gymnasial eksamen eller særligt forløb for fremmedsprogede


-        En tilsvarende udenlandsk eller international eksamen


-        Relevant erhvervsuddannelse


Der gælder følgende specifikke adgangskrav:


-        Gymnasial eksamen: Matematik B eller virksomhedsøkonomi B


Relevant erhvervsuddannelse: Matematik B eller virksomhedsøkonomi B


Er det et internationalt samarbejde, herunder Erasmus, fællesuddannelse el. lign.?
Nej

Hvis ja, hvilket samarbejde?

Hvilket sprog udbydes uddannelsen på?
Dansk

Er uddannelsen primært baseret på e-læring?
Nej, undervisningen foregår slet ikke eller i mindre grad på nettet.

ECTS-omfang
210

Beskrivelse af uddannelsens formål og erhvervssigte. Beskrivelsen må maks. fylde 1200 anslag

Ikke relevant


Uddannelses struktur og konstituerende faglige elementer

Ikke relevant


Begrundet forslag til takstindplacering af uddannelsen

Ikke relevant


Forslag til censorkorps
Censorkorps for handel og logistik

Dokumentation af efterspørgsel på uddannelsesprofil - Upload PDF-fil på max 15 sider. Der kan kun uploades én fil
Behovsanalyse, PBA e-commerce og digital marketing_140925.pdf

Kort redegørelse for det nationale og regionale behov for den nye uddannelse. Besvarelsen må maks. fylde 1800 anslag

Udfasningen af PBO i e-handel fra 2028 vil efterlade et hul i den regionale uddannelsesforsyning, som ikke vil kunne dækkes af det nuværende uddannelsesudbud. De virksomheder der er placeret uden for de store byer, oplever desuden store udfordringer med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Et uddannelsesudbud med stærk tilknytning til erhvervslivet uden for storbyerne, bl.a. i form af praktikaftaler, vil styrke virksomhedernes muligheder for at finde de rette kandidater til de mange ledige stillinger.


Danias fokuserede, kvalitative behovsanalyse blandt virksomheder og interessenter i dækningsområdet, peger på, at dimittender med faglighed og kompetence indenfor digital forretningsforståelse, dataanalyse, digital markedsføring, kundeoplevelse (CX), teknologi og e-commerce platforme er helt central for virksomhedernes værdiskabelse og fortsatte vækst.


Udover at de større samfundstendenser kun trækker i retning af et øget digitaliserings- og e-commercebehov hos alle typer af virksomheder, både B2C og B2B, peger Danias undersøgelse entydigt på et stort behov for en uddannelse, der tilbyder de kompetencer. Dette behov er hidtil blevet dækket af Danias eksisterende udbud af PBO i e-handel i Skive. Udviklingen tilsiger, at der i fremtiden vil være et endnu større behov for specialiserede medarbejdere på området.


PBA i e-commerce og digital marketing er designet fra bunden til at løse de udfordringer, som danske virksomheder står overfor. Ledighedsniveauet for PBO i e-handel indikerer at de 15-25 dimittender, som Dania vil kunne uddanne årligt fra et udbud i Skive, vil kunne finde beskæftigelse i Danias dækningsområde.


Uddybende bemærkninger

Se behovsanalysen.


Underbygget skøn over det nationale og regionale behov for dimittender. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Dania vurderer at ville kunne uddanne 25 dimittender, som alle kan finde beskæftigelse inden for området efter endt uddannelse. Denne vurdering er foretaget på baggrund af følgende:


Bruttoledigheden (4.-7. kvartal) for Danias e-handels dimittender, som den nye uddannelse skal overtage for, lå for årgang 2022 under landsgennemsnittet med 6,0% (20 fuldførte) mod 7,7% (189 fuldførte) på landsplan. I en undersøgelse fra Dansk Industri anføres det, at 26% af alle virksomheder har ledige stillinger inden for e-commerce. Tendensen bekræftes af erhvervsnetværkene og brancheorganisationerne, der tilkendegiver et stor behov og interesse blandt deres medlemmer. Danias samarbejdspartnere angiver, at virksomheder placeret uden for de store byer har store udfordringer med at rekruttere kvalificerede medarbejdere.


Da Danias øvrige undersøgelser bekræfter konklusionerne i ansøgningen fra Erhvervsakademi Aarhus og IBA Kolding, er det sandsynligt, at det store behov der dokumenteres her, fortsat er gældende.


Se i øvrigt behovsanalysens kapitel 3 og 4.


Hvilke aftagere har været inddraget i behovsundersøgelsen? Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Behovsanalysen er gennemført ved en kvalitativ undersøgelse fokuseret på Danias dækningsområde. Der er foretaget dybdeinterviews med udvalgte samarbejdspartnere, brancheorganisationer og alumner fra Danias udbud af PBO i e-handel. Der er indhentet tilkendegivelser fra samarbejdspartnere i Danias netværk, herunder praktikvirksomheder og medlemmer af Danias uddannelsesudvalg for E-handel og Markedsføringsøkonom.


Herudover har der været dialog med og indhentet støtteerklæringer fra Skive og Viborg Kommuner, Business Viborg, Business Skive samt Dansk Industri.


For at understøtte den kvalitative afdækning af uddannelsens relevans har vi benyttet data fra UFM’s datavarehus, UVM’s uddannelsesstatistik, Danias praktikevalueringer og ESAS.


Medvirkende virksomheder og interessenter inkluderer:


NC Nielsen A/S, BabySam, Luksusbaby, Verdo, Sport24, VillaVilla, Viborg Idrætsråd, Vikan, JEMA, Edition.dk, Dyna.dk, Freepay, Mercatus, Business Djursland, Business Randers, Business Viborg, Business Skive, carl.nu, billigstøvsugerposer.dk, filterbyen.dk, filterbyen.se, Sinful, Lindholm Biler, Dansk Industri, Dansk Industri MidtVest, Formcon samt 13 alumner fra PBO i e-handel, Skive


Beskriv ligheder og forskelle til beslægtede uddannelser, herunder beskæftigelse og eventuel dimensionering. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

PBA i e-commerce og digital marketing er bygget op omkring integrationen af it-tekniske og merkantile fagligheder. En sådan kombination vil i sagens natur berøre fagområder, der også er dækket af eksisterende uddannelser. Imidlertid udgør kombinationen af fagligheder og fokus på e-commerce og digital marketing et nyt fagområde, der giver de studerende viden, færdigheder og kompetencer, som ikke kan genfindes hos de beslægtede uddannelser. Med tabet af PBO i e-handel vil vores uddannelsesudbud mangle det købmandsskabsfokus, som PBO i e-handel og PBA i e-commerce og digital marketing indeholder. Hverken markedsføringsøkonom eller handelsøkonom har det faglige specialiserede fokus på indkøb og e-commerce.


De nærmest beslægtede uddannelser er:


PBO i e-handel (udfases fra 2028)


Multimediedesigner AK


Markedsføringsøkonom AK


Handelsøkonom AK


I behovsanalysen har vi vedlagt en oversigt over det faglige overlap mellem indholdet på PBA i e-commerce og digital marketing og de beslægtede uddannelser.


Uddybende bemærkninger

Se behovsanalysen.


Beskriv rekrutteringsgrundlaget for ansøgte, herunder eventuelle konsekvenser for eksisterende beslægtede udbud. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Rekrutteringsgrundlaget forventes primært at blive udgjort af studenter fra de gymnasiale uddannelser i Skive og Viborg kommuner, sekundært fra Danias øvrige dækningsområde, og med en overvægt af hhx-studenter.


Optagelsestal for Erhvervsakademi Aarhus viser, at ca. halvdelen af de optagne studerende på e-commerce og digital marketing, kommer med en hhx-baggrund, mens data fra UFM’s datavarehus indikerer en stor søgning mod uddannelser med merkantilt og it-fagligt indhold, blandt hhx-studenterne fra Skive og Viborg.


Dania forventer, at et nyt udbud af uddannelsen vil få konsekvenser for de beslægtede uddannelser multimediedesigner, markedsføringsøkonom og handelsøkonom, der udbydes på Dania. Dette er et opmærksomhedspunkt i den løbende tilpasning af Danias uddannelsesportefølje og ift. det igangværende reformarbejde.


På baggrund af vores viden om studerendes bevægelsesmønstre kan det ikke udelukkes, at et nyt udbud vil have en marginal effekt på optaget i Aarhus og beslægtede udbud hos andre institutioner, men det vil ikke få væsentlige konsekvenser.  


Dania har ikke modtaget indsigelser fra de omkringliggende uddannelsesinstitutioner ifm. ansøgningen.  


Beskriv kort mulighederne for videreuddannelse

Dimittender fra PBA i e-commerce og digital marketing vil kunne blive optaget på kandidatuddannelser inden for marketing eller IT, fx cand. It, kommunikation og organisation, der kan læses i ved Aarhus Universitet i Aarhus og Herning.


Ligeledes kan dimittender optages på kandidatuddannelsen i teknologibaseret forretningsudvikling, der også udbydes af Aarhus Universitet i Herning.


Forventet optag på de første 3 år af uddannelsen. Besvarelsen må maks. fylde 200 anslag

1. år: 15 studerende


2. år: 20 studerende


3. år: 25 studerende


Hvis relevant: forventede praktikaftaler. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Uddannelsen har obligatorisk praktik, der udgør 30 ECTS på 5. semester.


I Danias praktikevalueringer til virksomhederne, spørger vi ind til, om de er interesserede i at have en praktikant i fremtiden. For PBO i e-handel har 30 ud af 35 praktikvirksomheder i perioden 2022-2024 svaret JA til dette spørgsmål. Dette indikerer en stærk interesse for at være vært for en praktikant med kompetencer inden for e-commerce og digital marketing.


Dette bekræftes af interviews med aftagervirksomhederne i Danias dækningsområde. Direkte adspurgt har vi fået tilkendegivelse om 30 praktikpladser blandt de virksomheder og organisationer vi har været i kontakt med. Generelt ses der positivt på den lange fuldtidspraktik.


Det vurderes derfor sandsynligt, at vi vil kunne finde praktikpladser til de 15-25 studerende, vi forventer at optage.


Da PBO i e-handel udfases vil der ikke være andre uddannelser, der er i direkte konkurrence om den type af praktikpladser, som studerende på PBA i e-commerce og digital marketing vil søge. De mange positive tilkendegivelser indikerer, at et nyt udbud heller ikke vil få negative konsekvenser for beslægtede udbuds mulighed for at finde relevante praktikpladser.


Øvrige bemærkninger til ansøgningen

Hermed erklæres, at ansøgning om prækvalifikation er godkendt af institutionens rektor
Ja

Status på ansøgningen
Indsendt

Ansøgningsrunde
2025-2

Afgørelsesbilag - Upload PDF-fil

Samlet godkendelsesbrev - Upload PDF-fil