Professionsbachelor - Professionsbachelor i Event management og økonomi - Erhvervsakademi Midt-Vest
Adgang via gymnasial uddannelse, specifikke adgangskrav matematik B og engelsk B
Ej relevant
Ej relevant
Ej relevant
Den danske turisme er i vækst og leverer år efter år rekord på omsætning, antal gæster mv (Visit Denmark 2023). På landsplan beskæftiger turisme- og oplevelsesøkonomien omkring 250.000 personer (Dansk erhverv Turisme- og oplevelseserhvervet skaber en kvart million lønmodtagerjobs)
Regionalt er EAMVs udbudskommuner stærkt repræsenteret i de fire turistdestinationer Visit Herning, Destination Vesterhavet, Destination Limfjorden og Destination Nordvestkysten. Visit Herning havde i perioden 2019-2023 den største udvikling i % i Danmark, og Ringkøbing-Skjern kommune i Destination Vesterhavet havde i samme periode den næsthøjeste vækst i turismeforbrug, efter København. (Visit Denmark Statusanalysen 2024_280225.pdf ). I 2025 ligger de fire destinationer mellem 8 og 26% højere end i 2019.
På denne baggrund har EAMV været i dialog med destinationer, kommuner og virksomheder om behovet for videregående uddannelser der passer til turismeerhvervet. Denne behovsundersøgelse peger klart på behov for medarbejdere, som både kan arbejde og planlægge med event, økonomistyring, digitalisering og bæredygtighed; og at et lokalt forankret udbud af en PB i Event Management og økonomi i Holstebro vil kunne bidrage væsentligt til at styrke talenttilførslen og understøtte den samlede udvikling i Midt- og Vestjylland (se bilag 1 behovsundersøgelse).
Et nyt udbud vil således både styrke den regionale udbudsbalance, jf. den politiske aftale fra juni 2021 om ”Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark”, samt lokale og regionale vækststrategier for turismeerhvervene.
Direktøren for Visit Herning udtrykker det således: ”... der er behov for fagligt stærke profiler, der kan navigere i komplekse samarbejder, udvikle bæredygtige koncepter og sikre en professionel planlægning og afvikling”.
Målet er at starte det første optag på event management og økonomi i sommeren 2026.
Undersøgelsen af behovet i Region Vest-Midtjylland peger på en efterspørgsel efter medarbejdere, der forstår eventbaseret værdiskabelse og kan agere i grænsefladen mellem kultur, erhverv og oplevelse (analysen er vurderet ud fra støtte- og behovserklæring samt gennemgang af jobopslag).
Denne type roller stiller krav til en professionel forståelse af både oplevelsesdesign, planlægningsværktøjer, økonomistyring og evaluering – kompetencer som netop er integreret i professionsbacheloruddannelsen
EAMV ønsker at supplere den nuværende uddannelse service og oplevelsesøkonom AK (tidligere serviceøkonom) med den nye Professionsbachelor i event management og økonomi og derved skabe fornyet og øget interesse for kompetencer, der kan styrke dansk turisme og de danske destinationer.
Service og oplevelsesøkonom har været udbudt af EAMV siden 2010, og er efter et dyk under COVID-19 ved at få fæste igen. Optagelsestallene fra 2015 til 2025 ses i nedenstående tabel, og forventningerne er, at en fornyelse af udbudspaletten indenfor turisme og oplevelsesøkonomi, vil fastholde og udvikle optaget fremover.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
29 | 26 | 17 | 8 | 21 | 11 | 0 | 10 | 14 | 16 | 18 |
Evalueringer fra praktikforløb og dialog med aftagere peger på et klart behov for dimittender med stærke kompetencer inden for projektledelse, marketing, økonomistyring, koordinering, gæsteforståelse og organisationsforståelse (Dimittendundersøgelse Service og oplevelsesøkonom 2024, praktikevalueringer 2025).
Professionsbacheloren i event management og økonomi vil styrke mulighederne for at imødekomme de kompetencekrav, som arbejdsmarkedet efterspørger. Med 210 ECTS kan uddannelsen rumme en bredere og dybere kompetenceprofil end det, der er muligt inden for de 120 ECTS på service og oplevelsesøkonom og giver på den måde ansøgere og aftagere et bredere grundlag for uddannelses- og jobmatch.
På både nationalt og regionalt plan er der et dokumenteret behov (se bilag 1 behovsundersøgelse) for en mere langsigtet og strategisk kvalificering af arbejdskraften i event- og turismesektoren. Professionsbacheloren i event management og økonomi adresserer dette behov direkte – og udgør en markant styrkelse af uddannelsesdækningen i det midt- og vestjyske område.
Etableringen af professionsbacheloren flugter samtidig med regeringens målsætning om at styrke erhvervsrettede videregående uddannelser og sikre højere kvalitet og relevans i uddannelsesudbuddet. (Kilde: Reformudspillet for videregående uddannelser, 2023).
Analyser fra Dansk Erhverv (Oplevelsesøkonomiens betydning for vækst og beskæftigelse, 2023), VisitDenmark (Turisme- og oplevelsesøkonomisk nøgletal, 2024) og DI (Erhvervs- og beskæftigelsesanalyse, 2023) viser et stigende behov for arbejdskraft inden for event- og oplevelsesbranchen. Efterspørgslen kommer ikke kun fra messecentre, kulturinstitutioner og sportsklubber, men også fra detailhandlen, kommunikations- og marketingbureauer samt større virksomheder med fokus på kunde- og medarbejderrettede events. Stillingsopslag viser titler som eventkoordinator, projektleder, marketingmedarbejder og kommunikationsansvarlig, hvor der efterspørges kandidater med kompetencer inden for økonomi, planlægning og strategisk formidling.
På baggrund af regeringens ambitiøse turismestrategi med en vækst på 3,5% årligt, og tilkendegivelser i dialogen med de forskellige aktører om behov, praktik- og beskæftigelsesmuligheder, vurderes det, at der i Region Midt-Vestjylland i de kommende år vil være et behov for en bestand af minimum 80 studerende, med en årlig afgang af 25-30 dimittender.
Behovsundersøgelsen er gennemført i EAMVs dækningsområde i Midt- og Vestjylland, hvor der aktuelt ikke findes et tilsvarende uddannelsestilbud. Analysen bygger på input fra 25 aktører – herunder kommuner, erhvervsråd, turistdestinationer og virksomheder som MCH, Skjern Håndbold, FC Midtjylland, Museum Midtjylland, Destination Limfjorden og Erhvervsforum Holstebro.
Flere fremhæver mangel på medarbejdere med kompetencer i projektledelse, økonomistyring og eventudvikling. Som en aktør formulerer det: “Der er generelt behov for medarbejdere med relevante kompetencer inden for planlægning, afvikling og udvikling af events – herunder koordinering, økonomistyring og markedsføring.”
Undersøgelsen dokumenterer dermed et tydeligt regionalt behov for professionsbacheloren i event management og økonomi, som et kvalitativt løft og et svar på stigende kompetencekrav i oplevelsesøkonomien. Behovet understøttes af, at alle seks kommuner i EAMVs dækningsområde bakker markant op om uddannelsen.
Uddannelsen er beslægtet med tre økonomisk-merkantile erhvervsakademiuddannelser, service- og oplevelsesøkonom, markedsføringsøkonom og finansøkonom.
Service- og oplevelsesøkonomen har den største lighed, idet dimittenden kan deltage i arbejde med at udvikle og levere service- og oplevelsesydelser inden for service, ferie- og erhvervsturisme samt hotel og restaurant. Forskellen er niveauet i viden, færdigheder og kompetencer, der gør at PB’en selvstændigt kan håndtere og varetage komplekse udviklingsopgaver med fokus på eventets økonomiske rentabilitet og værdiskabelse generelt.
Markedsføringsøkonomen har en mindre lighed, idet dimittenden kan arbejde selvstændigt med markedsføring og salg. Forskellen er, at PB’ens fagområde økonomi og markedsføring indeholder få mindre fag i fx økonomi, markedsføring og salg, der understøtter fagområdets fokus på analyse af erhvervs- og samfundsøkonomiske problemstillinger i relation til gennemførelse af events.
Finansøkonomen er den mindst beslægtede, idet uddannelsens erhvervssigte er ejendomshandel, ejendomsadministration, bank og realkredit, forsikring, samt revision og økonomifunktion.
Uddannelsen er dimensioneret – se nærmere nedenfor.
EAMV er opmærksom på, at uddannelsen er ledighedsdimensioneret på baggrund af tidligere ledighedstal. De seneste år har udviklingen dog været markant positiv, idet dimittendledigheden er faldet fra 18 % i 2019 til 9 % i 2022 (jf. dataudtræk fra Datavarehuset).
EAMV har modtaget et høringssvar fra den nuværende udbyder, Zealand, som udtrykker bekymring for beskæftigelsessituationen generelt og for, om et nyt udbud kan få konsekvenser for deres egen dimensionering. EAMV har forståelse for denne bekymring, men vurderer samtidig, at et udbud i Vestjylland er veldokumenteret både i forhold til efterspørgsel og tilgængelige praktikpladser.
Zealand anfører desuden selv, at de har meget få studerende fra Jylland, og at kun en lille andel af deres dimittender finder beskæftigelse i det jyske. På den baggrund fastholder EAMV, at behovsundersøgelsen tydeligt dokumenterer et væsentligt behov for de kompetencer, som uddannelsen bidrager med til erhvervslivet i de fire turistdestinationer, der indgår i EAMVs udbudsområde.
På baggrund af regeringens ambitiøse turismestrategi med en vækst på 3,5% årligt, og tilkendegivelser i dialogen med de forskellige aktører om behov, praktik- og beskæftigelsesmuligheder, vurderes det, at der i Region Midt-Vestjylland i de kommende år vil være et behov for en bestand af minimum 80 studerende, med en årlig afgang af 25-30 dimittender.
Et nyt udbud af Professionsbachelor i Event Management og Økonomi vil bidrage positivt til det samlede udbud af uddannelsen, dels ved at medvirke til nationalt at der konkret uddannes flere dimittender til gavn for det danske turismeerhverv, og dels ved at et udbud af uddannelsen placeret i Vestjylland vil øge interessen i og forståelsen for, at erhvervslivet kan udnytte den mere specialiserede uddannelse til fortsat vækst og udvikling.
Udfasningen af de såkaldte top-up-uddannelser i 2028 medfører desuden, at professionsbacheloren i stigende grad bliver en vigtig indgang til arbejdsmarkedet – og et stærkt bindeled til videre uddannelse.
Erhvervsakademiuddannelserne har hver især et bredt operationelt fundament inden for erhvervsøkonomi, markedsføring og service- og oplevelsesydelser.
Den nye professionsbachelor adskiller sig ved at løfte de studerende op på et højere uddannelsesniveau og fokuserer specialiseret gennem teori og metode på event- og turismeområdet, hvor økonomi, strategi og bæredygtig udvikling integreres i én samlet kompetenceprofil.
Herved skabes en tydelig forskel fra de kortere merkantile uddannelser til en professionsbachelor, som gør dimittenderne i stand til at løse mere komplekse og strategiske opgaver – f.eks. som eventprojektleder, udviklingskonsulent eller koordinator i destinations- og kulturinstitutioner – og dermed udfylde et kompetencegab, der ikke dækkes af de eksisterende udbud.
Nedenstående skema er en mere detaljeret sammenligning af det nye udbud og beslægtede uddannelser.
Professions-bachelor i event management og økonomi | Service- og Oplevelsesøkonom | Markedsførings-økonom | Finansøkonom | |
Kvalifikations-rammen | 6 | 5 | 5 | 5 |
Omfang (ECTS | 210 ECTS | 120 ECTS | 120 ECTS | 120 ECTS |
Adgangskrav | Gymnasial eksamen + Engelsk og Matematik B |
Gymnasial eksamen + |
Gymnasial eksamen + Engelsk C og Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B | Gymnasial eksamen + Matematik C og Engelsk C |
Fag |
Event og projektledelse Økonomi og finansiering Marketing og kommunikation Metode og analyse Organisation og ledelse Samfund og demokrati |
Service og oplevelser, Forretnings-forståelse, samarbejde og relationer, forretningsudvikling |
Forretningsforståelse MarkedsforståelseMarkedsanalyse Markedsførings-planen Implementering Internationali-sering Digitalisering Projektledelse |
Metode Jura Erhvervsøkonomi Privatøkonomi Salg og rådgivning Branchekendskab Statistik Samfundsøkonomi Brancheretning |
Ledighed landsgennem- snit | 9%* | 9%* | 7%* | 5%* |
(*Ledighedstallene er trukket fra Uddannelses- og forskningsministeriet Datavarehus)
Uddannelsesudbud ved EAMV:
EAMV udbyder i dag følgende beslægtede uddannelser:
Service- og oplevelsesøkonom, som udbydes i Holstebro
Finansøkonom, som udbydes både i Holstebro og Herning
Andre relevante udbud
Udover EAMV udbyder Erhvervsakademi Dania lignende merkantile uddannelser. På campusser i Viborg, Randers, Horsens og Silkeborg tilbyder Dania følgende:
- Service- og oplevelsesøkonom: Randers
- Markedsføringsøkonom: Randers, Viborg Horsens
- Finansøkonom: Silkeborg
Derudover udbyder Erhvervsakademi Sydvest ligeledes ovenstående tre uddannelser på deres campus i Esbjerg.
Rekrutteringsgrundlaget udgøres primært af studenter, med en gymnasial eksamen og en adgangsgivende erhvervsuddannelse som eventkoordinator, som har ønske om en uddannelse på professionsbachelorniveau med interesse for oplevelsesøkonomi og events.
I EAMV’s dækningsområde var der i perioden 2022-2024 årligt mellem 7.692 og 7.930 dimittender fra gymnasiale uddannelser.
Fordelingen på 1. prioritetsansøgninger for hele landet i 2025, fordelt på uddannelsestyper, viser at 6517 valgte en erhvervsakademiuddannelse, mens 18021 valgte en professionsbacheloruddannelse. Bruges det som en fordelingsnøgle for de knap 8000 dimittender i EAMVs udbudsområde, svarer til at rekrutteringsgrundlaget for professionsbacheloruddannelser er godt 5000.
https://datavarehus.ufm.dk/rapporter/studenters-sogning-og-optag
Denne volumen indikerer et solidt rekrutteringsgrundlag, som kan understøtte et årligt optag på 30-50 studerende, uden at skabe nævneværdige mærkbare konsekvenser for beslægtede udbud i regionen. Der forventes ingen væsentlig påvirkning af beslægtede uddannelser i hverken Holstebro eller Herning, da målgruppen og branchefokus adskiller sig fra den nye uddannelse.
Dimittender fra professionsbacheloruddannelsen i Event management og økonomi vil have gode muligheder for at læse videre på relevante kandidatuddannelser – særligt inden for det erhvervsøkonomiske område. Nogle kandidatuddannelser kan kræve, at man supplerer med enkelte fag for at opfylde adgangskravene.
Derudover hænger denne uddannelse godt sammen med den kandidatuddannelse i turisme, som søges af Aarhus Universitet i Herning og som udbydes i Aarhus. Her kan professionsbacheloren fungere som et naturligt springbræt til videre studier, samtidig med at man holder sig inden for regionen.
På den måde er uddannelsen med til at skabe en klar vej fra ungdomsuddannelse til kandidatniveau for dem, der brænder for events, turisme og oplevelser.
Optag år 1: 25 studerende
Optag år 2: 30 studerende
Optag år 3: 35 studerende
EAMV forventer at åbne for optagelse af studerende på den nye uddannelse i september 2026.
Ved fuld implementering af uddannelsen i Event Management og Økonomi forventes et årligt behov for ca. 30–35 praktikpladser. Dette skøn er baseret på det forventede optag og gennemførsel på uddannelsen.
EAMV har gode erfaringer med praktikplaceringer og et veletableret netværk af samarbejdspartnere i Midt- og Vestjylland. Mange af disse har allerede udtrykt interesse for at modtage praktikanter fra den nye uddannelse. F.eks. har Viborg FF i deres støtteerklæring fremhævet, at de ser “et tydeligt match mellem uddannelsens kompetenceprofil og klubbens fremtidige ansættelsesbehov.”
Ligeledes peger PEJ-gruppen, en veletableret aktør inden for trend- og forbrugeranalyse, på et samarbejdspotentiale både i praktik og projektforløb.
Behovsundersøgelsen og de tilknyttede erhvervserklæringer dokumenterer, at de kommende studerende forventes at være attraktive for virksomheder i branchen – både under praktik og i efterfølgende ansættelse. Den stærke erhvervsforankring og konkrete opbakning fra regionale virksomheder bidrager til at sikre, at behovet for praktikpladser vil kunne imødekommes med høj kvalitet og relevans.
EAMV vurderer at et lokalt udbud bliver en udløsende faktor for nyudvikling i aktiviteter relateret til turisme-destinationer og oplevelseserhvervet, og som får disse til at anvende uddannelsens studerende og deres kompetencer indenfor event management, organisation og ledelse, samt økonomi og markedsføring til at skabe og understøtte vækst og værdiskabelse i deres virksomheder.
Derudover vil et nyt udbud også medvirke til at Danmarks og især Region Midt-Vestjyllands behov for dimittender løbende dækkes.