Professionsbachelor - Professionsbachelor i E-commerce og Digital Marketing - Erhvervsakademi Midt-Vest
· Gymnasial eksamen (stx, hf, hhx, htx eller eux), eller særligt hf-forløb for fremmedsprogede (GIF) med Matematik B eller virksomhedsøkonomi B
· Erhvervsuddannelse: En erhvervsuddannelse af mindst 3 års varighed: Kontor, handel og forretningsservice med Matematik B eller virksomhedsøkonomi B
Ej relevant
Ej relevant
Ej relevant
Danmark gennemgår i disse år en markant digital transformation, som grundlæggende ændrer i vilkår for handel, produktion og kommunikation i både private og offentlige organisationer, og som kalder på nye digitale og kommercielle kompetencer.
Behovet for nye digitale og kommercielle kompetencer underbygges af Erhvervsakademi Aarhus’ undersøgelse af efterspørgslen på de kompetencer, som uddannelsen indeholder. Undersøgelsen er den nyeste større undersøgelse af nationale og regionale kompetencebehov indenfor e-commerce og digital marketing, og var grundlaget for RUVUs godkendelse af uddannelsen i 2023.
Undersøgelsen dokumenterer at der er en stor efterspørgsel af medarbejdere med kompetencer inden for e-commerce og digital marketing både nationalt og regionalt, dog er efterspørgslen markant højere i region Midtjylland sammenlignet med hele landet. Efterspørgslen i Midtjylland vurderes desuden ’meget høj’ i Århus og ’høj’ i Herning.
EAMV vurderer ud fra dette, at virksomheder i Region Midtjylland generelt har et stort behov for dimittender fra Professionsbacheloruddannelsen i E-commerce og digital marketing, og at der er en høj, men udækket, efterspørgsel på uddannelsens kompetencer i Midt- og Vestjylland, altså EAMVs område.
Et nyt udbud vil derfor både styrke den regionale udbudsbalance, jf. den politiske aftale fra juni 2021 om ”Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark”, styrke nationale og regionale vækststrategier som Danmarks Digitaliseringsstrategi og Erhvervsstrategi for Region Midtjylland, samt understøtte Regeringens landdistriktsudspil fra august 2024, som i afsnittet om øget tilgængelighed til uddannelse i hele landet, peger på at adgangen til videregående uddannelser har også betydning for, hvor de færdiguddannede vælger at bosætte sig.
Digitalisering og e-handel er centrale drivkræfter i nationale og regionale vækststrategier, herunder Danmarks Digitaliseringsstrategi, Erhvervsstrategi for Region Midtjylland og flere kommunale erhvervsplaner i Midt- og Vestjylland. Strategierne fremhæver behovet for at styrke virksomhedernes digitale konkurrenceevne, særligt hos små og mellemstore virksomheder.
Efterspørgslen på medarbejdere med kompetencer inden for e-commerce, dataanalyse og digital markedsføring er markant stigende, ifølge Dansk Erhverv, hvilket også understøttes i de indsamlede støtteerklæringer. Dansk Industri forventer, at andelen af virksomheder med e-handelsløsninger næsten fordobles på få år, og i Region Midtjylland viser vores analyse af et stort antal jobopslag aktuelt et tydelig behov for digitale marketingprofiler.
Virksomhederne som vi har været i dialog med om behovet for uddannelsens kompetenceprofil, melder om markante rekrutteringsudfordringer og behov for medarbejdere, der kan omsætte digitale strategier til konkrete resultater. En tendens som også eksplicit underbygges af det virksomhederne, giver udtryk for i støtteerklæringerne. I IT-barometeret 2024 angav hele 63% af de adspurgte virksomheder, at mangel på kvalificeret arbejdskraft, var deres største vækstbarriere.
For at underbygge vurderingen ift. Midt- og Vestjylland, har vi udarbejdet en behovsanalyse på baggrund af dialog med virksomheder og organisationer, samt jobopslagsanalyse. Denne fremgår af vedlagte bilag 1.
Analyser fra bl.a. Dansk Erhverv og egne jobopslagsanalyser viser et markant og stigende behov for arbejdskraft inden for e-commerce og digital marketing i Region Midtjylland, bl.a. drevet af at markedet for digital annoncering nu udgør mere end to tredjedele af det totale marked for annoncering. Analyser peger på vækst i både handels- og marketingfunktioner, især drevet af en stigende digitalisering og i anvendelsen af online salgskanaler. Vores gennemgang af Indeed og Jobindex viser over 250 relevante jobopslag 2022–2024 – aktuelt 58 digital marketing- og 45 marketingstillinger (juni 2025) i regionen.
På baggrund af nationale og regionale analyser, rapporter og undersøgelser, vurderes, at der aktuelt er et årligt behov for minimum 200 dimittender med kompetencer inden for e-commerce og digital marketing i Region Midtjylland. Dette underbygges af optaget på Erhvervsakademi Aarhus og antallet af jobopslag og de behovsanalysen beskrevne rekrutteringsproblemer.
Et udbud ved EAMV med et årligt afgangshold på 30 - 50 dimittender vurderes på kort sigt at være realistisk og dækkende for både praktik og jobmuligheder i regionen. Dette underbygges af støtteerklæringer fra virksomheder.
Aftagerkredsen i behovsundersøgelsen består af en bred vifte af virksomheder, organisationer og offentlige aktører fra Midt- og Vestjylland, som alle oplever mangel på e-commerce- og digitale marketingkompetencer.
De inddragede omfatter bl.a. Mascot International A/S, Dilling A/S, DK Company A/S og JBS Textiles Group A/S (tekstilproduktion), Sport 24 A/S og Korsholm Outdoor A/S (detailhandel/sport/outdoor), Jeres Ferie A/S (rejser), Witt A/S og Selfmade A/S (industri/teknologi), samt digitale bureauer som WeMarket A/S, MCB A/S, Happy & Co A/S, Skabertrang A/S, Vestjysk Marketing A/S og PEJ Gruppen A/S. Mediehusene Midtjylland A/S (medier), HK MidtVest og erhvervsråd (erhvervs- og arbejdstagerorganisationer), kommuner samt MCH og Ringkøbing Fjord Museer (offentlig/kulturel sektor).
Der er opbakning fra samtlige virksomheder/organisationer, som repræsenterer en bred vifte af brancher.
Fælles for dem er at de alle tilkendegiver et tydeligt behov for dimittender fra uddannelsen, og vil bidrage med praktik, cases og virksomhedsbesøg m.m.
Behovet understøttes også af, at alle seks kommuner i EAMVs dækningsområde bakker markant op om uddannelsen.
I ansøgningen om ny uddannelse fra 2023 skriver Erhvervsakademi Aarhus, at det særlige ved uddannelsen er, at det er en hybrid imellem it-uddannelse og en merkantil uddannelse fra start til slut. En uddannelse med en kombination af to fagligheder.
Målet med integrationen af faglighederne er at uddanne de faglige specialister/generalister som virksomhederne og interesseorganisationerne efterspørger.
Når man kombinerer to fagligheder, vil der være mange beslægtede uddannelser. Dog er der ingen uddannelser, der har det særlige fokus på e-commerce og digital marketing, hvorfor der heller ikke er andre uddannelser, der giver de studerende de samme kompetencer, indenfor uddannelsens fokusområde.
I de uddybende bemærkninger nedenfor er de vigtigste beslægtede uddannelser beskrevet.
Århus Erhvervsakademi beskriver i sin ansøgning om ny uddannelse fra 2023 de beslægtede uddannelser således:
De beslægtede uddannelser i relation til uddannelsen, er primært uddannelser der beskæftiger sig med merkantile fagligheder eller informationsteknologi.
For EAMVs udbudsområde er følgende derfor relevante at medtage fra Århus Erhvervsakademis beskrivelse:
Markedsføringsøkonom: Uddannelsen har nogle af de samme merkantile fagelementer, men de studerende får en bred indføring i faglighederne, frem for en dyb. Samtidig er der en del, primært tekniske, fagligheder der ikke dækkes på markedsføringsøkonom. Der er ikke særskilt fokus på digitale (it/tekniske) fagelementer.
Uddannelsen udbydes i Herning af EAMV.
Multimediedesigner: Uddannelsen har, som markedsføringsøkonom, nogle af de samme fagelementer. Her er det dog de tekniske og ikke de merkantile. Og denne uddannelse er også en bred uddannelse, hvor de ikke går i dybden med faglighederne.
Uddannelsen udbydes i Herning af EAMV.
PBO i digital konceptudvikling: Uddannelsen bygger ovenpå multimediedesigner eller en anden EA-uddannelse. Uddannelsen har fokus på udvikling af koncepter indenfor digitale platforme. Uddannelsen har fokus på virksomhedens kreative processer, hvor fokus på PBA er på det forretningsmæssige/tekniske.
Uddannelsen udbydes i Herning af EAMV.
Udover ovennævnte uddannelser, findes der ikke andre uddannelser i EAMV’s dækningsområde, som har et væsentligt fagligt overlap, idet VIA University College og Århus Universitets udbudssteder i dækningsområdet ikke tilbyder uddannelser, som indeholder nævneværdige faglige overlap i forhold til det nye udbud hos EAMV.
Et nyt udbud af Professionsbachelor i E-commerce og Digital Marketing vil bidrage positivt til det samlede udbud af uddannelsen, dels ved at medvirke til nationalt at der konkret uddannes flere dimittender til gavn for dansk erhvervsliv, og dels ved at et udbud af uddannelsen placeret i Vestjylland vil øge interessen i og forståelsen for, at erhvervslivet udnytter den digitale transformation til fortsat vækst og udvikling.
Nedenstående skema er en mere detaljeret sammenligning af det nye udbud og lokale beslægtede uddannelser:
Uddannels | Varighed | Niveau | Fokusområder | Typisk jobfunktion |
Professionsbachelor i E-commerce og Digital Marketing | 3½ år | Professionsbachelor | Strategisk e-commerce, digital marketing, dataanalyse, forretningsudvikling | E-commerce manager, digital marketing specialist, projektleder |
Markedsføringsøkonom | 2 år | Kort videregående | Salg, markedsføring, kommunikation | Marketingkoordinator, salgsassistent |
Multimediedesigner | 2 år | Kort videregående | Design, brugergrænseflader, visuel kommunikation | UX-designer, digital designer |
PB Digital konceptudvikling (top-up) | 1½ år | Professionsbachelor (top-up) | Digital strategi, konceptudvikling, brugerrejser | Digital konceptudvikler, UX-strategi |
Rekrutteringsgrundlaget udgøres primært af studenter med en gymnasial eksamen og adgangsgivende erhvervsuddannelser indenfor kontor, handel og forretningsservice, som har ønske om en uddannelse på professionsbachelorniveau med interesse for forretning og specifikt e-commerce og digital marketing.
I EAMV’s dækningsområde var der i perioden 2022-2024 årligt mellem 7.692 og 7.930 dimittender fra gymnasiale uddannelser.
Fordelingen på 1. prioritetsansøgninger for hele landet i 2025, fordelt på uddannelsestyper, viser at 6517 valgte en erhvervsakademiuddannelse, mens 18021 valgte en professionsbacheloruddannelse. Bruges det som en fordelingsnøgle for de knap 8000 dimittender i EAMVs udbudsområde, svarer til at rekrutteringsgrundlaget er godt 5000 (datavarehuset).
Denne volumen indikerer et solidt rekrutteringsgrundlag, som kan understøtte et årligt optag på 30-50 studerende, uden at skabe nævneværdige mærkbare konsekvenser for beslægtede udbud i regionen. EAMV forventer i en overgangsperiode, hvor det nye udbud finder sin plads i ansøgeres og aftageres bevidsthed, en mindre procentvis nedgang på egne uddannelser Markedsføringsøkonom og Multimediedesigner.
Dimittender fra uddannelsen vil kunne søge optagelse på relevante kandidat- og masteruddannelser, herunder fx cand.it., cand.merc. og andre beslægtede videregående uddannelser på universiteter og handelshøjskoler.
Derudover åbner uddannelsen mulighed for efteruddannelse gennem erhvervskandidatforløb og deltidsbaserede masteruddannelser inden for digital forretning, e-commerce, kommunikation og marketing. Valget af specialisering i den afsluttende del af uddannelsen kan styrke adgangen til specifikke overbygninger.
Optag år 1: 30 studerende
Optag år 2: 35 studerende
Optag år 3: 40 studerende
EAMV har en solid eksisterende kontaktflade til virksomheder i Midt- og Vestjylland gennem vores nuværende beslægtede uddannelser som er multimediedesigner, professionsbachelor i digital konceptudvikling og markedsføringsøkonom, hvor der er stor efterspørgsel på praktikanter. På den baggrund forventer vi ikke udfordringer med at etablere relevante praktikpladser. Vi oplever her en større efterspørgsel fra virksomhederne, end der er praktikanter.
Praktikmulighederne omfatter bl.a. detail- og engrosvirksomheder, kommunikations- og marketingbureauer samt industrivirksomheder med fokus på e-handel og digital forretningsudvikling. Mange virksomheder har allerede givet tilsagn, herunder Mascot International A/S Dilling A/S, JBS Textiles Group A/S, DK Company A/S, Bestseller A/S, Sport 24 A/S, Korsholm Outdoor A/S, Jeres Ferie A/S, WeMarket A/S, MCB A/S, Happy & Co A/S, Skabertrang A/S, Vestjysk Marketing A/S og Witt A/S. Disse repræsenterer både lokale og internationale markeder, hvilket sikrer et bredt og relevant praktikgrundlag. Se desuden uddybning i bilag 1.
EAMV vurderer at et lokalt udbud vil øge interessen for e-commerce og digital marketing for både aftagere og ansøgere og at der kan rekrutteres ind fra eget dækningsområde; og derudover også at et nyt udbud vil medvirke til at Region Midtjyllands behov for dimittender løbende dækkes både i vest og øst.