Kandidat - Interaktive teknologier - Syddansk Universitet
Adgangsgivende uddannelser til civilingeniøruddannelsen (KA) i Interaktive Teknologier i Vejle er en teknisk videnskabelig BSc. indenfor følgende områder:
- Bachelor of Science (civilingeniør) i Interaktive Teknologier – SDU (retskrav)
- Bachelor of Science (civilingeniør) i Spiludvikling og læringsteknologi – SDU
- Bachelor of Science (civilingeniør) i Software Engineering – SDU (Vejle, Sønderborg, Odense) – kan med rette valgfag være adgangsgivende
Ved øvrige ansøgere er forudsætningen for optagelse på kandidatuddannelsen, at ansøgeren har gennemført en bacheloruddannelse i teknisk videnskab, en diplomingeniøruddannelse eller en bacheloruddannelse i naturvidenskab, som minimum indeholder følgende fagelementer:
- Softwareudvikling og programmering (10 ECTS)
- Informationsteknologi (10 ECTS)
- Interaktionsteknologi og -design (15 ECTS)
- Hardware og Prototyping (10 ECTS)
- VR/AR Technologies (5 ECTS)
- Webprogrammering og/eller frontend-udvikling (15 ECTS)
- Algoritmer og datastrukturer 5 ECTS
- Statistik 5 ECTS
- Større ingeniørprojekt 10 ECTS
Idet uddannelsen undervises på engelsk, kræves endvidere engelsk på minimum B-niveau
Civilingeniøren i Interaktive Teknologier kan løse komplekse front-end design og tekniske problemer, samtidig med at brugerperspektivet integreres. Bidrage til og lede forsknings-, design- og udviklingsprocesser, implementering og tilpasning af brugervendte systemer, samt flydende kombinere teknisk ekspertise med en forståelse af brugerne af systemer og være forkæmper for succesfuldt design, udvikling og aktivering af brugervendte digitale systemer på tværs af software og hardware.
Civilingeniøren vil kunne bestride en række forskellige jobfunktioner indenfor:
- Software designer, software udvikler, system designer & integrator, front-end IT architect.
- Database programmør, web udvikler, 3D-programmør, grafisk udvikler, hardware designer, system designer, udvikler indenfor sundhedsteknologi, kreative industri, uddannelsesteknologi o.a.
- UX/UI ingeniør, product prototype ingeniør, VR/AR developer.
- Organisatoriske stillinger som fx projektleder, software quality ingeniør, ansvarlig for IT strategi, eller konsulent indenfor IT, design eller brugerforståelse.
- Forsker og underviser.
1. semester kurser
Scientific Methods (10 ECTS)
Underviser i forskningsmetoder, herunder eksperimentdesign, dataindsamling og analyse, essentielt for akademisk og industriel forskning.
Advanced Cyber-Physical Systems (10 ECTS)
Et dybere indblik i cyber-fysiske systemer, der udforsker avancerede integrations-, optimerings- og testteknikker for smarte systemer og IoT.
AI in Systems Engineering and Design (10 ECTS)
Fokuserer på anvendelse af kunstig intelligens inden for ingeniørsystemer, der dækker AI-algoritmer, maskinlæring og praktiske designapplikationer.
2. semester kurser
Advanced Digital Innovation Project (10 ECTS)
Studerende arbejder på et komplekst innovationsprojekt, bruger avancerede færdigheder til at skabe og prototype produkter eller systemer med potentiel industriel indvirkning.
Advanced Interaction Design (10 ECTS)
Et specialiseret kursus i design af komplekse brugeroplevelser, med fokus på avancerede brugerforskningsmetoder, UI/UX og interaktionsstrategier.
Advanced Metaverse Technologies (10 ECTS)
Udforsker det nyeste inden for VR, AR og XR, med vægt på tekniske færdigheder til at skabe fordybende virtuelle miljøer.
3. semester kurser
Interaction Research Project (10 ECTS)
Studerende udfører dybdegående forskning i et emne inden for interaktionsdesign, ofte involverende brugertest og analyse, der bidrager til akademisk eller industriel viden.
Valgfag (2 slots) (20 ECTS)
Fleksible slots, der tillader studerende at tage avancerede kurser på tværs af discipliner, potentielt arbejde med studerende fra andre uddannelser for at udvide deres ekspertise. Kurser kan tages på tværs af alle Vejle-baserede uddannelser og inkluderer "Introduktion til Forretningsprocesser" og "Adfærdsanalyse".
4. semester kurser
Kandidatspeciale (30 ECTS)
Afslutningsprojektet, hvor studerende selvstændigt forsker, designer og implementerer en omfattende løsning på et komplekst problem, ofte med industrielle eller akademiske partnere.
Takst tre i lighed med øvrige ingeniøruddannelser
Som beskrevet i covernotatet er der helt generelt et stort behov for it-kompetencer i Danmark. Dette både på nationalt plan og i særdeleshed regionalt udenfor de større byer, hvor det grundet den meget lave mobilitet er svært at tiltrække den eftertragtede IT-arbejdskraft. På landsplan viser IT-Branchens seneste IT-barometer at 32% af virksomhederne helt har opgivet rekrutteringen, da der slet ikke var ansøgere til stillingerne. En udfordring der i høj grad også er tilstede i Trekantområdet grundet fraværet af lokale hårde IT-uddannelser.
Det virksomheder især efterspørger, er kapacitet indenfor softwareudvikling og –arkitektur. Herunder er bl.a. den brugerorienterede ekspertise efterspurgt – fx i sundhedssektoren.
SDUs behovsundersøgelse underbygger dette tydeligt, hvilket kan ses i bilaget. Ift. Interactive Technologies viser undersøgelsen bl.a. at
- de lokale virksomheder i meget stor udstrækning efterspørger de hårde IT-kompetencer – herunder særligt kompetencer inden for bl.a. programmering og softwareudvikling fra et brugerperspektiv
- der er stort behov for front-end ingeniører inden for brugerrettede applikationer og hardware. Dette dog særligt med det brede fokus på interaktive teknologier fremfor det mere specialiserede fokus på spiludvikling.
- virksomhederne grundet de store rekrutteringsudfordringer vedr. IT-specialister med avanceret teknisk viden, ønsker tidligst mulig adgang til at samarbejde med de studerende på uddannelsen om cases, projektarbejde o.l.
Dertil søges uddannelsen som engelsk udbud for at kunne give dimittenderne de internationale kompetencer, som det lokale erhvervsliv efterspørger.
Se covernotatet og behovsundersøgelsen for yderligere redegørelse om behovet.
Behovet for dimittenderne har under dialogen med aftagerne været tydelig udtalt – særligt LEGO koncernen har helt naturligt udtrykt stor interesse for området – og da uddannelsen er udviklet i samarbejde med disse aftagere, forventes en stor efterspørgsel efter dimittenderne. SDU’s IT-rettede ingeniøruddannelser har generelt meget lav ledighed – fx har Software Engineering i Odense haft 0% ledighed (k4-7) de forgangne 3 år og vurderingen er, at dimittenderne fra uddannelsen i Vejle vil være lige så eftertragtede.
SDU forventer efter fuld indfasning af uddannelsen at optage omkring 65 studerende på kandidatuddannelsen og med et forventet frafald på ca. 10%-15% forventer SDU således at uddanne ca. 55-58 dimittender om året.
Med udgangspunkt i dialogen med erhvervslivet, samt de underbyggende rapporter og undersøgelser til behovsundersøgelsen, vurderer SDU dog at efterspørgslen de næste mange år vil overstige dimittendniveauet væsentligt.
Behovet blev i første omgang klarlagt af UFM via en kortlægning af behovet for fremtidige udbud af STEM- og IT-uddannelser i Trekantområdet.
Efterfølgende har SDU konkretiseret behovet med Vejle kommune til fire uddannelsesretninger indenfor IT – herunder en uddannelse indenfor Interaktive teknologier. Behovet for disse uddannelsesretninger blev herfra undersøgt via en samlet proces, så nødvendige sammenhænge og forskelle kunne identificeres fra start.
I august ’24 blev oplægget efterprøvet og konkretiseret af en række nøgleaktører fra området, hvilket mundede ud i et stort dialogmøde med alle relevante aftagere i nærområdet. Mødet blev afholdt i oktober måned, hvor fokus var på at identificere det egentlige kompetencebehov.
I november ’24 bliver der afholdt endnu et stormøde for alle aftagere og interessenter. Fokus for dette møde var de egentlige uddannelsesforslag og tilpasningen heraf, samt det fremtidige samarbejde omkring SDU Vejle og læringsmiljøet.
Efter en tilpasning af uddannelsesforslagene fik alle involverede aftagere afslutningsvis mulighed for at sende skriftlige kommentarer til det udarbejdede forslag.
En samlet oversigt over inddragede aftagere er i bilaget.
Behovsundersøgelsen og den dertilhørende uddannelsesudvikling har været en iterativ proces med bred inddragelse og dybdegående dialog med de relevante aftagere. Herigennem blev det konkrete kompetencebehov indenfor de identificerede fagområder drøftet og klarlagt, så SDU’s fagmiljøer på den baggrund kunne udarbejde og tilpasse de egentlige uddannelsesforslag. I bilagets resultat-afsnit ses en oplistning af de identificerede kompetencebehov og ønsker, samt hvordan de efterfølgende er blevet indarbejdet i Civilingeniøruddannelsen i Interaktive teknologier. Uddannelsen har således også erstattet det oprindelige spiludviklende element til med et større fokus på læringsapplikationer og industrielle læringsplatforme, interaktionsdesignteknikker, samt full-stack forskning, design og udviklingskompetencer.
Grundet den høje involveringsgrad og engagementet fra de relevante aftagere i udviklingen af uddannelsen, er det således SDU’s opfattelse, at denne og de øvrige uddannelser under denne proces, derved er blevet skræddersyet til aftagernes behov, hvilket bl.a. underbygges af at aftagerne ved sidste præsentation af uddannelsesforslaget vurderede, at det fuldt ud levede op til behovet
Civilingeniøruddannelsen i Interaktive Teknologier er unik i Danmark. De ansøgte uddannelser er således i deres grundlæggende og konstituerende indhold anderledes end andre design-fokuserede uddannelser udbudt på ITU, AU, AAU og DTU, fordi afsættet er i teknisk udvikling og softwareudvikling, med et fokus på front-end operationer. ITUs "Digital Design and Interactive Technologies" er også fokuseret på design, men har ikke den samme tekniske kerne eller tilgang til front-end engineering og design. I stedet har den et bredere kvalitativt og kvantitativt sigte og samfundsfagligt fokus.
Dertil har Civilingeniøruddannelser i Interaktive teknologier på baggrund af behovsundersøgelsens resultater fået et særligt fokus på teknisk udvikling og design indenfor hardware, uddannelsesteknologi, virtual reality og augmented reality, samt produktionsmiljøer.
Uddannelsen er udviklet målrettet til og med de lokale aftagere i Trekantområdet, som ligeledes vil indgå i et samarbejde om læringsmiljøet omkring SDU Vejle. SDU arbejder derved målrettet for, at dimittenderne fra den ansøgte uddannelse vil søge beskæftigelse i selv samme geografiske område og dertilhørende aftagere.
Sammenhængen mellem den samlede uddannelsespakke til SDU Vejle er angivet i covernotatet (bilag).
Som beskrevet i covernotatet betyder det store behov for IT- og STEM kompetencer kombineret med de faldende ungdomsårgange, at rekrutteringsgrundlaget ikke udelukkende kan udgøres af danske studerende.
Et rent dansk optag vil således være udfordrende, samt ikke mindst kunne få konsekvenser for øvrige relaterede uddannelser i nærområdet.
Skal rekrutteringen af studerende til uddannelsen både kunne sikre nok dimittender til lokalmiljøet og ikke mindst til at den nye uddannelse og campus som helhed rent økonomisk kan hænge sammen, samtidigt med at det ikke skal påvirke relaterede eksisterende udbud, er uddannelsen og SDU Vejle som helhed derved afhængig af, at kunne tilbyde de ansøgte uddannelser på Engelsk.
Civilingeniøruddannelsen i Interaktive Teknologier forventes at tiltrække danske og internationale studerende med interesse indenfor front-end udvikling inden for brugerrettede applikationer og hardware.
Dimittender kan komme i betragtning til Ph.d. forskeruddannelsesstilling.
På Civilingeniør kandidatuddannelsen i Interaktive Teknologier forventes følgende optag:
- Første år: 20
- Andet år: 50
- Tredje år: 65
Ikke relevant
SDU har som del af processen givet relevante institutioner mulighed for at kommentere på SDU Vejle og de dertilhørende uddannelser.
Høringen er således sendt ud til Århus Universitet, Aalborg Universitet, VIA University College og University College Lillebælt, hvoraf de to sidstnævnte er vendt tilbage med kommentarer.
University College Lillebælt ser grundlæggende positivt på SDU Vejle og de dertilhørende uddannelser, men udtrykker bekymring for deres datamatikeruddannelse, hvortil de opfordrer SDU til at oprette en meritmodel til relevante bacheloruddannelser.
Af de ansøgte uddannelser er kun SDU’s bacheloruddannelser i Datalogi og Kunstig intelligens relevante i denne sammenhæng, hvorved University College Lillebælts opfordring ligeledes kun adresseres i disse ansøgninger.
VIA University College har i deres svar ingen kommentarer til Civilingeniøruddannelsen i Interaktive Teknologier, bortset fra at de ser SDUs ingeniørfaglige kandidatuddannelser, som oplagte overbygninger for de af deres diplomingeniører, der efterfølgende alligevel ønsker en kandidatuddannelse.
På baggrund af høringen konkluderer SDU således, at de hørte institutioner ikke har bekymringer vedr. den ansøgte Civilingeniøruddannelse i Interaktive Teknologier.