Ansøgning om prækvalifikation af videregående uddannelser

Bachelor - Interaktive teknologier - Syddansk Universitet

Syddansk Universitet
03/02-2025 09:33
2025-1
Indsendt
Ansøgningstype
Ny uddannelse

Udbudssted
SDU, Vejle

Informationer på kontaktperson for ansøgningen (navn, email og telefonnummer)
Chefkonsulent Kim Jensen, Tlf. 6550 2947 / 4186 6138, email: kej@tek.sdu.dk og SDU's prækvalifikation mailbox (praekval@sdu.dk)

Er institutionen institutionsakkrediteret?
Ja

Er der tidligere søgt om godkendelse af uddannelsen eller udbuddet?
Nej

Uddannelsestype
Bachelor

Uddannelsens fagbetegnelse på dansk
Interaktive teknologier

Uddannelsens fagbetegnelse på engelsk
Interactive Technology Engineering

Angiv den officielle danske titel, som institutionen forventer at bruge til den nye uddannelse
Bachelor (BSc) i teknisk videnskab (Interaktive teknologier)

Angiv den officielle engelske titel, som institutionen forventer at bruge til den nye uddannelse
Bachelor of Science (BSc) in Engineering (Interactive Technology Engineering)

Hvilket hovedområde hører uddannelsen under?
Teknisk videnskab

Hvilke adgangskrav gælder til uddannelsen?

Uddannelsen ønskes placeret under adgangsbekendtgørelsens, bilag 1 område 7 (teknisk-videnskabelige bacheloruddannelser).


Adgangskrav følger eksisterende Software Engineering uddannelser:



  • Engelsk B

  • Matematik A

  • Fysik B eller Geovidenskab A


Derudover skal ansøgere:



  • Have et karaktergennemsnit på mindst 7,0, når de søger om optagelse i kvote 1

  • Bestå en optagelsesprøve, når de søger om optagelse i kvote 2


Uddannelsen er direkte adgangsgivende til:



  • Civilingeniøruddannelsen (KA) i Interactive Technologies Engineering i Vejle (retskrav)


Derudover kan uddannelsen med de rette valgfag være adgangsgivende til: 



  • Civilingeniøruddannelsen (KA) i Software Engineering ved SDU i Vejle

  • Civilingeniøruddannelsen (KA) i Software Engineering ved SDU i Sønderborg

  • Civilingeniøruddannelsen (KA) i Software Engineering ved SDU i Odense 


Er det et internationalt samarbejde, herunder Erasmus, fællesuddannelse el. lign.?
Nej

Hvis ja, hvilket samarbejde?

Hvilket sprog udbydes uddannelsen på?
Engelsk

Er uddannelsen primært baseret på e-læring?
Nej, undervisningen foregår slet ikke eller i mindre grad på nettet.

ECTS-omfang
180

Beskrivelse af uddannelsens formål og erhvervssigte. Beskrivelsen må maks. fylde 1200 anslag

Teknisk videnskab (bachelor) i Interaktive Teknologier har primært til formål at kvalificere dimittenden til optagelse på den tilhørende civilingeniøruddannelse (kandidat) i Interaktive Teknologier.


Derudover kan bacheloren varetage erhvervsfunktioner, hvor dimittenden skal:



  • Adressere og løse komplekse tekniske og brugerorienterede udfordringer via specialiseret viden om skæringspunktet mellem systemer og brugere, 

  • udvikle og implementere software og hardware med fokus på brugercentrerede systemer.

  • tilpasse, integrere og videreudvikle eksisterende systemer ud fra relevante teorier, designprincipper samt teknologiske, organisatoriske og brugerfokuserede overvejelser.

  • anvende teorier, modeller og teknikker til problemidentifikation, software- og interaktionsdesign, implementering, test, dokumentation og projektledelse på tværs af brugerorienterede systemer.

  • anvende metoder, værktøjer, data og digitale ingeniørfærdigheder til systematisk og reflekteret udvikling, anskaffelse, integration og vedligeholdelse af brugercentrerede systemer, der opfylder brugerens forventninger, er i overensstemmelse med organisatoriske mål og lever op til tidsplan, kvalitets- og budgetstandarder.


Uddannelses struktur og konstituerende faglige elementer

1. semester kurser


Programming Fundamentals (10 ECTS)
Introducerer grundlæggende programmering, der dækker nøglebegreber som variabler, kontrolstrukturer og funktioner. Studerende lærer også objektorienteret programmering (OOP), et programmeringsparadigme, der gør koden mere modulær og skalerbar.


Mathematics I (5 ECTS)
Dækker essentielle matematiske begreber, herunder lineær algebra, regnemetoder, diskret matematik og statistik. Disse emner danner grundlaget for problemløsning og analyse inden for tekniske felter.


Interaction Design (5 ECTS)
En introduktion til brugercentreret og interaktionsdesign, hvor studerende lærer at udvikle brugerpersonas, scenarier og prototyper samt udføre brugerundersøgelser. Kurset inkluderer tidlige designmetoder og brugervenlighedstest.


Semester project: User-Centred Design (10 ECTS)
Et samarbejds- og projektbaseret kursus, hvor studerende tackler en designudfordring fra en virkelighedstro klient, udfører brugerundersøgelser og iterativ prototyping for at udvikle en løsning, for eksempel, en medicinsk app eller enhed.


2. semester kurser


Information Technology I (5 ECTS)
Giver en omfattende oversigt over IT-systemer, der dækker operativsystemer, datastyring, webteknologi og grundlæggende cybersikkerhed, der er essentielle for at kunne bygge pålidelige digitale løsninger. Inkluderer en introduktion til webteknologier, der dækker front-end programmering, HTML, CSS og JavaScript, grundlæggende for at bygge dynamiske webapplikationer.


Software Design (5 ECTS)
Introducerer softwaredesignprocessen, herunder requirement gathering, designmønstre og principperne for teknisk og softwaredesign for at understøtte skalerbar, vedligeholdelsesvenlig kode, herunder mere avancerede objektorienterede programmeringsteknikker.


Mathematics II (5 ECTS)
Fortsættelse af første semesters Matematik I kursus, der går dybere ind i regnemetoder og statistik, styrker og udvider disse færdigheder for at understøtte deres overordnede ingeniør- og teknologifærdigheder.


Cyber-Physical Systems I (5 ECTS)
Fokuserer på at designe systemer, der interagerer med den fysiske verden, såsom robotteknologi, IoT og sensorbaserede løsninger, der bygger bro mellem software og hardware.


Semester project: Developing Engaging Software Systems (10 ECTS)
Studerende arbejder på at skabe engagerende digitale oplevelser med fokus på brugercentreret design. Projekter kan inkludere gamificerede applikationer eller interaktive velfærdsløsninger.


3. semester kurser


Computing Fundamentals I (5 ECTS)
Dækker fundamentale aspekter af computersystemer, herunder datarepræsentation, algoritmer og grundlæggende computerarkitektur, der forbereder studerende på mere komplekse computerkoncepter.


Information Technology II (5 ECTS)
Fortsættelse af Information technology I. Giver en omfattende oversigt over IT-systemer, der dækker operativsystemer, datastyring, webteknologi og fundamental cybersikkerhed, essentielt for at bygge pålidelige digitale løsninger.


Software Design (fortsat) (5 ECTS)
Bygger videre på tidligere softwaredesignkurser, introducerer mere avancerede softwaredesigns, avancerede objektorienterede programmeringsteknikker og detaljerede casestudier.


Cyber-Physical Systems II (5 ECTS)
Fortsættelse af Cyber-Physical Systems I. Fokuserer på at designe systemer der interagerer med den fysiske verden, herunder områder som soft robotteknologi og menneske-robot interaktion.


Semester project: Cyber-Physical Development (10 ECTS)
Studerende designer et cyber-fysisk system, anvender hardware- og softwareintegrationsteknikker for at skabe prototyper, såsom smarte enheder eller robotprojekter.


4. semester kurser


Computing Fundamentals II (5 ECTS)
Fortsættelse af Computing Fundamentals I. Dækker grundlæggende computersystemer, herunder datarepræsentation, algoritmer og grundlæggende computerarkitektur, der forbereder studerende på mere komplekse computerkoncepter.


Educational Technologies (5 ECTS)
Undersøger værktøjer og systemer til digital læring, udforsker uddannelsesteorier og praktiske teknologibaserede undervisningsløsninger.


Metaverse Technologies (10 ECTS)
Udforsker virtual og augmented reality, med fokus på de tekniske og kreative aspekter af at udvikle fordybende oplevelser.


Semester project: Industrial Learning Platforms (10 ECTS)
Et praktisk projekt, hvor studerende designer teknologi til industriel træning, skaber uddannelsesplatforme eller simulationer til udvikling af virkelige færdigheder.


5. semester kurser


Valgfag (4 slots, 20 ECTS)
Studerende vælger kurser baseret på personlige interesser og karrieremål, hvilket muliggør specialisering inden for områder som velfærdsteknologier, brugerforskning og eksperimentering, industrielle træningsteknologier, programmering til VR/AR eller generativ AI.


Digital Innovation Project (10 ECTS)
Et tværfagligt projekt, hvor studerende samarbejder på tværs af felter for at innovere et produkt med reelt potentiale, udvikler iværksætterfærdigheder og teamwork.


6. semester kurser


Webdevelopment (10 ECTS)
Et avanceret kursus i webprogrammering, med fokus på back-end udvikling, databaser og webframeworks, der forbereder studerende til at bygge robuste, datadrevne webapplikationer.


Project Management and Engineering theory (5 ECTS)
Dækker projektledelsesprincipper, herunder planlægning, tidsplanlægning, budgettering og teamledelse, der udstyrer studerende til at lede teknologiprojekter. Dækker også videnskabens natur; Relaterer den videnskabelige metode og former for logisk ræsonnement til specifikke ingeniørprojekter og giver historiske overblik over udviklingen af naturfilosofi/videnskab.


Bachelor project (15 ECTS)
Studerende gennemfører et individuelt projekt, hvor de anvender al deres akkumulerede viden til at designe og implementere en unik løsning på et relevant problem.


Begrundet forslag til takstindplacering af uddannelsen

Takst tre i lighed med øvrige ingeniøruddannelser  


Forslag til censorkorps
Civilingeniøruddannelsernes censorkorps – Elektronik, IT og Energi

Dokumentation af efterspørgsel på uddannelsesprofil - Upload PDF-fil på max 30 sider. Der kan kun uploades én fil
Behovsundersøgelse og øvrige bilag - TEK ITE.pdf

Kort redegørelse for det nationale og regionale behov for den nye uddannelse. Besvarelsen må maks. fylde 1800 anslag

Som beskrevet i covernotatet er der helt generelt et stort behov for it-kompetencer i Danmark. Dette både på nationalt plan og i særdeleshed regionalt udenfor de større byer, hvor det grundet den meget lave mobilitet er svært at tiltrække den eftertragtede IT-arbejdskraft. På landsplan viser IT-Branchens seneste IT-barometer at 32% af virksomhederne helt har opgivet rekrutteringen, da der slet ikke var ansøgere til stillingerne. En udfordring der i høj grad også er tilstede i Trekantområdet grundet fraværet af lokale hårde IT-uddannelser. 
Det virksomheder især efterspørger, er kapacitet indenfor softwareudvikling og –arkitektur. Herunder er bl.a. den brugerorienterede ekspertise efterspurgt – fx i sundhedssektoren.


SDUs behovsundersøgelse underbygger dette tydeligt, hvilket kan ses i bilaget. Ift. Interactive Technologies viser undersøgelsen bl.a. at



  • de lokale virksomheder i meget stor udstrækning efterspørger de hårde IT-kompetencer – herunder særligt kompetencer inden for bl.a. programmering og softwareudvikling fra et brugerperspektiv

  • der er stort behov for front-end ingeniører inden for brugerrettede applikationer og hardware. Dette dog særligt med det brede fokus på interaktive teknologier fremfor det mere specialiserede fokus på spiludvikling.

  • virksomhederne grundet de store rekrutteringsudfordringer vedr. IT-specialister med avanceret teknisk viden, ønsker tidligst mulig adgang til at samarbejde med de studerende på uddannelsen om cases, projektarbejde o.l.


Dertil søges uddannelsen som engelsk udbud for at kunne give dimittenderne de internationale kompetencer, som det lokale erhvervsliv efterspørger.


Uddybende bemærkninger

Se covernotatet og behovsundersøgelsen for yderligere redegørelse om behovet. 


Underbygget skøn over det nationale og regionale behov for dimittender. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

En civilingeniør bachelor uddannes til at fortsætte på uddannelsens kandidatdel. Stort set alle bachelordimittender forventes derfor at læse videre, hvorfor dimittendbehovet er vurderet ift. endt civilingeniøruddannelse på kandidatniveau.


Behovet for dimittenderne har under dialogen med aftagerne været tydelig udtalt – særligt LEGO koncernen har helt naturligt udtrykt stor interesse for området – og da uddannelsen er udviklet i samarbejde med disse aftagere, forventes en stor efterspørgsel efter dimittenderne. SDU’s IT-rettede ingeniøruddannelser har generelt meget lav ledighed – fx har Software Engineering i Odense haft 0% ledighed (k4-7) de forgangne 3 år og vurderingen er, at dimittenderne fra uddannelsen i Vejle vil være lige så eftertragtede.


SDU forventer efter fuld indfasning af uddannelsen at optage omkring 65 studerende på kandidatuddannelsen og med et forventet frafald på ca. 10%-15% forventer SDU således at uddanne ca. 55-58 dimittender om året.  
Med udgangspunkt i dialogen med erhvervslivet, samt de underbyggende rapporter og undersøgelser til behovsundersøgelsen, vurderer SDU dog at efterspørgslen de næste mange år vil overstige dimittendniveauet væsentligt.


Hvilke aftagere har været inddraget i behovsundersøgelsen? Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Behovet blev i første omgang klarlagt af UFM via en kortlægning af behovet for fremtidige udbud af STEM- og IT-uddannelser i Trekantområdet.


Efterfølgende har SDU konkretiseret behovet med Vejle kommune til fire uddannelsesretninger indenfor IT – herunder en uddannelse indenfor Interaktive teknologier. Behovet for disse uddannelsesretninger blev herfra undersøgt via en samlet proces, så nødvendige sammenhænge og forskelle kunne identificeres fra start.


I august ’24 blev oplægget efterprøvet og konkretiseret af en række nøgleaktører fra området, hvilket mundede ud i et stort dialogmøde med alle relevante aftagere i nærområdet. Mødet blev afholdt i oktober måned, hvor fokus var på at identificere det egentlige kompetencebehov.


I november ’24 bliver der afholdt endnu et stormøde for alle aftagere og interessenter. Fokus for dette møde var de egentlige uddannelsesforslag og tilpasningen heraf, samt det fremtidige samarbejde omkring SDU Vejle og læringsmiljøet.


Efter en tilpasning af uddannelsernesforslagene fik alle involverede aftagere afslutningsvis mulighed for at sende skriftlige kommentarer til det udarbejdede forslag.


En oversigt over inddragede aftagere kan ses i bilaget.


Hvordan er det konkret sikret, at den nye uddannelse matcher det påviste behov? Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Behovsundersøgelsen og den dertilhørende uddannelsesudvikling har været en iterativ proces med bred inddragelse og dybdegående dialog med de relevante aftagere. Herigennem blev det konkrete kompetencebehov indenfor de identificerede fagområder drøftet og klarlagt, så SDU’s fagmiljøer på den baggrund kunne udarbejde og tilpasse de egentlige uddannelsesforslag. I bilagets resultat-afsnit ses en oplistning af de identificerede kompetencebehov og ønsker, samt hvordan de efterfølgende er blevet indarbejdet i Civilingeniøruddannelsen i Interaktive teknologier. Uddannelsen har således også erstattet det oprindelige  spiludviklende element til med et større fokus på læringsapplikationer og industrielle læringsplatforme, interaktionsdesignteknikker, samt full-stack forskning, design og udviklingskompetencer.  
Grundet den høje involveringsgrad og engagementet fra de relevante aftagere i udviklingen af uddannelsen, er det således SDU’s opfattelse, at denne og de øvrige uddannelser under denne proces, derved er blevet skræddersyet til aftagernes behov, hvilket bl.a. underbygges af at aftagerne ved sidste præsentation af uddannelsesforslaget vurderede, at det fuldt ud levede op til behovet.


Beskriv ligheder og forskelle til beslægtede uddannelser, herunder beskæftigelse og eventuel dimensionering. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Civilingeniøruddannelsen i Interaktive Teknologier er unik i Danmark. SDU’s BA i Spiludvikling og Læringsteknologi har også et fokus på front-end udvikling og har elementer af cyber-physical systems og læringsteknologi. Dog er fokus på spiludvikling og den kreative industri, hvorimod BA i Interaktive Teknologier har fokus på produktion og træning, samt en tungere teknisk softwareudviklingsdimension. Pba. Behovsundersøgelsen rummer den desuden elementer rettet mod produktionssituationer.


Primært SDU’s egne IT-rettede ingeniøruddannelser, samt uddannelser på ITU, AU og AAU, berører dele af den foreslåede uddannelse, men ikke med signifikante overlap. ITUs "Digital Design and Interactive Technologies" er også fokuseret på design, men har ikke den samme tekniske kerne eller tilgang til front-end engineering og design. I stedet har den et bredere kvalitativt/kvantitativt sigte og samfundsfagligt fokus.


Civilingeniør bacheloruddannelsen i Interaktive Teknologier uddanner som udgangspunkt til optag på kandidaten i Interaktive Teknologier. Skulle dimittender alligevel søge job efter endt bachelor, forventer SDU, at beskæftigelsen bliver fundet i Trekantområdet og dertilhørende aftagere. 


Uddybende bemærkninger

Sammenhængen mellem den samlede uddannelsespakke til SDU Vejle er angivet i covernotatet (bilag).


Beskriv rekrutteringsgrundlaget for ansøgte, herunder eventuelle konsekvenser for eksisterende beslægtede udbud. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Som beskrevet i covernotatet betyder det store behov for IT- og STEM kompetencer kombineret med de faldende ungdomsårgange, at rekrutteringsgrundlaget ikke udelukkende kan udgøres af danske studerende.


Et rent dansk optag vil således være udfordrende, samt ikke mindst kunne få konsekvenser for øvrige relaterede uddannelser i nærområdet.


Skal rekrutteringen af studerende til uddannelsen både kunne sikre nok dimittender til lokalmiljøet og ikke mindst til at den nye uddannelse og campus som helhed rent økonomisk kan hænge sammen, samtidigt med at det ikke skal påvirke relaterede eksisterende udbud, er uddannelsen og SDU Vejle som helhed derved afhængig af, at kunne tilbyde de ansøgte uddannelser på Engelsk.


Civilingeniøruddannelsen i Interaktive Teknologier forventes at tiltrække danske og internationale studerende med interesse indenfor front-end udvikling inden for brugerrettede applikationer og hardware. 


Beskriv kort mulighederne for videreuddannelse

Studerende vil have retskrav på optagelse på tilhørende civilingeniøruddannelse (KA) i Interaktive Teknologier (ved SDU Vejle).


Derudover vil uddannelsen også kunne give adgang til SDU’s Civilingeniøruddannelser (KA og EKA) i Software Engineering (Vejle, Odense og Sønderborg). 


Civilingeniør bacheloruddannelsen i Interactive Technology Engineering giver mulighed for at fortsætte på en civilingeniør kandidatuddannelse i Interactive Technology Engineering (på SDU Vejle) eller i Software Engineering (på SDU Odense, Sønderborg eller Vejle).


Civilingeniør kandidatuddannelserne i Interactive Technology Engineering og Software Engineering i Vejle forventes fra 2028, udover at blive udbudt som en kandidat på 120 ECTS, også at blive udbudt som erhvervskandidat.


Forventet optag på de første 3 år af uddannelsen. Besvarelsen må maks. fylde 200 anslag

På Civilingeniør bacheloruddannelsen i Interaktive Teknologier forventes følgende optag:



  • Første år: 30

  • Andet år: 45

  • Tredje år: 60 


Hvis relevant: forventede praktikaftaler. Besvarelsen må maks. fylde 1200 anslag

Ikke relevant 


Øvrige bemærkninger til ansøgningen

SDU har som del af processen givet relevante institutioner mulighed for at kommentere på SDU Vejle og de dertilhørende uddannelser.


Høringen er således sendt ud til Århus Universitet, Aalborg Universitet, VIA University College og University College Lillebælt, hvoraf de to sidstnævnte er vendt tilbage med kommentarer.


University College Lillebælt ser grundlæggende positivt på SDU Vejle og de dertilhørende uddannelser, men udtrykker bekymring for deres datamatikeruddannelse, hvortil de opfordrer SDU til at oprette en meritmodel til relevante bacheloruddannelser.


Af de ansøgte uddannelser er kun SDU’s bacheloruddannelser i Datalogi og Kunstig intelligens relevante i denne sammenhæng, hvorved University College Lillebælts opfordring ligeledes kun adresseres i disse ansøgninger. 


VIA University College har i deres svar ingen kommentarer til Civilingeniøruddannelsen i Interaktive Teknologier, bortset fra at de ser SDUs ingeniørfaglige kandidatuddannelser, som oplagte overbygninger for de af deres diplomingeniører, der efterfølgende alligevel ønsker en kandidatuddannelse.


På baggrund af høringen konkluderer SDU således, at de hørte institutioner ikke har bekymringer vedr. den ansøgte Civilingeniøruddannelse i Interaktive Teknologier. 


Hermed erklæres, at ansøgning om prækvalifikation er godkendt af institutionens rektor
Ja

Status på ansøgningen
Indsendt

Ansøgningsrunde
2025-1

Afgørelsesbilag - Upload PDF-fil

Samlet godkendelsesbrev - Upload PDF-fil