Kandidat - Software Engineering - Syddansk Universitet
Adgangsgivende til civilingeniøruddannelsen (KA) i Software Engineering er:
- Teknisk videnskab (bachelor) i Software Engineering fra SDU Vejle (retskravsbachelor)
- Teknisk videnskab (bachelor) i Software Engineering fra SDU Odense og Sønderborg
- Øvrige teknisk videnskab (bachelor) i softwareteknologi og software fra DTU og AAU
- Diplomingeniøruddannelser i softwareteknologi fra SDU, DTU, og AU
Ved øvrige ansøgere er forudsætningen for optagelse på kandidatuddannelsen, at ansøgeren har gennemført en bacheloruddannelse i teknisk videnskab, en diplomingeniøruddannelse eller en bacheloruddannelse i naturvidenskab, som minimum indeholder følgende fagelementer:
- Software udvikling og programmering 20 ECTS
- Operativsystemer 5 ECTS
- Distribuerede systemer og netværk 5 ECTS
- Databasesystemer 5 ECTS
- Algoritmer og datastrukturer 5 ECTS
- Statistik 5 ECTS
- Større ingeniørprojekt 10 ECTS
Idet uddannelsen undervises på engelsk, kræves endvidere engelsk på minimum B-niveau
Civilingeniøren i Software Engineering kan løse komplicerede tekniske problemstillinger og selvstændigt drage ansvar for og medvirke til design, udvikling og implementering af software. Det være sig såvel nyudvikling af software som tilpasning, integration og videreudvikling af eksisterende software, på en måde hvorledes der reflekteres over videnskabelige teorier på området, teknologiske, brugerorienterede og organisatoriske aspekter, og software som et innovativt element. Alt sammen med inddragelse af den nyeste forskningsbaserede nationale og internationale viden.
Civilingeniøren vil kunne bestride en række forskellige jobfunktioner i offentlige og private virksomheder, f.eks. udførende funktioner som softwareudvikler, systemintegrator eller IT-arkitekt; organisatoriske funktioner som f.eks. projektleder, softwarekvalitetsingeniør eller IT-strategi-ansvarlig samt rådgivende funktioner som f.eks. it-konsulent. Endvidere vil civilingeniøren kunne varetage jobs indenfor forskning og uddannelser som f.eks. videnskabelig assistent eller underviser. Særligt velkvalificerede dimittender vil have mulighed for at fortsætte som ph.d.-studerende inden for et relevant forskningsområde.
1. semester kurser
Scientific Methods (10 ECTS)
Undervisning i forskningsmetode, herunder forsøgsdesign, dataindsamling og analyse, som er essentielle for akademisk og industriel forskning.
AI for Software Engineering (10 ECTS)
Et dybere indblik i AI-teknologier til de forskellige stadier af software engineering livscyklussen og nye AI Software Engineering metoder.
Advanced Software Reliability Engineering (10 ECTS)
Fokuserer på avancerede teknikker til software reliability engineering.
2. semester kurser
Advanced Digital Innovation Project (10 ECTS)
Studerende arbejder på et komplekst innovationsprojekt, hvor de bruger avancerede færdigheder til at skabe og prototype produkter eller systemer med potentiel industriindvirkning.
Software Infrastructure Engineering (10 ECTS)
Et dybere indblik i avancerede metoder til at udvikle software som infrastrukturer. Der vil være et særligt fokus på at designe software som kan opnå lang levetid.
Development of Secure Software (10 ECTS)
Fokuserer på metoder til at udvikle sikker software, herunder både design- og testteknikker.
3. semester kurser
Software Research Project (10 ECTS)
Studerende udfører dybdegående forskning i et emne inden for software, ofte med fokus på udvikling af softwareteknologi, og bidrager til akademisk eller industriel viden.
Valgfag (2 slots) (20 ECTS)
Fleksible slots, der giver studerende mulighed for at tage avancerede kurser på tværs af discipliner og potentielt arbejde med studerende fra andre uddannelser, for at udvide deres ekspertiseområde. Kurser kan tages på tværs af alle Vejle-baserede uddannelser. Dette inkluderer også muligheder for virksomheds- og forretningsudviklingsprojekter (15 ECTS).
4. semester kurser
Kandidatspeciale (30/40 ECTS)
Afslutningsprojektet hvor studerende selvstændigt forsker, designer og implementerer en omfattende løsning på et komplekst problem, ofte med industrielle eller akademiske partnere.
Se bilaget for det samlede overblik over uddannelsens indholdselementer og struktur.
Takst tre i lighed med øvrige ingeniøruddannelser
Som beskrevet i covernotatet er der helt generelt et stort behov for it-kompetencer i Danmark. Dette både på nationalt plan og i særdeleshed regionalt udenfor de større byer, hvor det grundet den meget lave mobilitet er svært at tiltrække den eftertragtede IT-arbejdskraft. På landsplan viser IT-Branchens seneste IT-barometer at 32% af virksomhederne helt har opgivet rekrutteringen, da der slet ikke var ansøgere til stillingerne. En udfordring der i høj grad også er tilstede i Trekantområdet grundet fraværet af lokale hårde IT-uddannelser.
Dertil har EVA specifikt undersøgt behovet for IT-kompetencer i Trekantområdet, hvilket viser, at den grønne omstilling, øgede digitalisering og automatisering af samfundet er blandt hovedårsagerne til, at softwareingeniører er blandt de mest efterspurgte medarbejdere i området.
SDUs behovsundersøgelse underbygger dette tydeligt, hvilket kan ses i bilaget. Ift. Software Engineering viser undersøgelsen bl.a. at
- de lokale virksomheder i meget stor udstrækning efterspørger de hårde IT-kompetencer – herunder kompetencer inden for bl.a. programmering og softwareudvikling og –arkitektur.
- der er stor efterspørgsel efter dimittendernes særlige kompetencer inden for software engineering af sikre systemer og forståelse af dertilhørende teknologier og processer, såvel som kompetencer i software design og kvalitetssikring.
- virksomhederne grundet de store rekrutteringsudfordringer vedr. IT-specialister med avanceret teknisk viden, ønsker tidligst mulig adgang til at samarbejde med de studerende på uddannelsen om cases, projektarbejde o.l.
Dertil søges uddannelsen som engelsk udbud for at kunne give dimittenderne de internationale kompetencer, som det lokale erhvervsliv efterspørger.
Se covernotatet og behovsundersøgelsen for yderligere redegørelse om behovet.
Behovet for Software civilingeniører har under dialogen med aftagerne været tydelig udtalt og da den endelige profil for uddannelsen er udviklet lige netop i samarbejde med disse aftagere, forventes en stor efterspørgsel efter dimittenderne. SDU’s uddannelse i Software Engineering i Odense har haft 0% ledighed (k4-7) de forgangne 3 år og vurderingen er, at dimittenderne fra uddannelsen i Vejle vil være lige så eftertragtede.
SDU forventer efter fuld indfasning af uddannelsen at optage omkring 65 studerende på kandidatuddannelsen og med et forventet frafald på maksimalt 10%-15% forventer SDU således at uddanne ca. 55-58 dimittender om året.
Med udgangspunkt i dialogen med erhvervslivet, samt de underbyggende rapporter og undersøgelser til behovsundersøgelsen, vurderer SDU dog at efterspørgslen de næste mange år vil overstige dimittendniveauet væsentligt.
Behovet blev i første omgang klarlagt af UFM via en kortlægning af behovet for fremtidige udbud af STEM- og IT-uddannelser i Trekantområdet.
Efterfølgende har SDU konkretiseret behovet med Vejle kommune til fire uddannelsesretninger indenfor IT – herunder Software Engineering. Behovet for disse uddannelsesretninger blev herfra undersøgt via en samlet proces, så nødvendige sammenhænge og forskelle kunne identificeres fra start.
I august 2024 blev oplægget efterprøvet og konkretiseret af en række nøgleaktører fra området, hvilket mundede ud i et stort dialogmøde med alle relevante aftagere i nærområdet. Mødet blev afholdt i oktober måned, hvor fokus var på at identificere det specifikke kompetencebehov.
I november 2024 blev der afholdt endnu et stormøde for alle aftagere og interessenter. Fokus for dette møde var de specifikke uddannelsesforslag og tilpasningen heraf, samt det fremtidige samarbejde omkring SDU Vejle og læringsmiljøet.
Efter en tilpasning af uddannelsesforslagene fik alle involverede aftagere afslutningsvis mulighed for at sende skriftlige kommentarer til de udarbejdede uddannelsesforslag.
En oversigt over inddragede aftagere kan ses i bilaget.
Behovsundersøgelsen og den dertilhørende uddannelsesudvikling har været en iterativ proces med bred inddragelse og dybdegående dialog med de relevante aftagere. Herigennem blev det konkrete kompetencebehov indenfor de identificerede fagområder drøftet og klarlagt, så SDU’s fagmiljøer på den baggrund kunne udarbejde og tilpasse de egentlige uddannelsesforslag. I bilagets resultat-afsnit ses en oplistning af de identificerede kompetencebehov og ønsker, samt hvordan de efterfølgende er blevet indarbejdet i Civilingeniøruddannelsen i Software Engineering. Særligt et fokus på AI i software design og kvalitetssikring, samt software engineering til kritiske infrastrukturer kan her fremhæves som tilpasninger der fremkommet via den førnævnte proces.
Grundet den høje involveringsgrad og engagementet fra de relevante aftagere i udviklingen af uddannelsen, er det således SDU’s opfattelse, at denne og de øvrige uddannelser under denne proces, derved er blevet skræddersyet til aftagernes behov, hvilket bl.a. underbygges af at aftagerne ved sidste præsentation af uddannelsesforslaget vurderede, at det fuldt ud levede op til behovet.
Der udbydes for nuværende ikke videregående tekniske bachelor og kandidatuddannelser inden for softwareområdet i Trekantområdet
De ansøgte uddannelser Civilingeniør i Software Engineering (BA+KA) vil ændre dette billede og bidrage til at også denne landsdel forsynes med kvalificerede dimittender på et område (software) hvor ledigheden er meget lav og mobiliteten derfor er lille for dimittender uddannet på sammenlignelige uddannelser i de store universitetsbyer.
De ansøgte uddannelser er således i deres grundlæggende og konstituerende indhold meget lig de beslægtede uddannelser udbudt på SDU (Campus Odense og Sønderborg) samt på AAU, AU og DTU, men udbydes på en lokation hvor der er et meget stort og udækket behov for flere medarbejdere, med højt specialiserede kompetencer indenfor softwareudvikling.
Civilingeniør i Software Engineering (BA+KA) til udbud i Vejle har i forhold til de beslægtede uddannelser et særligt fokus på softwareudvikling til kritiske digitale infrastrukturer fx indenfor energi og transportsektorerne. Et fokus der er udviklet på baggrund af dialogen med de lokale virksomheder, for derved at målrette dimittenderne mod beskæftigelse i netop Trekantområdet.
Sammenhængen mellem den samlede uddannelsespakke til SDU Vejle er angivet i covernotatet (bilag).
Som beskrevet i covernotatet betyder det store behov for IT- og STEM kompetencer kombineret med de faldende ungdomsårgange, at rekrutteringsgrundlaget ikke udelukkende kan udgøres af danske studerende
Et rent dansk optag vil således være udfordrende, samt ikke mindst kunne få konsekvenser for øvrige relaterede uddannelser i nærområdet.
Skal rekrutteringen af studerende til uddannelsen både kunne sikre nok dimittender til lokalmiljøet og ikke mindst til at den nye uddannelse og campus som helhed rent økonomisk kan hænge sammen, samtidigt med at det ikke skal påvirke relaterede eksisterende udbud, er uddannelsen og SDU Vejle som helhed derved afhængig af, at kunne tilbyde de ansøgte uddannelser på Engelsk.
Civilingeniøruddannelsen i Software Engineering i Vejle forventes at tiltrække danske og internationale studerende med interesse indenfor design, udvikling og implementering af software til særligt kritiske digitale infrastrukturer.
Dimittender kan komme i betragtning til Ph.d. forskeruddannelsesstilling.
På Civilingeniør kandidatuddannelsen i Software Engineering forventes følgende optag:
- Første år: 20
- Andet år: 50
- Tredje år: 65
Ikke relevant
SDU har som del af processen givet relevante institutioner mulighed for at kommentere på SDU Vejle og de dertilhørende uddannelser. Høringen er således sendt ud til Århus Universitet, Aalborg Universitet, VIA University College og University College Lillebælt, hvoraf de to sidstnævnte er vendt tilbage med kommentarer.
University College Lillebælt ser grundlæggende positivt på SDU Vejle og de dertilhørende uddannelser, men udtrykker bekymring for deres datamatikeruddannelse, hvortil de opfordrer SDU til at oprette en meritmodel til relevante bacheloruddannelser.
Af de ansøgte uddannelser er kun SDU’s bacheloruddannelser i Datalogi og Kunstig intelligens relevante i denne sammenhæng, hvorved University College Lillebælts opfordring ligeledes kun adresseres i disse ansøgninger.
VIA University College har i deres svar ingen kommentarer til Civilingeniør kandidatuddannelsen i Software Engineering, bortset fra at de ser SDUs ingeniørfaglige kandidatuddannelser, som oplagte overbygninger for de af deres diplomingeniører, der efterfølgende alligevel ønsker en kandidatuddannelse.
På baggrund af høringen konkluderer SDU således, at de hørte institutioner ikke har bekymringer vedr. den ansøgte civilingeniør kandidatuddannelse i Software Engineering.